Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oefening op panning (met flits)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oefening op panning (met flits)

Het was mijn bedoeling om tijdens het pannen de mountainbiker scherp te krijgen d.m.v. flitsen (externe flitser, bevestigd op camera).
    Ik dacht dat de bewegende mountainbiker bevroren zou worden door de flits, maar toch had ik moeite om de mountainbiker scherp op de foto te krijgen.
    Iemand tips hoe het de volgende keer beter kan?
    Andere opmerkingen en tips zijn natuurlijk ook welkom!

Tv - ISO 100 - 1/60 sec. - F 3.5 - AWB - matrix - 24 mm - ETTL-flits (alhoewel de exifs 'zonder flits' vermelden )
    Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

Re: Oefening op panning (met flits)

Ik vind deze foto erg geslaagd. Alles wat beweegt is vervaagd en de biker zelf is scherp. Wat wil je nog meer ?
    Voor mij een prima foto.
    Last edited by Loeky; 24 februari 2012, 13:29.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk bericht
      Wat wil je nog meer ?
      Een nog tragere sluitertijd, waardoor er nog meer speed in de achtergrond komt, iets meer actie in de biker, zodat je ook het snelheidsgevoel krijgt.
      De flash doet hier niet veel meer dan louter een beetje inflitsen (de donkere partijen ietwat oplichten), maar da's zeker niet fout.
      Plaats van de fietser in de compo is wel sterk.

En je vroeg nog tips voor panning :
      - sluitersnelheid aanpassen aan de snelheid van het onderwerp. Deze kan m.i. nog trager, zodat de achtergrond nog veel minder afgetekend is;
      - flitsen is niet altijd noodzakelijk om een scherpe foto te hebben, maar als je dan toch flitst, op het tweede gordijn;
      - Het onderwerp blijven volgen, op ongeveer gelijke afstand voor de camera met de AF op continu, eventueel dynamisch scherpstelpunt of 3D-tracking op.
      - Veel oefenen, tot het je helemaal eigen wordt, als je het veel wil gaan toepassen.
      - Gebruik bij tragere sluitertijden een monopod.
      - Zoom niet te ver in, maar gebruik waar mogelijk het groothoekbereik, omdat het effect net in de achtergrond zit, en je die nodig hebt, werkt ook makkelijker.
      Last edited by vedeka; 24 februari 2012, 06:43. Reden: Tips aangepast !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
        Het was mijn bedoeling om tijdens het pannen de mountainbiker scherp te krijgen d.m.v. flitsen (externe flitser, bevestigd op camera).
        Ik dacht dat de bewegende mountainbiker bevroren zou worden door de flits, maar toch had ik moeite om de mountainbiker scherp op de foto te krijgen.
        Iemand tips hoe het de volgende keer beter kan?
        Andere opmerkingen en tips zijn natuurlijk ook welkom!
        ik vind het behoorlijk geslaagd de mtber staat er scherp op.
        is je flits dan afgegaan? lijkt me vrij natuurlijk licht, als je flits op de camera stond zou je dan niet minder schaduw hebben onder de pet?
        en flitsen op het twede gordijn

groetjes
        renske

Comment

Best goed gelukt hoor.
          Flitsen en pannen is een lastige combinatie. Soms kun je leuke effecten krijgen maar meestal geeft het een schokkerig beeld. Door mee te trekken met het onderwerp vervaag je dus de stilstaande of anders bewegende delen van de foto. Door een flits bevries je dit dan weer (geheel of gedeeltelijk afhankelijk van flitssterkte en omgevingslicht) wat dan dat schokkerige effect geeft.

