Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
't Heeft daar dus ook geregend.
Mooie zachte lucht, je voelt de rust van het landschap. Werkt voor mij even goed met een stukje minder voorgrond. De lijnen nemen je mee naar links en dan moet je weer terug in de foto komen. Als ik een deel van de voorgrond weglaat, heb ik meer de neiging om over de plassen te stappen en dan ga ik vanzelf tussen de boerderijen door. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Luc
Inderdaad de scherpte kon beter, maar wat mij het meest stoort (is misschien een overdreven woord hier) zijn die blauwe plassen op het veld. Mijn aandacht wordt er steeds naar toe getrokken. Misschien is het wel de bedoeling, maar voor mij zijn ze TE blauw.
Groejtes
Aan de onderste 2/3 van de foto is niet echt veel te beleven.
IMHO is er iets mis met de kleuren (cfr commentaar van Djivan) en moet ik ook bouk gelijk geven.
Het onderwerp (de huizen) is te ver weg om van de foto nog iets spannends te maken.
Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
Oók wandelen met GPS?
Met aandacht las ik jullie commentaar. En zette me aan het denken.
Maar plaatwerker is niet zomaar iemand, hij zet nooit een plaatje neer, zonder hierover serieus nagedacht te hebben.
Dus volgde ik even zijn voorbeeld : denken en proberen te zien en iets uit het plaatje halen, net zoals bij de blauwe steen. (waarom niet ?)
Mijn eerste indruk : die blauwachtige plassen trekken als eerst de aandacht, ze zijn er misschien juist om de aandacht te trekken, op het slecht weer die aanhield de afgelopen dagen. Het veld heeft eronder geleden misschien daarom die blauwe schijn, als je verder kijkt en de boerderijen waarneemt kun je ook veronderstellen dat misschien de boeren er even blauw uitzien als hun grond. Maar dat is slechts een veronderstelling, want je ziet geen boeren. Maar de grond behoort hen immers toe.
Doch het weer klaart op. De wolken lijken op te gaan in het nieuwe licht (vandaar die lichte tinten). Ze hangt immers boven de huizen, dus veronderstel ik dat de boeren als eerste zullen stralen (juist om die verandering).
De grond is het op de voorgrond nog niet echt bewust, de plassen heersen hier nog steeds en is nog steeds in rouw.
Nou dit is een verhaal dat ik uit het werk zou kunnen halen. Misschien kan iemand anders nog een straffer verhaal bedenken.
Een prent, foto, beeld of kunstwerk bezit immers altijd een verscholen verhaal.
Met aandacht las ik jullie commentaar. En zette me aan het denken.
Maar plaatwerker is niet zomaar iemand, hij zet nooit een plaatje neer, zonder hierover serieus nagedacht te hebben.
Dus volgde ik even zijn voorbeeld : denken en proberen te zien en iets uit het plaatje halen, net zoals bij de blauwe steen. (waarom niet ?)
Mijn eerste indruk : die blauwachtige plassen trekken als eerst de aandacht, ze zijn er misschien juist om de aandacht te trekken, op het slecht weer die aanhield de afgelopen dagen. Het veld heeft eronder geleden misschien daarom die blauwe schijn, als je verder kijkt en de boerderijen waarneemt kun je ook veronderstellen dat misschien de boeren er even blauw uitzien als hun grond. Maar dat is slechts een veronderstelling, want je ziet geen boeren. Maar de grond behoort hen immers toe.
Doch het weer klaart op. De wolken lijken op te gaan in het nieuwe licht (vandaar die lichte tinten). Ze hangt immers boven de huizen, dus veronderstel ik dat de boeren als eerste zullen stralen (juist om die verandering).
De grond is het op de voorgrond nog niet echt bewust, de plassen heersen hier nog steeds en is nog steeds in rouw.
Nou dit is een verhaal dat ik uit het werk zou kunnen halen. Misschien kan iemand anders nog een straffer verhaal bedenken.
Een prent, foto, beeld of kunstwerk bezit immers altijd een verscholen verhaal.
Een voorbeeld van een analyse die bij iedere foto zou moeten gebeuren, uitgeschreven of niet. Proficiat
Dit is het scherpstelvlak uit de opname.
Wat wil je scherp hebben? In Groningen kijk ik altijd in de verte en met de foto heb ik
dit tot uitdrukking willen brengen. Binnenkort zal ik wel wat anders laten zien waarover
je wellicht ook niet tevreden zal kunnen zijn.
Inderdaad de scherpte kon beter, maar wat mij het meest stoort (is misschien een overdreven woord hier) zijn die blauwe plassen op het veld. Mijn aandacht wordt er steeds naar toe getrokken. Misschien is het wel de bedoeling, maar voor mij zijn ze TE blauw.
Groejtes
De dag van opname was er een met strakblauwe lucht bovenshoofds en in de verte een
wolkenrand. De wolkenbank zie je op de foto. Het blauw weerspiegelt in het water.
Ik vind dit een knappe shot, had al lang door dat het blauw van de lucht kwam,
scherp of niet scherp mag er zijn voor mij
weerspiegelt prima de sfeer die er heerst tijdens de momentopname en doet een
mens dromen ...
Ik vindt het een mooi rustgevende foto.
De bewerking die door plaatwerker is knap uitgevoerd
P.s.
Persoonlijk zou ik een hele kleine aanpassing doen bij niveau in de rode laag
de schaduw van o naar 15 midden toon van 1.0 naar 0,92 en de hoog lichten niks aan doen.
In mijn ogen geef je dan de foto iets meer uitstraling en wordt je foto daardoor veel sterker
(Let wel dit is mijn mening) en persoonlijke smaak.
... Persoonlijk zou ik een hele kleine aanpassing doen bij niveau in de rode laag
de schaduw van o naar 15 midden toon van 1.0 naar 0,92 en de hoog lichten niks aan doen.
In mijn ogen geef je dan de foto iets meer uitstraling en wordt je foto daardoor veel sterker
(Let wel dit is mijn mening) en persoonlijke smaak.
Hiervan heb ik geleerd om wat meer aandacht te geven aan de onderscheiden
kleurkanalen. De commentaar las ik als gebaseerd op PS-Elements.
Resultaat thuis na uitvoeren van de suggestie geeft net iets minder rode kleurzweem.
Niet uitgesloten dat ik deze verbetering nog laat zien als update.
Comment