Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eat this!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eat this!

hierbij een poging tot high key foto van mijn dochter
    aan de krappe kadering aan de onderzijde is helaas niets te doen....zo heb ik de foto nou eenmaal gemaakt.

om je vingers bij af te likken was misschien een passender titel geweest.

50mm
    f/2.0
    iso 400
    1/60 sec
    E/V 0
    Last edited by Fritzer; 23 september 2011, 13:11.
    Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
    Canon powershot s120

Re: Eat this!

Vertederende high-key. Mogelijk zit er iets te veel geel in de foto. Voor de rest ... inderdaad om je vingers bij af te likken.

Comment

over de high-key kan ik niets zeggen, maar je onderwerp=hartveroverend!
      vriendelijke groeten, Sien

Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

Comment

ik ben niet zo'n photoshop held. Ik kan alleen color balance vinden waarbij ik meer blauw en daarmee minder geel kan toevoegen. Iemand tips om het anders te doen?

Bedankt voor uw commentaar!
        Canon powershot s120

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fritzer Bekijk bericht
          ik ben niet zo'n photoshop held. Ik kan alleen color balance vinden waarbij ik meer blauw en daarmee minder geel kan toevoegen. Iemand tips om het anders te doen?

Bedankt voor uw commentaar!
          Ik kom er op terug, maar volgens mij moet je van kleurruimte veranderen. Van RGB naar LAB en dan naar het b-kanaal. Maak een curve, activeer de pipet en ga op een gele kleur staan. Trek daarna de cursor omhoog of omlaag om de intensiteit van geel aan te passen. Zodra de foto goed is, ga je terug naar de RGB-modus.

Comment

Hierbij een handleiding om een kleur (in dat geval geel) uit een foto te halen. Het makkelijkst gaat dat via de LAB-modus. Het voordeel daarvan is dat het geen gevolgen heeft voor de foto zelf, alleen de intensiteit van de kleuren worden aangepast.

1. Open de foto met PS

2. Indien de lagen niet zichtbaar zijn, open de lagen

3. Wijzig de modus van RGB naar LAB

4. Onderaan de tab lagen staan pictogrammen. Klik op het middelste pictogram en kies Curves

5. In Curves gaan we nu met de verschillende lagen van LAB werken. De standaard is Lightness, dat is de helderheid van de foto. Open het lijstje en daar staan de lagen a en b. Laag a heeft betrekking op de kleuren rood en groen.In laag b werken we met blauw en geel. Aan de linkerzijde blauw en rechts geel. Dat laatste willen we en we kiezen dan ook het b kanaal.

6. Links naast kanaal b staat een pictogram (een hand met een vinger en op/neer pijltjes). Indien dat pictogram niet aanstaat, klik er op. Nu kunnen we met de cursor, die in een pipet is veranderd, de kleur geel uit de foto gaan halen. Ga met de pipet op een gelig gedeelte staan, klik links en trek de pipet (met de linker muisknop ingedrukt) naar beneden tot het geel weg is (door met de pipet omlaag of omhoog te gaan, veranderen we de intensiteit van de gekozen kleur). Laar de linker muisknop los. Bezie of op de foto nog gele plekken zijn en zo ja: herhaal de actie.

7. Het kan zijn dat je vindt dat er iets te veel rood in de foto zit. Dat kan gecorrigeerd worden door naar kanaal a te gaan. Klik met de pipet op een rode plek en trek de pipet naar beneden. Zelf ben ik hier de fout ingegaan. Er is wat blauw ingekomen en dat had ik moeten corrigeren door met de pipet in laag b de blauwe zweem aan te pakken.

8. Zelf vond ik het leuk om de foto (nog) wat zachter te maken. Daartoe heb ik de laag lightness geopend en de curve in het midden iets omhoog getrokken.

9. Nu gaan we afsluiten. Klik met de rechter muisknop op een van de lagen (op het tabblad lagen). Er opent een venster en kies Flattern Image. Daarmee worden de lagen teruggebracht tot één laag.

10. We staan nog steeds in de modus LAB en die brengen we terug naar RGB.
            Last edited by Peterdep; 26 september 2011, 08:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
              Hierbij een handleiding om een kleur (in dat geval geel) uit een foto te halen. Het makkelijkst gaat dat via de LAB-modus. Het voordeel daarvan is dat hetgeen gevolgen heeft voor de foto zelf, alleen de intensiteit van de kleuren worden aangepast.

1. Open de foto met PS....................

Dit is pas duidelijk uitgelegd

Comment

sorry voor de ernstig late reactie, maar ik had vandaag alle tijd en ben eens aan de slag gegaan; ik liep alleen hier vast:

6. Links naast kanaal b staat een pictogram (een hand met een vinger en op/neer pijltjes). Indien dat pictogram niet aanstaat, klik er op.

in mijn versie van PS (CS3) zit dit knopje er niet.
                Is het de bedoeling om met het pipet in de foto zelf te klikken en vervolgens te slepen? of is het de bedoeling in de foto te klikken, vervolgens te kijken in de curve waar het stipje komt, en dan daar te slepen?

groeten,
                Freek
                Canon powershot s120

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fritzer Bekijk bericht
                  sorry voor de ernstig late reactie, maar ik had vandaag alle tijd en ben eens aan de slag gegaan; ik liep alleen hier vast:

6. Links naast kanaal b staat een pictogram (een hand met een vinger en op/neer pijltjes). Indien dat pictogram niet aanstaat, klik er op.

in mijn versie van PS (CS3) zit dit knopje er niet.
                  Is het de bedoeling om met het pipet in de foto zelf te klikken en vervolgens te slepen? of is het de bedoeling in de foto te klikken, vervolgens te kijken in de curve waar het stipje komt, en dan daar te slepen?

groeten,
                  Freek
                  Het was even zoeken. In CS3 gaat het iets anders. Daar moeten we de pipet uit het menu tools gebruiken.

- Net als hierboven is beschreven ga je naar kanaal b. Klik halverwege op de diagonaal. Daarmee maak je een vast punt.
                  - Ga nu met de pipet uit het menu tools naar een punt op de foto dat geel is. Klik op Ctrl en je zult zien dat er een punt verschijnt in de grafiek. Ga met de cursor naar dat punt en trek het punt naar beneden tot de geelzweem op dat punt verdwenen is.

Voor de rest kun je volgens mij de handleiding volgen.

Comment

Working...
                  X