Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste test met Nikkor 50mm f1.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste test met Nikkor 50mm f1.8

Vandaag de Nikkor AF-S 50mm f1.8G aangeschaft. Natuurlijk snel naar buiten om eens te testen. Hier een eerste fotootje.

Hopelijk wordt de bewerking gesmaakt.

Alle tips zijn welkom. Ben deze lens nog niet gewoon...

Groetjes,
    Sidney.

EXIF:

ISO 200
    Belichting 1/10 sec.
    Diafragma 16.0
    Focuslengte 50mm

Hier een update naar aanleiding van de reacties:

Hier de versie in kleur:

Last edited by burgie1976; 8 oktober 2011, 23:00. Reden: Versie in kleur gepost
    Nikon D300 + Nikkor 10-24/24-70/70-200mm f2.8 + 50mm f1.8 + Manfrotto 055XPROB 804RC2
    Sigma 150mm F2.8 EX DG Macro APO HSM Nikon-D AF
    [ What I cannot create, I do not understand [R.P. Feynman] ]

Re: Eerste test met Nikkor 50mm f1.8

ik heb al betere foto's van je gezien Sidney.
    eigenlijk is de foto nergens scherp(bewegingsonscherpte van je onderwerp)
    ik had denk ik meer met de scherptediepte gespeeld.
    ik weet natuurlijk niet wat je bedoeling was.
    een pessimist is een optimist met ervaring.
    Pentax K-5 en een beetje glas (door gegeven aan mijn dochter Lien)
    Pentax k-3II en nog meer glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door burgie1976 Bekijk bericht
      Hopelijk wordt de bewerking gesmaakt.
      Ik vind de bewerking niet mooi.
      Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

Comment

Met de juiste handtekening/naam erbij zou deze in een gallerie kunnen hangen, maar ik vind er niks aan.
        Geen spannende compositie, de boomkruin die komt piepen is er teveel aan, ander had je deze nog "de intocht van Christus" kunnen noemen ofzo.

Als je een 50mm f1.8 G lens koopt, waarom gebruik je die dan op diafragma 16???

Een mogelijk antwoord: omdat het kan :-)

G
        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Er ruist te weinig in het struikgewas. Maar doe maar verder met dat lensje, het zal je nog
          prachtige beelden opleveren.

Comment

Allen,

Bedankt voor de reacties.

De foto is wel degelijk zoals ik hem wou hebben. De bewerking wordt niet zo gesmaakt. Er kon idd meer dynamiek in zitten...

Doudeke, ik denk dat ik idd nog leuke dingen ga kunnen doen met deze lens...

Groetjes,
            Sidney.

PS: de f16 heb ik gebruik omdat de lens het toelaat en omdat ik maximale scherptediepte wou hebben. Eigenlijk was f8 of f11 beter geweest voor de beweging van de sprieten. Maar het licht wazige effect van de beweging stoort mij niet. Voor mij gaf die wat dynamiek in de foto.

PS2: ik begrijp de opmerking "Met de juiste handtekening/naam erbij zou deze in een gallerie kunnen hangen". Het is een bepaalde stijl en die kan je smaken of niet smaken. Maar,... ik heb nog veel te leren met deze lens. Ik ben een zoomlens gewoon en nu naar een vaste brandpunt overstappen is een verandering. Je leer er wel beter door kijken naar je onderwerp...
            Nikon D300 + Nikkor 10-24/24-70/70-200mm f2.8 + 50mm f1.8 + Manfrotto 055XPROB 804RC2

Comment

Die 50 mm f1.8 is zo'n typisch lensje om met (kleine) DOF te spelen en te experimenteren. We verwachten dus binnenkort nog vele foto's, gemaakt met dat glaasje

De bewerking kan me hier niet zo bekoren.
              Er zit wel contrast in je beeld, maar de bladeren zijn zo onaantrekkelijk grijs.

greetz
              Cheeta
              Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
              flickr

Comment

Ik heb maar weinig ervaring met bewerking maar heb gisteren wat aan't spelen geweest met het programma Picnic via Picasa. De foto zou interessanter worden met wat meer contrast in het struikgewas. Er is iets te veel wit bovenaan. Ik denk dat er mits wat effecten wel een leuke foto uit te toveren valt

Comment

nieuwe lens en snel testen, mi eerst je lens leren kennen
                  mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Ik weet het Frie, maar de drang is toch sterker dan mezelf

Groetjes,
                    Sidney.

