Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschapjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Landschapjes

Hier nog eens 2 foto's van mij. Heb eens geprobeerd om iets van het landschap vast te leggen. Ik twijfel alleen over de scherpte, want daar heb ik nogal moeite mee om de hele foto zo scherp mogelijk te krijgen. Commentaar altijd welkom!

Camera Model: Canon (Canon EOS 450D)
    Lens Focal Length: 18.00 mm (- mm)
    Shutter Speed: 1/125 sec
    F-Number: F6.3
    ISO: 100
    Compensation: EV 0/1

Camera Model: Canon (Canon EOS 450D)
    Lens Focal Length: 21.00 mm (- mm)
    Shutter Speed: 1/30 sec
    F-Number: F7.1
    ISO: 200
    Compensation: EV 0/1

Re: Landschapjes

De eerste vindt ik heel geslaagd
    mooie kleuren en compositie.
    de tweede zegt me persoonlijk minder.

Over de meer technische kant zullen anderen je beter kunnen adviseren dan ik.
    ben namelijk zelf maar een beginnertje.
    mvg Jasper

Comment

bij mij net andersom 2de mooi,1ste vind ik de kleuren niet ok
      vriendelijke groeten, Sien

Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

Comment

Om hier je landschapjes goed scherp te krijgen, zal je voor beide foto's toch wel een kleiner diafragmaopening ( dus groter f-getal ) mogen gebruiken.
        Voor de eerste zal het ontbreken van licht je wellicht parten gespeeld hebben in de keuze van je diafragma.
        Voor de eerste zou je kunnen werken op een statief of indien je dit niet hebt, je toestel eventueel op een muurtje of op een bankje of iets leggen. Je kan dan je f-getal verhogen, je ISO gelijk houden. Je sluitertijd zal echter veel langer worden doordat er nu minder licht binnenkomt. Daardoor is het dan beter om op een statief of iets dergelijks te werken, anders krijg je onscherpte doordat je het toestel niet zo lang kan stilhouden.
        De kleuren van de eerste komen hier ook nogal extreem blauw over ...
        Voor de tweede zat je al vrij krap wat betreft sluitertijd : 1/30 ... Ook hier aan te raden om op een statief te werken. Je kon eventueel je ISO nog wat verhogen van 200 naar 400 bv, dan zou je sluitertijd wat korter worden, maar daarmee bleef je diafragma nog op 7,1.
        Het is steeds een combinatie maken van diafragma, sluitertijd, iso ... en dan natuurlijk ook het aanwezige licht in de gaten houden.
        groeten,
        deka
        There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

Bedankt voor de reacties al! Nu ben ik nog niet in bezit van een statief, maar dat zal na verloop van tijd wel aangeschaft worden. Nu over de scherpte weet ik dat je het diafragma redelijk veel moet dichtknijpen, maar als je te ver gaat krijg je dan net geen onscherpte door tekortkomingen van de lens? Of ben ik verkeerd? En ik weet ik nooit op wat of hoe ik precies moet scherpstellen voor een landschap.

gr Stef

Comment

Ik kies de eerste, maar zou wel croppen zodat de begroeing onderdaan weg is. De weerspiegeling van de bomen blijft je zo mooi behouden en je benadert meer de 'derdenregel', al is deze laatste ook geen echte must.

PS Als ik zonder statief werk (bij manier van spreken tot voor kort altijd, want ik heb er nog maar pas eentje) probeerde ik altijd een sluitertijd van 1/125 te hebben ondanks het feit dat ik, al zeg ik het zelf, een tamelijk vaste hand heb.
            Voor landschappen neem ik meestal f8 tot 11. Ik speel dan met de iso om toch die 1/125 te behouden.
            Er zullen ongetwijfeld nog andere raadgevingen volgen, maar ik doe het op deze manier.
            Groetjes

Comment

mooie comment van deka

en je eerste foto is idd beter zonder het gras zoals Djivan zei.
              Maar het kleur vind ik raar.

2e foto zegt me niet veel
              ik probeer...
              mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door houben stef Bekijk bericht
                ........ Nu over de scherpte weet ik dat je het diafragma redelijk veel moet dichtknijpen, maar als je te ver gaat krijg je dan net geen onscherpte door tekortkomingen van de lens? Of ben ik verkeerd? ......
                yep..door diffractie, maar als je onder de F16 blijft valt dat wel mee hoor.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Bedankt voor de tips, zullen volgende keer zeker van pas komen!

Comment

Working...
                  X