Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro vlieg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro vlieg

    met jullie advies kan ik me verbeteren!



    f4.5 iso 200 1/160 100mm macro

    dank u

  • #2
    Re: macro vlieg

    Moet zelf de eerste nog maken met mijn nieuw macrolenske, maar als ik kijk naar andere macro's die hier reeds passeerden, dan denk ik dat het wat scherper moet.

    Maar wie ben ik om hier over te oordelen, ik hou al mijn hart vast om zelf mijn eerste macroprobeersels hier te posten.

    Groetjes

    Comment


    • #3
      Re: macro vlieg

      ik vind hem mooi, maar ik doe (kan) zelf geen macro's...
      ik probeer...
      mijn Fijsboecq en mijn flickr

      Comment


      • #4
        Re: macro vlieg

        ja, die scherpte is niet zo simpel

        ik stel scherp op het oog, en dan probeer ik meer en meer van mijn beestje scherp te krijgen door mijn diafragma aan te passen.

        ik oefen met plezier verder! maar tips zijn natuurlijk altijd welkom!

        bedankt voor jullie reacties!

        Comment


        • #5
          Re: macro vlieg

          't is zeker een goed begin.
          Al doende leert men.
          Bij macro wordt in brede kring verondersteld, dat het onderwerp zo scherp mogelijk is.
          't is redelijk scherp, de scherpte zit op de goeie plaats.
          Zelf had ik graag nog wat meer scherptediepte gezien.
          Een diafragma van f4.5 geeft weinig scherptediepte van zo dichtbij, is duidelijk merkbaar op de foto.
          Gebruik zelf meestal een diafragma tussen f11 en f16.
          Er is dan veel meer scherpte diepte.
          De meeste macro lenzen zijn tussen f11 en f16 trouwens op hun best.
          Uiteraard dien je rekening te houden, met de sluitertijd en de ISO waarde.
          Daarom werkt men bij macro vaak van op statief, kan je dan in veel gevallen, de sluitertijd korter maken, en gelijk het diafragma kleiner( groter f-getal).
          Of je hoge ISO waarden kan hanteren, hangt in grote mate af van je camera.
          Desondanks probeer bij macro de ISO waarde zo klein mogelijk te houden.
          Alles hangt natuurlijk af van het voor handen zijnde licht.

          Je bent op goeie weg, doe zo verder.
          Maar probeer het diafragma wat meer dicht te knijpen, het zal het resultaat ten goede komen, in mijn ervaring tenminste.
          Last edited by pacha; 10 februari 2012, 11:00.
          Nikon D7000, en wat glas.
          http://blog.seniorennet.be/pacha/

          Comment


          • #6
            Re: macro vlieg

            Het is niet altijd zo evident, maar probeer eens , als je zoeits doet, het ganse onderwerp parallel te fotograferen aan je lens. Geeft alvast van voor tot achter scherpte. Als de scherpte goed zit uiteraard.
            Huidige upload zeker niet slecht, maar toch eens proberen met een groter f-getal en hogere iso waarde ( 400 misschien ). Geeft ook al iets meer scherptediepte.
            Bij het opslaan van mijn antwoord, het bericht van Pacha gezien.
            Denk dat we op dezelfde lijn zitten
            Last edited by HEYLO; 10 februari 2012, 11:04. Reden: Aanvulling nav bericht Pacha
            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

            Comment


            • #7
              Re: macro vlieg

              @ heylo en pacha
              bedankt voor jullie duidelijke uitleg!! Hier ben ik zeker iets mee!

              (een statief heb ik ondertussen aangekocht)

              Comment


              • #8
                Re: macro vlieg

                Ik vind dit al een zeer verdienstelijke poging... Zoals mijn voorgangers al aanhaalden, een iets hoger F getal gebruiken
                (kleiner diafragma) om het hele beestje er volledig scherp op te krijgen. Compositorisch is het soms minder
                mooi maar als oefening op scherpte is het idd beter het beestje in profiel te nemen.

                Veel geluk!
                Kenneth
                If today was perfect, there would be no need for tomorrow.

                Comment


                • #9
                  Re: macro vlieg

                  Mijn interesse gaat ook uit naar macro, heb helaas nog geen lens maar dat gaat niet lang meer duren
                  Welke lens heb je en op welke body staat deze: Canon EF 100mm F2.8 Macro USM of Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM
                  Canon 60D - 10-22mm f3.5-4.5 USM - 17-55mm f2.8 IS USM - 70-200mm f2.8 L IS II USM - 100mm f2.8 L IS USM Macro

                  Comment


                  • #10
                    Re: macro vlieg

                    @Dave
                    ik heb de Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM en die staat op mijn 50D.

                    (dit is mijn enigste L lens tot nu toe, maar het is wel een prachtexemplaar! )

                    Comment


                    • #11
                      Re: macro vlieg

                      Ik ben er ook niet zo goed in Macro is best moeilijk te noemen. Vraagt zeer veel oefening om tot een goed resultaat te komen. Het belangrijkste zie ik hier toch wel, oogjes goed scherp.
                      Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

                      Comment


                      • #12
                        Re: macro vlieg

                        Scherpte zit op de juiste plaats, dat is zeker al een goed begin!

                        Comment


                        • #13
                          Re: macro vlieg

                          Al heel goed begin ,nog wat oefenen en het goede resultaat komt er dan wel aan
                          Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

                          Comment


                          • #14
                            Re: macro vlieg

                            @onsis: deze lens heb ik ook op het oog alleen hangt er wel een prijzig kaartje aan vast (€819 bij Foto Konijnenberg / €798 bij Grobet) en ik plaats hem op m'n 550D
                            Last edited by 550Dave; 10 februari 2012, 23:23.
                            Canon 60D - 10-22mm f3.5-4.5 USM - 17-55mm f2.8 IS USM - 70-200mm f2.8 L IS II USM - 100mm f2.8 L IS USM Macro

                            Comment


                            • #15
                              Re: macro vlieg

                              Vind deze ook tamelijk geslaagd hoor. Ben geen crack in macrofotografie.
                              Ik weet wel dat een beperkte dof in sommige gevallen zelfs een meerwaarde kan zijn.
                              Ook weet ik dat als je met deze lens tot de kortste afstand van je onderwerp komt (dacht een dertigtal cm - 32) je diafragma mag zijn wat het wil de dof steeds beperkt zal zijn. Desnoods een klein beetje achteruit en je dof zal snel toenemen. Qua achtergrond ruis, en een mooie bg moet je maar eens gaan kijken in sc macro.

                              Groetjes
                              Marc
                              Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                              Comment

                              Working...
                              X