Comment

maakt ie enkel zwart wit foto's
                      een lens test je toch op scherpte en op kleur

ik heb er ook zo een en ben hier heel tevreden over, een beter portret lensje kan je niet hebben voor die prijs,

groetjes
                      renske

Comment

Hey Bleuspics,

Ik zal deze terug naar de winkel moeten doen, want er komen alleen maar ZW-foto's uit !

Grapje

Neen, ik vond de foto gewoon beter geschikt in ZW. Ik kan hem eventueel in kleur plaatsen... Veel scherpe viel er niet te bespeuren, aangezien er veel wind stond. Maar, ... het geveegde effect in sommige stengels brengt er wel dynamiek in vind ik.

Het is idd prijs kwaliteit een schitterend lensje voor portret, straat- en reportage fotografie. Voor productfotografie weet ik het niet...

Bedankt voor je reactie.

Groetjes,
                        Sidney.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door burgie1976 Bekijk bericht
                          Hey Bleuspics,

Ik zal deze terug naar de winkel moeten doen, want er komen alleen maar ZW-foto's uit !

Grapje

Neen, ik vond de foto gewoon beter geschikt in ZW. Ik kan hem eventueel in kleur plaatsen... Veel scherpe viel er niet te bespeuren, aangezien er veel wind stond. Maar, ... het geveegde effect in sommige stengels brengt er wel dynamiek in vind ik.

Het is idd prijs kwaliteit een schitterend lensje voor portret, straat- en reportage fotografie. Voor productfotografie weet ik het niet...

Bedankt voor je reactie.

Groetjes,
                          Sidney.
                          voor op straat en reportage ga ja soms nog nat iets te veel zoom hebben, je werkt niet met een full frame dus heb je een crop van 1,5 dat maakt van je 50mm meteen 75mm en dit kan soms al iets te veel aan mm zijn zeker wat reportage betrefd (dan ben je beter met 35mm dit maakt de dichtste benadering met een 50mm full frame wat "men in de fotografie vergelijkt met het menselijke oog" en dus een mooi beeld van de realitijd kan opleveren) maar experimenteer er maar op los en laat af en toe is mee genieten

ps heb even je exif gezien en 1/10 is toch wat kort voor deze lens hou die op een min van 1/50 ;-)
                          zo kom je niet met bewegings onscherte te zitten

groetjes
                          renske

Comment

Dag Renske,

Het is idd 50x1.5. Maar de 50mm nikkor kan je voor een relatief zacht prijsje kopen

Je hebt volledig gelijk hoor. Ook al zal het niet exact het effect van een 35mm geven (die dan correspondeert met een good old 50mm), je kan er nog altijd zeer creatieve dingen mee doen... In de toekomst koop ik misschien wel een Full Frame camera. Eerst nog een beetje met mijn D5000 doordoen

Die 1/50 ga ik in het oog houden!

Ik ga me nog amuseren met dit lensje.

Groetjes en nog een fijn weekend,
                            Sidney.

PS: kleurenversie als update geplaatst
                            Last edited by burgie1976; 8 oktober 2011, 23:46.

Comment

Mijn voorkeur gaat hier zeker uit naar de kleuren versie. De foto is nog niet helemaal 'top', maar toch wel al een verdienstelijke poging met je nieuwe lens !
                              Canon 5D mark III - EF 17-40mm F4.0 L - EF 24-105mm F4.0 L & Sony SLT A55V - Tamron Macro 90mm F2.8
                              www.myriamvos.jalbum.net of facebook

Comment

Working...
                              X