Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste keer manueel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• eerste keer manueel

Ik ben al een tijdje bezig met foto's, maar totaal zonder te weten waar ik mee bezig ben.
    Nu ben ik niet van plan een opleiding hiervoor te volgen omdat ik daar gewoon de tijd niet voor heb.
    Daarom heb ik veel gelezen, en nu ben ik begonnen met proefopnames, en ziehier een eerste foto.
    Aan de hand van jullie commentaar en vooral tips, zal ik hopelijk vlug vorderingen maken.
    Ik weet dat dit nog verre van goed is, maar ik heb ook niet de makkelijkste omgeving gekozen. Deze foto is genomen 's avonds aan de salontafel, met weinig licht.

Hou jullie maar niet in !!

Meer info :
    Canon EOS 300D DIGITAL
    f/5
    1/15 sec
    iso 1600

Last edited by nonkelwim; 30 december 2011, 21:23.

Re: eerste keer manueel

Als de moderators het formaat van je foto zien, gaan ze je denk ik afschieten .
    Vééééééééééél te groot (max. 900 pix langste zijde).

Nu de foto : de scherpte is er niet. Met een sluitertijd van 1/15, en dan nog waarschijnlijk uit de losse hand, zonder statief, dan heb je sowieso onscherpte.
    Dit mooie modelletje verdient beter hoor.
    Groetjes
    Last edited by Guest17; 30 december 2011, 21:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
      Als de moderators het formaat van je foto zien, gaan ze je denk ik afschieten .
      Vééééééééééél te groot (max. 900 pix langste zijde).

Nu de foto : de scherpte is er niet. Met een sluitertijd van 1/15, en dan nog waarschijnlijk uit de losse hand, zonder statief, dan heb je sowieso onscherpte.
      Dit mooie modelletje verdient beter hoor.
      Groetjes
      vanaf wanneer is het af te raden om vanuit de losse hand te fotograferen?

grootte heb ik al aangepast.

Comment

Instellingen zijn goed op voorwaarde dat je er (liefst onrechtstreeks) bij flitst... Nu bewegingsonscherpte.
        Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nonkelwim Bekijk bericht
          vanaf wanneer is het af te raden om vanuit de losse hand te fotograferen?

grootte heb ik al aangepast.
          Hangt van zoveel factoren af..... Eén raad : je zou je toch beter eens verdiepen in de beginselen van de fotografie. Daarmee bedoel ik, dat je een inzicht krijgt in bvb. sluitertijd, diafragma, iso om er een paar heel belangrijke te noemen. Al is het maar via lectuur als je de tijd niet hebt om lessen te volgen. Persoonlijk ga ik nooit lager als 1/60 uit de losse hand, en ik heb een tamelijk vaste hand. Maar dit is zeker geen wet, nogmaals, het hangt van zoveel zaken af dat je niet zomaar een wet kan stellen.
          Groetjes

Comment

Ik weet dat ik nog veel moet leren, en heb wel al veel gelezen hierover, maar eenmaal je foto's neemt is het toch nog zoeken.
            Ziehier een nieuwe foto, vanop statief deze keer...

Comment

Deze laatste is al scherper. Maak je de foto's in RAW of JPEG? Want in raw moet je altijd nascherpen. Als je de camera in autofocus zet geeft dat binnen soms moeilijkheden omdat het donkerder is. Dus oefen eens met manueel te focussen, zo kun je bij je foto's exact kiezen waar jij de scherpte wil hebben. Bij portret ligt het focuspunt altijd op de ogen.
              Tips dat ik je kan geven zijn: leer je camera kennen, weet wat hij aan kan en wat niet.
              Kijk veel naar andere fotografen daar doe je inspiratie en motivatie van op.
              Als je een foto ziet dat je aanstaat probeer het ook eens na te doen, zo kun je ook veel leren. Op het internet kun je veel informatie vinden bv: ik kijk veel op youtube naar filmpjes van fotografen is wel engelstalig. Daar delen er veel hun ervaring op.
              Ik ben nu 1.5 jaar bezig met fotografie en leer elke keer iets bij en ben elk vrij moment bezig met lezen en leren. Ik wens je veel plezier en een gelukkig nieuwjaar.
              En met de feesten dit weekend heb je de kans om veel te oefenen
              Photography is a way to see the world in detail.
              Fotograaf op rust

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nonkelwim Bekijk bericht
                Ik ben al een tijdje bezig met foto's, maar totaal zonder te weten waar ik mee bezig ben.
                Nu ben ik niet van plan een opleiding hiervoor te volgen omdat ik daar gewoon de tijd niet voor heb.
                voor die 3 - 4 uurtjes 1 x in de week 's avonds, zou dat echt niet lukken?
                Want je leert dus echt veel bij hoor

wanneer je een foto bijplaatst, zet je die best in een nieuwe topic (of juist onder je originele foto wanneer het een update betreft)
                ik probeer...
                mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Working...
                X