Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

avonduur

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• avonduur

vriendelijke groeten, Sien

Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

Re: avonduur

mooie Sien, is dat hier:

grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

idd Bouk, wat een opmerkingszin zeg!!!bedankt voor je reactie!

Comment

Mooi gedaan hoor Sien. Lijkt me heel natuurlijke belichting.
        Staat je "uitvoerkwaliteit" in LR nog goed want heeft maar weinig kb'tjes mee...

Groetjes
        Marc
        Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
          Mooi gedaan hoor Sien. Lijkt me heel natuurlijke belichting.
          Staat je "uitvoerkwaliteit" in LR nog goed want heeft maar weinig kb'tjes mee...

Groetjes
          Marc
          Ik heb net 2 leesen PS achter de rug, daar leerde ik dat de resolutie voor het vertonen op scherm 72ppi moest zijn en voor afdrukken op 300. Mijn resolutie stond in het verleden,vanuit mijn vertrek basis LR op 300 en nu heb ik dat veranderd naar 72 . Niet correct ??? Wat is best??

Comment

wel een mooie foto!
            ik probeer...
            mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Een mooie Sien!

Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
              Ik heb net 2 leesen PS achter de rug, daar leerde ik dat de resolutie voor het vertonen op scherm 72ppi moest zijn en voor afdrukken op 300. Mijn resolutie stond in het verleden,vanuit mijn vertrek basis LR op 300 en nu heb ik dat veranderd naar 72 . Niet correct ??? Wat is best??
              ppi staat voor pixels per inch, met andere woorden de hoeveelheid pixel dat de foto bezit per inch (=2,54cm). Hoe meer pixels hoe scherper de foto zal zijn, maar natuurlijk als je de foto meer ppi gaat geven dan de hoeveelheid ppi van het scherm waarop je het bekijkt heeft dat natuurlijk weinig zin.

Om een voorbeeld te geven, mijn computer (een macbook pro 13') heeft een resolutie van 113 ppi. Wanneer de foto dus meer dan 113 ppi bezit, dan gaat dat voor mijn scherm weinig nut hebben en ga je foto meer megabytes innemen. Vanaf je onder de 113 ppi gaat, zal de kwaliteit van de foto (voor mijn scherm!) achteruit gaan.

Ik zou het gewoon op 300 ppi laten staan. Dan ben je zeker safe dat iedereen (ook de mensen met een scherm met een zeer grote resolutie) jouw foto in zijn volle glorie kan bewonderen. Het bestand zal dan wel iets groter zijn, maar mits je de foto moet verkleinen tot 900 pixels op de langste kant, zal dat nooit groter worden dan een megabyte.
              Groetjes,
              Tim

Comment

bedankt Timpie.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timpi Bekijk bericht
                  Een mooie Sien!

ppi staat voor pixels per inch, met andere woorden de hoeveelheid pixel dat de foto bezit per inch (=2,54cm). Hoe meer pixels hoe scherper de foto zal zijn, maar natuurlijk als je de foto meer ppi gaat geven dan de hoeveelheid ppi van het scherm waarop je het bekijkt heeft dat natuurlijk weinig zin.

Om een voorbeeld te geven, mijn computer (een macbook pro 13') heeft een resolutie van 113 ppi. Wanneer de foto dus meer dan 113 ppi bezit, dan gaat dat voor mijn scherm weinig nut hebben en ga je foto meer megabytes innemen. Vanaf je onder de 113 ppi gaat, zal de kwaliteit van de foto (voor mijn scherm!) achteruit gaan.

Ik zou het gewoon op 300 ppi laten staan. Dan ben je zeker safe dat iedereen (ook de mensen met een scherm met een zeer grote resolutie) jouw foto in zijn volle glorie kan bewonderen. Het bestand zal dan wel iets groter zijn, maar mits je de foto moet verkleinen tot 900 pixels op de langste kant, zal dat nooit groter worden dan een megabyte.
                  bedankt !!hiervan was ik op de hoogte maar...heeft dit dan ook effect op de kb waarvan Brombeer sprak???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bommasien Bekijk bericht
                    bedankt !!hiervan was ik op de hoogte maar...heeft dit dan ook effect op de kb waarvan Brombeer sprak???
                    Ja hoor. Hoe meer pixels een foto bezit, hoe meer kilobytes de foto zal hebben. Pixels zijn de grootste factor in hoeveel bytes de foto zal bezitten (maar natuurlijk niet de enigste factor).
                    Dus als je nu de foto exporteert in Lightroom met 300 ppi, zal je zien dat de foto meer kilobytes zal hebben.
                    Groetjes,
                    Tim

Comment

Sien,

je spreekt hier over pixels per inch (ppi) of dpi dots per inch...Het is inderdaad zo dat je een foto met 72 ppi niet mooi meer gaat kunnen afdrukken. Men zegt inderdaad dat deze 72 ppi voldoende zijn om op het internet te plaatsen. Is ook zo. Maar DPI of PPI hebben niets te maken met je ingestelde compressiewaarde.
                      Het is vooral die compressiewaarde die je in de gaten moet houden...Je kunt een foto zodanig compresseren dat hij amper 20 kilobites overhoudt, waarbij je dan gaat inboeten op scherpte en kwaliteit.

Groetjes
                      Marc

1eToevoeging
                      Heb blijkbaar een paar commentaren gemist tijdens experimentje...Heb een foto met langste zijde 900 pix geexporteerd aan 72 dpi en aan 900 dpi...en maakte geen verschil uit in bestandsgrootte...

Groetjes
                      Marc

2e toevoeging:
                      Het eerste experimentje ging over JPG-formaat. geexporteerd vanuit PSP X4.
                      Heb net de proef nogmaals gedaan vanuit raw met LR...en levert GEEN verschil op in bestandsgrootte.

Kan enkel maar besluiten dat de ingestelde compressie al dan niet een grote weerslag heeft op het aantal kb'tjes.

Maar...heb niet alle wijsheid in pacht en de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik soms ook niet haal wat ik graag zou halen.
                      Groetjes
                      Marc
                      Last edited by Brombeer; 3 februari 2012, 12:30. Reden: Toevoegingen
                      Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Bedankt voor de experimentele test, Brombeer.

Ik zat dus verkeerd met het feit dat de bestandsgrootte veranderd met het aantal ppi. Je zal inderdaad een grote compressie op je foto gebruikt hebben.

Ik zie echter niet in waarom je dan je foto zou 'downgraden' naar 72 ppi en dus de kwaliteit van de foto gaat verslechteren op een scherm met een ppi die groter is dan 72 ppi, indien het toch geen effect heeft op de bestandsgrootte?
                        Groetjes,
                        Tim

Comment

idd bedankt de compressie staat op hoog, het max. en de ppi heb ik terug op 300 gebracht!

Comment

knappe foto, kan zo aan de muur!!!
                            mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Heel mooie foto, mooie kleuren en scherpte,
                              Renée

Comment

Working...
                              X