Ik zou eerst proberen zonder flits. Je zult zien dat je dan een "zachtere" beweging krijgt. langzamer in sluitertijd kan ook maar dan loop je meer risico op onscherpte op het onderwerp en dat is nu net wat je hier goed voor elkaar hebt.
          Groetjes, KC
          www.sportbeelden.com

Comment

Nele,

ik denk toch dat de scherpte zit waar ze moet zitten. Maar denk dat je de fietser volledig scherp wilt, zowel het bovenlichaam als de pedalerende voeten.
            Persoonlijk denk ik, ondanks de flits je sluitersnelheid daarvoor een heel stuk te laag ligt.
            Ook denk ik als je on-camera flitst de afstand voor de flits wat groot wordt.
            Als voorbeeld kan ik aanhalen dat ik ooit getuige was van een dame - die dit waarschijnlijk deed voor haar boterham - en foto's maakte van "western-riding" in een manege. (Op zich al een donkere bedoening.) Over heel de lengte van de manege hingen een serie flitsers die simultaan, draadloos, door de camera bediend werden. Op die manier was omzeggens heel de manege uitgelicht en speelde paard en ruiter hun positie in de manege geen rol. Wat jij niet echt nodig hebt. Bij "western-riding" zitten er verplichte figuren en één ervan is dat het paard, als ik het oneerbiedig zo mag noemen, een noodstop maakt waarbij het door de achter"benen" gaat en bijna in hurkzit komt. Daarbij vliegt het manegezand alle kanten op. Op de foto's stonden ruiter, paard en opspattend zand haarscherp. Echt prachtige actiebeelden. Ik hoef je geen tekeningetje te maken dat de ruiters in kwestie trots als een aap waren met dergelijke opnames.
            Waar ik wil toe komen, en dat is maar een denkpiste, mocht je nou de flitser op statief zetten, 'k denk zelfs beter draadloos, op het punt waar je de fietser wil fotografen. Dan ga je met je sluitersnelheid de hoogte in kunnen en gaat de flits een groter bereik krijgen. Waarmee ik dan niet bedoel dat hij verder gaat flitsen dan voordien, maar dat hij krachtiger zal zijn op de fietser. (Wegens dichterbij.) Op die manier ga je ook de sluitersnelheid kunnen opdrijven. Maar ben er wel van overtuigd dat het niet bij de een foto zal blijven en enig testen zal worden.
            Natuurlijk, loopt er daar honderd man rond op dat parcours is er wel een grote kans in het beste geval dat je flits omver gelopen wordt, in het slechtste geval dat je hem kwijt raakt. Onlangs nog besproken in een topic van HEYLO, je kunt met correct materiaal gerust flitsen boven de 1/250 s.

Groetjes
            Marc
            Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
              Onlangs nog besproken in een topic van HEYLO, je kunt met correct materiaal gerust flitsen boven de 1/250 s.
              Ik ben even niet mee...
              Het effect van de sluitertijd op de flits is bij mijn weten "niets", zolang je binnen de maximale sluitertijd voor flitssynchronisatie blijft. Enkel diafragma en ISO's hebben een effect op de flitsafstand.
              Pannen, en het effect van panning in een foto zien tegen 1/250ste kan je doen met een racewagen, maar met een fiets lijkt me dit zo goed als onmogelijk.

Comment

vind het geslaagd.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vedeka Bekijk bericht
                  Ik ben even niet mee...
                  Het effect van de sluitertijd op de flits is bij mijn weten "niets", zolang je binnen de maximale sluitertijd voor flitssynchronisatie blijft. Enkel diafragma en ISO's hebben een effect op de flitsafstand.
                  Pannen, en het effect van panning in een foto zien tegen 1/250ste kan je doen met een racewagen, maar met een fiets lijkt me dit zo goed als onmogelijk.
                  Zal waarschijnlijk weer een deel van mijn gedachten als vanzelfsprekend beschouwd hebben... Kom dat nogal eens tegen.

Omdat voor mij uit Nele haar vraag niet duidelijk is of de achtergrond per sé het bewegen/vervagingseffect moet hebben, ze spreekt enkel over de renner. Inderdaad zal het flitsen boven 1/250 meer van toepassing zijn op "snelle" bewegingen. Ik wou dit gewoon meegeven omdat nogal veel mensen "botsen" tegen de synchronisatie boven deze 1/250 grens. Ik heb er ook geen ervaring mee hoe je een beroepsrenner die aan 80 km/uur een afdaling neemt, vastlegt mét bewogen achtergrond en zonder bewogen achtergrond. Zal dan waarschijnlijk nog zeer afhankelijk zijn van de hoek waaronder de foto gemaakt wordt. Maar vind het zeker de moeite om uit te proberen...

