Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ik denk dat je beter iets langer had gewacht. Voor mij nog teveel zon.
Denk aan de ogen en je fototoestel als je zo vol in de zon fotografeerd.
Robby BB
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Ik denk dat je beter iets langer had gewacht. Voor mij nog teveel zon.
Denk aan de ogen en je fototoestel als je zo vol in de zon fotografeerd.
Robby BB
Neem eens een vergrootglas en zie wat er met papier gebeurd in het focuspunt wanneer je het richt naar de zon. Hetzelfde gebeurt op de censor en je netvlies.
Hoe lager de zon hoe meer ze aan kracht verliest maar je moet toch blijven oppassen.
Robby BB
Ik lees met enige regelmaat dat zulke kleine diafragma's geen optimale scherpte meer
geven. De scherpte zou meestal beter zijn met waarden van 8 à 16.
Dan zou je in dit geval ook de sluitertijd verder kunnen verkorten.
Bijkomend voordeel daarvan is dat de brandglaswerking van de zon dan nog korter duurt.
Het laten smeulen van een schoenveter met een brandglas duurde in mijn jeugd toch gauw
al een halve minuut.
Ik lees met enige regelmaat dat zulke kleine diafragma's geen optimale scherpte meer
geven. De scherpte zou meestal beter zijn met waarden van 8 à 16.
Dan zou je in dit geval ook de sluitertijd verder kunnen verkorten.
Bijkomend voordeel daarvan is dat de brandglaswerking van de zon dan nog korter duurt.
Het laten smeulen van een schoenveter met een brandglas duurde in mijn jeugd toch gauw
al een halve minuut.
Netvlies en censor zijn wel iets gevoeliger dan een veter, vooral die van vroeger waren van veel sterkere kwaliteit
Robby BB
een D3000 met de 18-55 kitlens, ik heb ondertussen nog verschillende foto's gemaakt en merk niets aan dus ik vermoed dat er geen schade is.
Wat vinden jullie van de foto zelf?
Ik denk dat je beter uw toestel wat meer naar beneden had gehouden, wij zien alleen maar enkele takken, de lucht en enkele toppen van bomen in de verte. Grts.
Comment