Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Forzée (1e keer pano)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Forzée (1e keer pano)

Het voorbije weekend geprobeerd om een pano te maken. Hoe doen jullie dit, ik vind het zo nogal smal

Grote versie: http://oi43.tinypic.com/23wtjd4.jpg

Nikon D90 + 18-105
    75mm
    F: 8
    1/200 sec
    Iso: 200

Re: Forzée (1e keer pano)

Je kan indien je dit nog niet deed de camera verticaal houden om de foto's te maken.
    Je kunt ook meerdere rijen op elkaar stapelen...zodat er in het uiteindelijke panorama meer voorgrond en meer lucht mee in beeld gebracht wordt. Nog een stap verder is dat je hier een sferisch panorama zou kunnen maken. Zo breng je de ganse omgeving 360°x 180° in beeld

Je eerste poging was niet slecht...ik zie nergens overlapfouten.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 20 november 2011, 23:02.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Leg eens uit hoe jij dit gedaan hebt aub
      Robby BB
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

Comment

Ik heb de foto's door Photomerge van CS4 gehaald, moest dit enkele keren opnieuw doen daar er eerst wel overlapfouten in voorkwamen.

Dat je meerdere rijen op elkaar kan stapelen wist ik niet, dat zou in dit geval, met zo'n lucht overbodig geweest zijn maar ik onthoud het voor een volgende keer.

Comment

Het lijkt wel dat je een pano hebt gemaakt van gecropte foto's. Ik weet wel dat je na het samenvoegen de foto wat moet bijsnijden maar hier is uw foto wel erg smal.
          Hoeveel foto's heb je hier voor gebruikt
          Robby BB

Comment

Dit zijn 9 foto's, niet gecropt, teminste heel weinig na het krijgen van de pano die photomerge gemaakt had.
            De foto's waren door gebrek aan statief allen gemaakt van op een tafel die bleef staan. Niets aan de instellingen veranderd tijdens het fotograferen.

Comment

Volgende keer een kleinere brandspuntsafstand, zeker wanneer er elementen in de voorgrond bevinden.
              Geven de foto's die je gebruikt hebt ook zo'n smalle foto's
              Robby BB

Comment

Dank je, ga ik zeker eens proberen!

De gebruikte foto's hebben de afmeting van 4288 × 2848

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dabbertjedab Bekijk bericht
                  Dank je, ga ik zeker eens proberen!

De gebruikte foto's hebben de afmeting van 4288 × 2848
                  Grote van de foto's wil niets zeggen , het gaat over wat er te zien is en komt dat overeen met je pano of ontbreken er boven en onder grote stukken
                  Robby BB

Comment

Onderstaande is 1 van de gebruikte foto's, er ontbreekt niets...

Comment

Het probleem zit hem ook dat een pano hier geplaatst met max 900 px niet echt een hoge pano afbeelding geeft. Hoe meer foto's je gebruikt en hoe kleiner de overlapping is des te breder dat de foto's worden en je moet toch kijken dat de verhouding een beetje klopt anders krijg je mischien een foto van overdreven 2 m breed en 10 cm hoog

Maar de pano die je geplaatst hebt zit goed in elkaar en daar daar is op zich geen probleem mee, bekijk tijdens het fotograferen van je foto dat er voldoende op de foto's is te zien alvorens ze samen te voegen. Beter wat teveel op de foto's dan te weinig. het teveel kun je later croppen.
                      Robby BB

Comment

Het was niet verkeerd geweest om van je uiteindelijke panorama het histogram nog eens te
                        bekijken. Links mist een beetje informatie en als de (bvb in PSE de auto-funktie) shadows
                        wat worden aangezet, zal de foto er beslist pittiger uitzien.
                        Van waardering geniet ik.
                        Van kritiek leer ik.

Comment

ik neem mijn horizontale pano's altijd in portretstand (dan heb je zo geen lange smalle foto)
                          en rond de 50 mm heb je de minste vervorming.
                          soms meerdere rijen op elkaar (heb hier al eentje gepost van 52 foto's)
                          'k ben momenteel trouwens bezig met een panorama aan 't stitchen, foto binnenshuis
                          ik probeer...
                          mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                            bekijk tijdens het fotograferen van je foto dat er voldoende op de foto's is te zien alvorens ze samen te voegen. Beter wat teveel op de foto's dan te weinig. het teveel kun je later croppen.
                            Robby BB
                            Dank je voor de reactie. Ik besef dat er niet echt veel te zien is, deze pano kwam tot stand op vraag van de kinderen (zij wouden dit als aandenken, uitzicht van op het terras van een vakantiewoning) Ik probeerde met een kleiner diagframa maar door de steilte van het terrein zag je enkel nog de schoorsteen van een BBQ en de schommel helemaal in beeld. Het was een compromis met de kinderen die voor het uizicht kozen.

De gegeven tips zal ik zeker nog gebruiken, daarvoor mijn welgemeende dank!

Het was niet verkeerd geweest om van je uiteindelijke panorama het histogram nog eens te
                            bekijken. Links mist een beetje informatie en als de (bvb in PSE de auto-funktie) shadows
                            wat worden aangezet, zal de foto er beslist pittiger uitzien.
                            Dit heb ik geprobeerd met CS4 en kreeg dit als leek niet direct beter, PSE heb ik jammer genoeg niet.

ik neem mijn horizontale pano's altijd in portretstand (dan heb je zo geen lange smalle foto)
                            en rond de 50 mm heb je de minste vervorming.
                            soms meerdere rijen op elkaar (heb hier al eentje gepost van 52 foto's)
                            'k ben momenteel trouwens bezig met een panorama aan 't stitchen, foto binnenshuis
                            Ik zal dit zeker uitproberen, dank je noenkelMi! Net jouw pano opgezocht en die is helemaal geweldig!

Comment

Working...
                            X