Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kasteel Tilleghem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kasteel Tilleghem

    Uit jullie reacties kan ik leren. Alvast bedankt


  • #2
    Re: Kasteel Tilleghem

    Een goeie poging om het kasteel in beeld te brengen, toch kunnen een aantal zaken aandacht verdienen om tot een mooier resultaat te komen.

    1) Compositie: je onderwerp staat wel heel prominent in beeld, wat meer omgeving opnemen in je totaalbeeld brengt wat meer rust, en kan je aandacht ook mooi naar je hoofdonderwerp leiden.
    2) Je gebouw staat een tikje schuin. Bij architektuur / landschapsfotografie is dat een aandachtspunt. Het oogt gewoon mooier als het recht staat.
    3) Belichting. Je hebt naar mijn mening de foto te vroeg getrokken. Om 2 redenen: Op dat tijdstip, wanneer de zon op z'n scherpst is, vertaald dit zich ook een weinig flateus licht. Te scherpe contrasten tussen licht en donker. Ten tweede: mocht je deze foto later nemen, dan zit het licht meer frontaal op het gebouw. Want nu baden verschillende (interessante) delen in de schaduw.
    4) Je witbalans staat niet correct: teveel geel aanwezig. Tip: neem je foto's altijd in RAW, je kunt je witbalans achteraf eenvoudig corrigeren. Maar probeer altijd op het moment zelf uw foto met je de juist ingestelde witbalans te nemen.
    5) Je contrasten staan ook vrij hard afgesteld. Probeer in je nabewerking je histogram in het oog te houden. Beter nog: probeer tijdens het fotograferen zelf eens je histogram in de gaten te houden: zorg dat je een mooie verdeling in je histogram hebt, zonder dat je laaglichten dichtlopen of je hooglichten uitgebrandt zijn.
    6) Als je gebouwen vastlegt, probeer eens in nabewerking na te denken over perspectief correctie (als je de vertikale lijnen van het gebouw nu volgt, lopen ze naar binnen) dit is gemakkelijk te corrigeren. Hoe meer je in breedhoek werkt, hoe meer je last gaat hebben van dit fenomeen. Er bestaan TS-objectieven die dit ter plekken kunnen corrigeren, maar deze objectieven zijn vrij duur.

    Hopelijk was dit van enige hulp?
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

    Comment


    • #3
      Re: Kasteel Tilleghem

      mooie uitleg terzake van VD!
      met de juiste opmerkingen!

      'k ga me ook eens moeten bezighouden met de kastelen hier in de buurt (= dezelfde )
      ik probeer...
      mijn Fijsboecq en mijn flickr

      Comment


      • #4
        Re: Kasteel Tilleghem

        Als VD ons voor is, zijn wij verplicht, dank zij zijn immer deskundige uitleg, ons te beperken tot....... ik volg .
        Ik kan het zo goed niet uitleggen.... wat zeg ik, ik kan het eenvoudig niet zo uitleggen.
        Groetjes

        Comment

        Working...
        X