Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ho Ho Ho !!!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ho Ho Ho !!!

Bij deze weer een snapshot portretje van mijn zoontje met iets betere lichtomstandigheden.

Het formaat van de foto is aangepast met alle gevolgen vandien, vandaar ook volgend linkje naar de orginele foto: http://www.aiev.be/orgineel.JPG
    De orginele foto lijkt scherper.

Exif:

Sluitertijd: 1/45

Diafragma: F5.6 (had ik mss beter op F8 gezet om iets meer scherpte te hebben)

Iso: 400 (stond op automatisch)

Zelf denk ik dat de flits een tikkeltje minder mocht, op het randje van platgeflitst?

Onbewerkte foto, recht uit de camera

Scherpte ja.... Komt nog wel met een beter objectief denk ik. Middelste focus punt rechter oog. Op de kerstkaart zelf valt het minder op.

Doel van de foto, eigen maak dus. :wink:

Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

Re: Ho Ho Ho !!!

vind het een heel mooi kaartje geworden.
    van hier ook de beste wensen voor 2012 een prettige Kerst.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Dank U wel bouk. Voor U even veel wensen.
      Heb ik mijn flits niet te fel gezet? Mijn eerste was plat geflits.
      flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
        ........
        Heb ik mijn flits niet te fel gezet? Mijn eerste was plat geflits.
        valt wel mee hoor, als ik kijk naar het bolletje op de muts zit daar toch nog aardig veel detail in.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ok, mercikes
          flickr

Comment

Vind het kaartje wel heel mooi gedaan
            Grt Rosie
            GROETJES ROSIE
            Door te fotograferen ben ik anders gaan zien
            panasonic DMC FZ200+DMW-LG 55

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
              ... De orginele foto lijkt scherper. ...Scherpte ja.... Komt nog wel met een beter objectief denk ik. Middelste focus punt rechter oog.
              Een goed moment om te leren dat de laatste twee stappen in het proces voor de vertoning op BD zijn:
              Op maat brengen (900 px max) en vervolgens na-verscherpen. Pas daarna de upload naar de parkeerplaats.

Verkleinen geeft altijd scherpteverlies.

Een ander objectief is wellicht niet eens noodzakelijk als je 'spotmeting' instelt en gebruik
              maakt van slechts één scherpstelpunt.
              Last edited by Plaatwerker; 23 december 2011, 13:08. Reden: tikfout
              Van waardering geniet ik.
              Van kritiek leer ik.

Comment

Mooi kaartje, jammer van de scherpte, maar op het kaartje valt het wel iets minder op.,
                Voor jou ook prettige eindejaarsfeesten en een gelukkig 2012.
                Ann
                Sony Nex6 - Powerzoom 16-50mm - SEL18-200mm

Comment

je kaartje is super !
                  En het kereltje staat er echt guitig op.

...en uiteraard eveneens het allerbeste en voorspoed in 2012.

Groetjes
                  Marc
                  Last edited by Brombeer; 23 december 2011, 15:28.
                  Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                    Een ander objectief is wellicht niet eens noodzakelijk als je 'spotmeting' instelt en gebruik
                    maakt van slechts één scherpstelpunt.
                    @ Plaatwerker: waarom zou je spotmeting moeten gebruiken om een scherpere foto te bekomen? Zelf zou ik hier deelmeting gekozen hebben en mijn foto's zijn normaal gezien scherp... Spotmeting, matrixmeting,... heeft toch te maken met de lichtmeting en niet met de scherpte?

@ eos 550: een ander objectief is niet nodig om scherpe foto's te bekomen. Ik denk - net als Plaatwerker - dat het te maken heeft met het niet na-verscherpen van de verkleinde foto. Ik vind de foto ook niet platgeflitst aangezien er nog vrij veel detail te zien is. Het flitsen kon wellicht wel wat zachter, wat ook een zachter beeld zou geven.
                    Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

Comment

goed gedaan
                      Hij ging met de TIJD mee,en is nooit terug gezien !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
                        @ Plaatwerker: waarom zou je spotmeting moeten gebruiken om een scherpere foto te bekomen? Zelf zou ik hier deelmeting gekozen hebben en mijn foto's zijn normaal gezien scherp... Spotmeting, matrixmeting,... heeft toch te maken met de lichtmeting en niet met de scherpte?
                        Voor mij - ik werk met Canon 50D en G11 - garandeert spotmeting dat het scherpstelpunt zo
                        goed mogelijk is belicht. Ik schreef ook: 'spotmeting' instelt en gebruik maakt van slechts
                        één scherpstelpunt.

