Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sara

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sara

Het paard van een vriendin gaan fotograferen en deze vond ik er als leukste uitkomen. Wat vinden jullie van de bewerking ? Net zoals bij fotografie zet ik hier ook m'n eerste stapjes fotoshop... een beetje wazig gemaakt rondom omdat ik het hoofd van het paard en ook de lelijke achtergrond wat wou maskeren. Geslaagd ? Of hebben jullie nog andere tips om dit beter te doen? Ik gebruik momenteel Photoshop Elements...
    Bedankt om te kijken.

hierbij de originele foto: wel nog gecropt (nog iets om te leren... bestanden niet overschrijven) maar verder niets bijgewerkt.

Last edited by youngphotographer; 5 november 2011, 17:45.
    Canon 500d, EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS, EF 70-200mm f4.0L IS USM, EF 50mm f1.4

Re: Sara

Er ontbreekt een algemene scherpte.
    In plaats van dit in fotoshop te doen kun je ook eens de theorie van de DOF doornemen en dan hoef je al dat werk niet te doen en zal het ook natuurlijker voorkomen.
    Je kunt ook het model verplaatsen.
    Aan de neus mag hij wat meer plaats hebben, zou spijtig zijn dat hij (zij) zich stoot aan het kader.
    Ik vind wel dat je een heel goed standpunt hebt ingenomen, niet te hoog en niet te laag.
    Robby BB
    Minder tijd achter de computer
    Is meer tijd achter de camera

Comment

Ik vind dit een goede shot, maar paard is teveel ingepakt in kader, vergeet voorlopig photoshop, ik heb er geen en lukt ook aardig zonder...

Paarden zijn een moeilijk onderwerp vind ik, voorlopig blijf ik eraf, maar je bent goed bezig
      Freedom of Speech

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
        Er ontbreekt een algemene scherpte.
        In plaats van dit in fotoshop te doen kun je ook eens de theorie van de DOF doornemen en dan hoef je al dat werk niet te doen en zal het ook natuurlijker voorkomen.
        Je kunt ook het model verplaatsen.
        Aan de neus mag hij wat meer plaats hebben, zou spijtig zijn dat hij (zij) zich stoot aan het kader.
        Ik vind wel dat je een heel goed standpunt hebt ingenomen, niet te hoog en niet te laag.
        Robby BB
        Inderdaad een beetje gebrek aan algemene scherpte. In combinatie met de uitleg van TS, dat de randen en achtergrond in PhotoShop waziger zijn gemaakt, laat dit mij vermoeden dat TS niet over een lichtsterk objectief beschikt waarmee door het grotere diafragma de achtergrond wazig genoeg wordt. Dus om al direct te beweren dat TS beter eens de theorie van de DOF doorneemt is nogal kort door de bocht. Ik weet trouwens niet of jij zonder de uitleg van TS meteen had gezegd dat de achtergrond niet natuurlijk OVERkomt.

Zowel rechts als boven zou het geen kwaad kunnen iets meer ruimte te hebben, maar zoals de foto nu is kan ie er ook mee door wat mij betreft.

Het standpunt valt te betwisten. Een portret als dit zie ik nog net iets liever als het op ooghoogte is genomen, i.p.v. net iets lager. Een foto van het volledige paard zie ik net iets liever vanuit een lager standpunt, om de nadruk van het grote dier te benadrukken.

Wat verder de foto betreft:
        - het perfecte moment, het paard is zeer attent (zie de oren die mooi voorwaarts staan gericht)
        - Qua kleuren zit de foto wat mij betreft er pal op. Hij had misschien iets helderder mogen zijn.
        - probeer er bij het maken van een portret op te letten dit ofwel te doen vòòr er wordt gereden met het paard, ofwel om voor je de foto neemt ervoor te zorgen dat het schuim van de lippen is weggeveegd, alsook van het hoofdstel (maar dat zijn schoonheidsfoutjes)

