Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ochtendzonnetje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ochtendzonnetje

    Hallo,

    Deze ochtend heel mooie kleuren... fototoestel en statief genomen... Dit is het resultaat.



    update:

    Last edited by Elke1; 9 december 2011, 12:30.

  • #2
    Re: ochtendzonnetje

    Mooie kleurtjes heb je zeker.
    De voorgrond mocht scherp zijn.
    Misschien eens exifje bijplaatsen?

    Groetjes
    Marc
    Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

    Comment


    • #3
      Re: ochtendzonnetje

      Hallo,

      ISO 100
      2,5 sec sluitertijd
      diafr 36

      Is dit voldoende?

      Ik weet niet goed wat ik moet doen om zo'n fotos mooi scherp te krijgen. Ik werk op statief. Moet ik toch mijn Iso verhogen zodat sluitertijd zakt? Ik trek nog in de Pstand...

      Comment


      • #4
        Re: ochtendzonnetje

        Elke,

        ik denk dat je helemaal op het einde van je diafragma zat. Dat is zeker niet nodig.
        Als je werkt op statief is er geen enkele reden waarom je de iso zou verhogen tenzij je nadrukkelijk meer ruis in je foto wil, of een hogere sluitersnelheid halen (bij bvb bewegende onderwerpen).
        Als er veel wind staat gaan de bomen bewegen en dat ga je zien aan de scherpte op 2.5s.
        Misschien je manier van scherpstellen. Als je op de P-stand gefotografeerd hebt is de kans groot dat de lens scherpgesteld heeft op de hemel en dat de voorgrond net niet ver genoeg zat om eveneens scherp te zijn. Je kunt je lens manueel scherpstellen...maar je kunt ook op een punt scherpstellen, deze scherpte vasthouden en dan alsnog de stand van je camera wijzigen.
        Ik heb zeer zekerlijk niet alle wijsheid in pacht...maar zou je toch aanraden om manueel te gaan werken. Ondervinding is de beste leerschool.
        Nog een optie is de manier waarop je toestel ingesteld stond. Er zijn bij een DSLr verschillende manieren waarop een camera het licht kan meten en waarop hij scherp kan stellen. Probeer ze eens uit. Zijn zeker terug te vinden in je handleiding.

        Zoals je ziet zijn er tal van mogelijke redenen waarom de foto niet helemaal scherp overkomt. Hieronder nog eentje.

        Ik hoop dat je weet nadat je de foto verkleind hebt om hier te zetten dat er zowiezo best nog naverscherpt kan worden. Bij het verkleinen is er altijd wel wat verlies aan scherpte.

        Maar...zeker niet opgeven...veel en van alles proberen, opzoeken in dit geweldig forum, googlen...en je zult zien gaandeweg worden je foto's gegarandeerd beter. Ik maak er ook zulke hoor
        Al bij al heb hier al veel mindere gezien en...zelf ook geplaatst

        Kijk eens naar de volgende foto en de instellingen: f9 - 1/250s - iso100 - 50mm

        Groetjes
        Marc
        Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

        Comment


        • #5
          Re: ochtendzonnetje

          Oorspronkelijk geplaatst door Elke1 Bekijk bericht
          ....... Moet ik toch mijn Iso verhogen zodat sluitertijd zakt? ...
          een nadenkertje...?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: ochtendzonnetje

            Hallo,

            Er was die ochtend inderdaad veel wind. Dus de bomen zullen wel wat in beweging geweest zijn. Maar wat doe ik dan het best? Verhoog ik de Iso of beter mijn sluitertijd verkleinen? Amai dat is nogal wat ze, die sluitertijden, diafragma en iso. In de avondschool fotograferen we momenteel no gin P stand en proberen we die vorige dingen onder de knie te krijgen. Maar met scherpte heb ik wel vaker problemen... in elk geval als er beweging aan te pas komt!
            Daarnet even met manueel geprobeerd. Wel leuk dat je zelf sluitertijd kan instellen en waarschijnlijk nog zoveel meer! Ik ga er nog wat op zoeken en zowieso na nieuwjaar krijgen we er ook les over.
            Ik heb alvast een update gezet en de foto was verscherpt.

            Comment


            • #7
              Re: ochtendzonnetje

              Oorspronkelijk geplaatst door Elke1 Bekijk bericht
              ............
              Ik heb alvast een update gezet en de foto was verscherpt.
              nou die is veel mooier/beter hoor.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: ochtendzonnetje

                update is beter, vind er de kleuren wat over ( persoonlijke smaak natuurlijk)


                groetjes
                renske

                Comment


                • #9
                  Re: ochtendzonnetje

                  Het verschil is duidelijk hé ?
                  Heel stuk beter zo.