Groetjes
                  Marc
                  Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Interessante discussie hier!

Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk bericht
                    Ik vind deze foto erg geslaagd. Alles wat beweegt is vervaagd en de biker zef is scherp. Wat wil je nog meer ?
                    Voor mij een prima foto.
                    - Een achtergrond die inderdaad nog een stukje vager is, maar hiervoor zou ik de sluitertijd nog moeten verlagen.
                    - Wat ik vooral nog wil is een hoger percentage gelukte panningshoots (gelukt is voor mij dan een foto waar de mountainbiker scherp op staat).
                    Bedankt voor je reactie, Loeky!

Oorspronkelijk geplaatst door vedeka Bekijk bericht
                    Een nog tragere sluitertijd, waardoor er nog meer speed in de achtergrond komt, iets meer actie in de biker, zodat je ook het snelheidsgevoel krijgt.
                    De flash doet hier niet veel meer dan louter een beetje inflitsen (de donkere partijen ietwat oplichten), maar da's zeker niet fout.
                    Plaats van de fietser in de compo is wel sterk.

En je vroeg nog tips voor panning :
                    - sluitersnelheid aanpassen aan de snelheid van het onderwerp. Deze kan m.i. nog trager, zodat de achtergrond nog veel minder afgetekend is;
                    - flitsen is niet altijd noodzakelijk om een scherpe foto te hebben, maar als je dan toch flitst, op het tweede gordijn;
                    - Het onderwerp blijven volgen, op ongeveer gelijke afstand voor de camera met de AF op continu, eventueel dynamisch scherpstelpunt of 3D-tracking op.
                    - Veel oefenen, tot het je helemaal eigen wordt, als je het veel wil gaan toepassen.
                    - Gebruik bij tragere sluitertijden een monopod.
                    - Zoom niet te ver in, maar gebruik waar mogelijk het groothoekbereik, omdat het effect net in de achtergrond zit, en je die nodig hebt, werkt ook makkelijker.
                    Vedeka, bedankt voor je uitleg en tips! Ik denk dat ik alles ongeveer gedaan heb zoals hierboven beschreven, behalve het gebruik van de monopod want dat heb ik niet... Bovendien zou ik het niet zien zitten om zelf te mountainbiken en dan nog een monopod mee te sleuren, maar in andere situaties lukt dat natuurlijk wel!

Oorspronkelijk geplaatst door bleuspics Bekijk bericht
                    ik vind het behoorlijk geslaagd de mtber staat er scherp op.
                    is je flits dan afgegaan? lijkt me vrij natuurlijk licht, als je flits op de camera stond zou je dan niet minder schaduw hebben onder de pet?
                    en flitsen op het twede gordijn

groetjes
                    renske
                    Renske, het zou wel eens kunnen dat je gelijk hebt. Ik had m'n externe flits ingesteld (op de camera)... Ik denk dat ik een vijftal foto's genomen heb en de mountainbiker zei dat hij dacht dat er maar 3 keer een flits was afgegaan. Ik heb vergeleken met de andere foto's (die wel allemaal onscherp zijn...) en daar is het licht inderdaad anders: minder schaduw onder de pet en het totaalbeeld is wat lichter...
                    In dit soort situaties flits ik sowieso op het tweede gordijn, maar wat ik toch niet goed begrijp is waarom al m'n foto's met flits onscherp zijn. Ik bedoel dat onscherp op de mountainbiker. Normaal gezien zou de flits toch de actie moeten bevriezen???

Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
                    Best goed gelukt hoor.
                    Flitsen en pannen is een lastige combinatie. Soms kun je leuke effecten krijgen maar meestal geeft het een schokkerig beeld. Door mee te trekken met het onderwerp vervaag je dus de stilstaande of anders bewegende delen van de foto. Door een flits bevries je dit dan weer (geheel of gedeeltelijk afhankelijk van flitssterkte en omgevingslicht) wat dan dat schokkerige effect geeft.