mvg,
        Bart
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Hey,

Bedankt iedereen voor de reacties. Hier leer ik uit !!
          @ robbedorine: akkoord wat de scherpte betreft, terechte opmerking. Over het DOF, de achtergrond was op het origineel reeds wazig, maar ik wilde die graag nog waziger, iets wat me ter plaatse niet lukte met het aanpassen van m'n diafragma (zonder inboeten op iso/sluitertijd) op m'n standaard kitlens die idd geen lichtsterk objectief is. We sparen ervoor
          @ happyhour: ik volg, maar moet ook bekennen dat ik rechts wat gecropt heb om die lelijke achtergrond van de piste weg te krijgen. Links had ik geen ruimte meer over.
          @voltigeur: aan je nickname te zien een echte paardekenner en idd, achteraf ook gevloekt dat ik geen "portretfoto" voor het rijden (lees: voor het schuim op de mond ) heb genomen !

Comment

mooie pose, maar uw bewerking is niet perfect
            je ziet op het kopstuk de overgang
            mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
              Inderdaad een beetje gebrek aan algemene scherpte. In combinatie met de uitleg van TS, dat de randen en achtergrond in PhotoShop waziger zijn gemaakt, laat dit mij vermoeden dat TS niet over een lichtsterk objectief beschikt waarmee door het grotere diafragma de achtergrond wazig genoeg wordt. Dus om al direct te beweren dat TS beter eens de theorie van de DOF doorneemt is nogal kort door de bocht. Ik weet trouwens niet of jij zonder de uitleg van TS meteen had gezegd dat de achtergrond niet natuurlijk OVERkomt.

Zowel rechts als boven zou het geen kwaad kunnen iets meer ruimte te hebben, maar zoals de foto nu is kan ie er ook mee door wat mij betreft.

Het standpunt valt te betwisten. Een portret als dit zie ik nog net iets liever als het op ooghoogte is genomen, i.p.v. net iets lager. Een foto van het volledige paard zie ik net iets liever vanuit een lager standpunt, om de nadruk van het grote dier te benadrukken.

Wat verder de foto betreft:
              - het perfecte moment, het paard is zeer attent (zie de oren die mooi voorwaarts staan gericht)
              - Qua kleuren zit de foto wat mij betreft er pal op. Hij had misschien iets helderder mogen zijn.
              - probeer er bij het maken van een portret op te letten dit ofwel te doen vòòr er wordt gereden met het paard, ofwel om voor je de foto neemt ervoor te zorgen dat het schuim van de lippen is weggeveegd, alsook van het hoofdstel (maar dat zijn schoonheidsfoutjes)

mvg,
              Bart
              Ik hoop dat ik met "neus" goed zat.
              Niks kort door de bocht. Ik ga het anders zeggen, iedereeen die met fotografie begint zou één van de eerste zaken , de DOF moeten leren.
              Als je de theorie van de DOF zou kennen dan weet je dat door een grotere brandpuntsafstand te nemen uw achtergrond waziger wordt. Mischien heeft de TS wel een lens met een grotere brandspuntsafstand dan deze waar ze de foto nu met genomen heeft. Dus hoe groter de focus hoe waziger dat de achtergrond word, afhankelijk hoe dicht of ver dat de achtergrond zich bevind.
              Nee ik zou nooit gezegd hebben dat de achtergrond niet natuurlijk overkomt omdat de achtergrond niet natuurlijk is , maar, ik veronderstel, een stal is.

Met respect voor uw keuze en smaak om de foto op ooghoogte te fotograferen, heb ik daar een probleem mee, omdat men dan een stuk hoger komt, het meeste van het gezicht onder de ogen zit en je daarmee van bovenaf het paard bekijkt. Het fotograferen van dieren en mensen op neerkijkende manier, komt gewoonlijk niet goed over.
              Robby BB
              Minder tijd achter de computer
              Is meer tijd achter de camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                Als je de theorie van de DOF zou kennen dan weet je dat door een grotere brandpuntsafstand te nemen uw achtergrond waziger wordt. Mischien heeft de TS wel een lens met een grotere brandspuntsafstand dan deze waar ze de foto nu met genomen heeft. Dus hoe groter de focus hoe waziger dat de achtergrond word, afhankelijk hoe dicht of ver dat de achtergrond zich bevind.
                Nee ik zou nooit gezegd hebben dat de achtergrond niet natuurlijk overkomt omdat de achtergrond niet natuurlijk is , maar, ik veronderstel, een stal is.