Als scherpstelpunt zou ik hier gekozen hebben voor (een van beide) oogjes.
                        In de afwerking: witbalans nacorrigeren op de mutsrand. Histogram bekijken en nog eens
                        zien of de schuifjes de dynamiek kunnen verhogen. Daarna uitsnede bepalen, vervolgens
                        verkleinen en dan naverscherpen.

Onbewerkt, zo uit de camera, staat misschien stoer, maar meestal kom je daarmee niet
                        weg en het kan getuigen van gemakzucht (of onvoldoende kunnen). Als je verder wil,
                        verdient het aanbeveling om je goed te verdiepen in de afwerking.
                        Van waardering geniet ik.
                        Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                          Voor mij - ik werk met Canon 50D en G11 - garandeert spotmeting dat het scherpstelpunt zo
                          goed mogelijk is belicht. Ik schreef ook: 'spotmeting' instelt en gebruik maakt van slechts
                          één scherpstelpunt.

Als scherpstelpunt zou ik hier gekozen hebben voor (een van beide) oogjes.
                          In de afwerking: witbalans nacorrigeren op de mutsrand. Histogram bekijken en nog eens
                          zien of de schuifjes de dynamiek kunnen verhogen. Daarna uitsnede bepalen, vervolgens
                          verkleinen en dan naverscherpen.

Onbewerkt, zo uit de camera, staat misschien stoer, maar meestal kom je daarmee niet
                          weg en het kan getuigen van gemakzucht (of onvoldoende kunnen). Als je verder wil,
                          verdient het aanbeveling om je goed te verdiepen in de afwerking.
                          Helemaal akkoord wat de afwerking betreft (al had ik hier niets over geschreven bij mijn weten).

Ik zou ook scherpstellen met 1 scherpstelpunt op 1 van de oogjes, maar wel met deelmeting (of eventueel met matrixmeting). In dit voorbeeld (http://forum.belgiumdigital.com/f46/...er-397537.html) heb ik ook scherpgesteld op 1 van de oogjes, maar wel gewerkt met matrixmeting. Scherpte en belichting lijken me hier toch OK. Dit is natuurlijk wel een pop en geen persoon waardoor het fotograferen makkelijker was...

Bij spotmeting is je scherpstelpunt inderdaad zo goed mogelijk belicht (toch als je je camera goed instelt he), maar als je hier - zoals in deze voorbeeldfoto - scherpstelt op 1 van de oogjes, lijkt het me vrij moeilijk om een goed belichte foto te bekomen aangezien de iris en de pupil vrij donker zijn en het oogwit zeer licht van kleur is).

Hetgeen ik wil zeggen is dit: scherpstellen met 1 scherpstelpunt om goede scherpte in de hand te werken is belangrijk (naast een aantal andere factoren, zoals sluitertijd,...). De meting (spot- / matrix- / deel-) bepaalt het licht in je foto, maar niet de scherpte.
                          Last edited by Nelita; 23 december 2011, 18:05.
                          Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

Comment

Mooi kaartje geworden en wederkerige wensen.
                            Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

Mercikes voor de verdere uitleg. Zal er verder op letten. Nabewerking ja, ben er nu ook nog niet zo lang mee bezig. Ik zal blij zijn op de dag dat ik de cameratechniek onder de knie heb. Ik begin mij wel meer en meer te verdiepen in nabewerking omdat ik natuurlijk al door heb dat het wel belangrijk is. Ik heb mij zopas het boek van Scott Kelby in huis gehaald: Portretten, "fotograferen en retoucheren". Er staan veel intersante tips in voor photoshop. Foto's bleken, rimpels wegwerken, tanden witter maken, en ga zo maar door. Komt wel, veel oefenen.
                              flickr

Comment

Working...
                              X