Ik zou eerst proberen zonder flits. Je zult zien dat je dan een "zachtere" beweging krijgt. langzamer in sluitertijd kan ook maar dan loop je meer risico op onscherpte op het onderwerp en dat is nu net wat je hier goed voor elkaar hebt.
                    Bedankt voor de tips, KCfoto! Wellicht is deze foto dan toch zonder flits genomen en blijkt hij scherper te zijn dan de foto's waarbij de flits effectief afgegaan is... Ik vind dit toch wel vreemd...
                    Ik wou in ieder geval de panning combineren met inflitsen omdat het nogal donker was in het bos. Op de foto valt het mee, maar dat komt omdat het een RAW-file is die wat bewerkt is in LR...

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    vind het geslaagd.
                    grt,bouk.
                    Dank je, bouk!

Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
                    Zal waarschijnlijk weer een deel van mijn gedachten als vanzelfsprekend beschouwd hebben... Kom dat nogal eens tegen.

Omdat voor mij uit Nele haar vraag niet duidelijk is of de achtergrond per sé het bewegen/vervagingseffect moet hebben, ze spreekt enkel over de renner. Inderdaad zal het flitsen boven 1/250 meer van toepassing zijn op "snelle" bewegingen. Ik wou dit gewoon meegeven omdat nogal veel mensen "botsen" tegen de synchronisatie boven deze 1/250 grens. Ik heb er ook geen ervaring mee hoe je een beroepsrenner die aan 80 km/uur een afdaling neemt, vastlegt mét bewogen achtergrond en zonder bewogen achtergrond. Zal dan waarschijnlijk nog zeer afhankelijk zijn van de hoek waaronder de foto gemaakt wordt. Maar vind het zeker de moeite om uit te proberen...

Groetjes
                    Marc
                    Marc, ook bedankt voor je uitgebreide reacties! Mijn bedoeling was effectief wel om te pannen (om beweging in de achtergrond te krijgen) en tegelijkertijd de mountainbiker scherp op de foto te krijgen door te flitsen... Een beetje mislukt dus, aangezien de beste foto er 1 blijkt te zijn waarbij de flits niet afgegaan is...
                    Binnenkort krijg ik les over high speed synchronisation flitsen en dat wil ik zeker ook gaan gebruiken. Misschien voor een sportfoto zoals deze (maar dan met een andere bedoeling, geen panning), maar zeker ook voor druppelfotografie (cf. topic Heylo).

Comment

Nelita, in de exif van deze foto lees ik dat de flits niet is afgegaan.
                      Van waardering geniet ik.
                      Van kritiek leer ik.

Comment

Tv - ISO 100 - 1/60 sec. - F 3.5 - AWB - matrix - 24 mm - ETTL-flits (alhoewel de exifs 'zonder flits' vermelden )
                        Klopt, Plaatwerker. Vandaar dat ik dit zo vermeld had in de exifs onder de foto... Maar, ik ging er eerst van uit dat de flits toch wel afgegaan was, maar na de opmerking van Renske ben ik gaan beseffen dat de exifs toch juist zijn...

Comment

Klopt, Plaatwerker. Vandaar dat ik dit zo vermeld had in de exifs onder de foto... Maar, ik ging er eerst van uit dat de flits toch wel afgegaan was, maar na de opmerking van Renske ben ik gaan beseffen dat de exifs toch juist zijn...
                          Ik bied mijn verontschuldiging aan voor mijn onoplettendheid.
                          Van waardering geniet ik.
                          Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                            Ik bied mijn verontschuldiging aan voor mijn onoplettendheid.
                            Niet erg hoor! De titel is tenslotte zeer misleidend...
                            En deze morgen was ik zelf onoplettend in het topic van liverpoolboy1308.

Comment

tiens, ik dacht dat ik hier had gereageerd

ik denk dat je panning beter had gelukt indien je de fietser evenwijdig met je had gefotografeerd (indien dit mogelijk was natuurlijk).
                              Het flitsen: tja, ben ik geen crack in, verre van

Maar je fietser komt wel mooi los van de achtergrond
                              ik probeer...
                              mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Working...
                              X