Robby BB
                Sorry, ook voor dat objectief met grotere brandspuntsafstand moet ik nog sparen ... nu worden al m'n foto's nog genomen met een standaard kit lensje van 18-55mm en de achtergrond stond minstens 5à6 meter achter het paard (foto genomen in de piste, niet in de stal) Dus tenzij ik iets enorms over het hoofd heb gezien in de les over DOF ( wat natuurlijk altijd kan, dus tips zijn welkom!), maar met mijn lens en de maximale brandpuntsafstand en (bijna) minimaal diafragma kreeg ik die achtergrond ter plaatse echt niet waziger. En ik heb toch wel een poging of 20 gedaan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door youngphotographer Bekijk bericht
                  Sorry, ook voor dat objectief met grotere brandspuntsafstand moet ik nog sparen ... nu worden al m'n foto's nog genomen met een standaard kit lensje van 18-55mm en de achtergrond stond minstens 5à6 meter achter het paard (foto genomen in de piste, niet in de stal) Dus tenzij ik iets enorms over het hoofd heb gezien in de les over DOF ( wat natuurlijk altijd kan, dus tips zijn welkom!), maar met mijn lens en de maximale brandpuntsafstand en (bijna) minimaal diafragma kreeg ik die achtergrond ter plaatse echt niet waziger. En ik heb toch wel een poging of 20 gedaan...
                  Dat had ik al door
                  Maar ik ben er niet verder op ingegaan omdat eerder al gebleken is dat bepaalde mensen gewoon hun idee over iets hebben, denken dat anderen per definitie mis zijn als ze niet dezelfde mening hebben (en dit op meesterlijk kleinerende wijze duidelijk maken), en menen de les te moeten lezen wegens zichzelf heel wat wanend. Discussies zijn bijna onmogelijk, zelfs wanneer iets zwart op wit bevestigd wordt...

Ik weet niet van waar je bent, maar indien niet al te ver uit mijn buurt... welkom om eens mijn 70-200mm f/2.8 te proberen (in mijn bijzijn natuurlijk )

mvg,
                  Bart
                  Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Op zich vind ik het wel netjes gedaan, 't is niet gemakkelijk om het natuurlijk over te laten komen. Het enige waar ik me wat aan stoor is de dichtstbijzijnde teugel, logischerwijze zou die ook scherp(er) moeten zijn.
                    Mijn werk vind je hier (fotomanipulaties, digitale tekeningen)
                    Mijn foto's van paarden vind je hier

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                      Dat had ik al door
                      Maar ik ben er niet verder op ingegaan omdat eerder al gebleken is dat bepaalde mensen gewoon hun idee over iets hebben, denken dat anderen per definitie mis zijn als ze niet dezelfde mening hebben (en dit op meesterlijk kleinerende wijze duidelijk maken), en menen de les te moeten lezen wegens zichzelf heel wat wanend. Discussies zijn bijna onmogelijk, zelfs wanneer iets zwart op wit bevestigd wordt...

Ik weet niet van waar je bent, maar indien niet al te ver uit mijn buurt... welkom om eens mijn 70-200mm f/2.8 te proberen (in mijn bijzijn natuurlijk )

mvg,
                      Bart
                      haha... tja, ik zit nog maar enkele weken op dit forum en de do's and don'ts... tja, ik werk eraan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kiwiaa Bekijk bericht
                        Op zich vind ik het wel netjes gedaan, 't is niet gemakkelijk om het natuurlijk over te laten komen. Het enige waar ik me wat aan stoor is de dichtstbijzijnde teugel, logischerwijze zou die ook scherp(er) moeten zijn.
                        Ja, die teugel was scherp, maar heb ik dus mee geblurred... niet echt geslaagd blijkbaar. Volgende keer beter, bedankt voor de tip !

Comment

als ik de vraag mag stellen, plaats het orgineel eens
                          mvg Wilfried

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
                            als ik de vraag mag stellen, plaats het orgineel eens
                            geplaatst !!

Comment

mi veel beter, de neus iets meer ruimte geven, dat is al gezegd
                              mvg Wilfried

Comment

Working...
                              X