                  Ik heb een beetje de indruk en Bouk heeft je daar ook al op gewezen dat je momenteel precies nog bepaalde zaken door elkaar gooit.
                  Jij spreekt meermaals over "sluitertijd verkleinen". Ze gaan je dat nog wel uitleggen als je cursus volgt.
                  Sluitertijd.... Wil je een onderwerp weergeven mét zichtbare beweging dan dan ga je afhankelijk van het onderwerp je sluitertijd langer maken. Met andere woorden langer licht binnen laten dat op je sensor valt. Bijvoorbeeld 1/8 is een lange sluitertijd. Dan blijft het gordijn van de camera langer open en laat hij veel licht binnen. 1/1000 is een korte sluitertijd en zal beweging bevriezen. In dat geval beweegt het gordijn van de camera enorm snel en zal je sensor minder licht kunnen opnemen. Nogmaals is heel afhankelijk van het onderwerp.
                  Als je de iso van je toestel verhoogt kun je de sluitersnelheid opdrijven....Staat de iso laag ga je genoegen moeten nemen met lange(re) sluitersnelheid. Uiteraard enorm bepalend daarin is of je overdag in volle zon staat te fotograferen of bij nacht in een al dan niet verlichte straat...
                  Dus jouw tekst "Moet ik toch mijn Iso verhogen zodat sluitertijd zakt? ..." klinkt tegenstrijdig want als je de iso verhoogt kun je kortere/snellere sluitersnelheid hanteren...Ik krijg liever 1/8 van een taartje dan 1/1000. De verwarring ontstaat door te verlagen/verkleinen/vertragen/versnellen....Want als de snelheid "zakt" kom je aan een groter getal/breuk.
                  Beetje 't zelfde met diafragma hoe kleiner het getal hoe groter de opening.

                  ISO en of ASA komt nog uit het analoge tijdperk en bepaalde vroeger de gevoeligheid van de gebruikte film. Toen ik begon was 400 ISO al het één en ander. Dan kwam de 800 ISO wow...Tamelijk duur in de begindagen...Naarmate het iso-getal groter wordt neemt ook de ruisontwikkeling toe.
                  Ook bij een dslr kun je instellen hoe gevoelig je sensor op licht reageert en dat doe je met de iso waarden. Dus: Hoge iso --> meer ruis --> kortere sluitersnelheid.
                  Lage iso --> minder ruisgevoelig --> langere sluitersnelheden.
                  Maar maak je niet ongerust, zal ten gepaste tijde wel dagen En vooral je best doen in de klas...

                  Nee, nee is graag gedaan En neen ben geen schoolmeester...wil gewoon mijn leven beteren...

                  Groetjes
                  Marc
                  Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

                  Comment


                  • #10
                    Re: ochtendzonnetje

                    mooie update, je bomen mogen gerust bewegen van mij hoor (de takken toch)
                    en je hebt mooie uitleg gekregen ook!
                    ik probeer...
                    mijn Fijsboecq en mijn flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: ochtendzonnetje

                      Tof om die hele uitleg te krijgen.
                      Eigenlijk begrijp ik het wel maar als ik dan foto's aan het nemen ben, lijkt het dat ik aan zoveel moet denken om een mooie foto te bekomen. Soms lukt het, maar heel vaak dan weer niet. Maar ik geef zeker niet op! Daarvoor is het veel te hard gaan kriebelen!

                      Comment


                      • #12
                        Re: ochtendzonnetje

                        Je up-date is mooi en geeft een prachtig kleurfenomeen weer Je hebt al voldoende info meegekregen zie ik, succes.
                        Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                        Comment


                        • #13
                          Re: ochtendzonnetje

                          Had je je diafragma verlaagd naar bv f-11 of zelfs f-8 had je nog steeds een zeer goede scherptediepte gehad en had je zelfs uit de hand kunnen fotograferen (al is er niks mis met het gebruik van een statief). f-36 is zo'n ontiegelijk kleine opening. Ik kan me weinig situaties voortstellen waarbij je echt zo klein moet gaan.
                          Neen, open dat diafragma (met mate natuurlijk) en zo krijg je veel meer speelruimte qua sluitertijd.
                          Ik heb diezelfde zonsopgang gezien vanuit m'n venster op het 20ste verdiep hier. Een mooi schouwspel. Alleen een oerlelijke stadsvoorgond weerhield me ervan om de camera even boven te halen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: ochtendzonnetje

                            Bedankt voor het advies!

                            Comment

                            Working...
                            X