Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto met vraagje ivm kleur

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• foto met vraagje ivm kleur

Dat schoon ventje hier is mijn zoon, maar hij komt gelijk ziek uit mijn fototoestel, iemand een idee hoe dat komt? Mijn witbalans staat op automatisch. Het toestel zelf is een Nikon D90 en dat past normaal de WB goed aan. Heeft dat te maken met de hoek tov de zon?
    Alvast bedankt, Veerle

De foto enkel verkleind, zoals hij dus uit mijn toestel komt:

Beetje aangepast en ziet er al veel beter uit, alleen zou ik hem liever zo uit mijn toestel zien komen.
    Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

Re: foto met vraagje ivm kleur

misschien je parameter in je toestel bijstellen.
    contrast wat verhogen, staat nu op normaal.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Kan inderdaad voor een deel aan de instellingen van het toestel liggen.
      Maar ik vrees dat je nooit (een enkele uitzondering daar gelaten) een foto rechtstreeks uit het toestel zal halen die is zoals hij zou moeten zijn...
      De eerste foto ziet er inderdaad wat "flets" uit.
      De 2de ziet er naar mijn mening veel te geel uit.
      Ik heb de foto eens snel door Windows Live Photo Gallery gehaald (wat niet meteen het programma met de meest uitgebreide mogelijkheden is) en kwam tot dit resultaat. Indien gewenst, kan ik de foto natuurlijk terug weghalen.

mvg,
      Bart

Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Echt wel een schattige snoet. De update van Voltigeur vind ik het beste geslaagd. Die komt qua kleur het meest natuurlijk over.
        Het is in ieder geval een mooie scherpe foto.
        Canon 5D mark III - EF 17-40mm F4.0 L - EF 24-105mm F4.0 L & Sony SLT A55V - Tamron Macro 90mm F2.8
        www.myriamvos.jalbum.net of facebook

Comment

Goh, bij mij op het scherm komt de eerste d"er als de beste uit hoor ...
          Twee inderdaad teveel geel, derde vind ik dan het rood van de lippen een beetje te ...
          En zoals de voorgangers aangeven, je zal al veel geluk moeten hebben dat de foto zo uit je toestel komt zoals jij het wenst ... Veel factoren beïnvloeden de kleuren hoor.
          Als je op automatisch werkt, zal je toestand wellicht zelf zijn WB kiezen. Het toestel doet dit door al het omgevingslicht te meten en daar dan een gemiddelde van te maken, wat dus wel eens kan afwijken van wat jij wenst ... Je kan eventueel al proberen om er voor te kiezen om zelf je WB in te stellen op één van de presets zoals bv zonnig, bewolkt, ... Maar dit is geen garantie dat het heel juist zal zijn. ALs je in RAW werkt, kan je je witbalans achteraf nog kiezen bij het nabewerken van de foto. De kleuren die je te zien krijgt op je scherm zijn ook nog niet altijd diegene die je zal bekomen bij een afdruk. Afhankelijk van hoe je de foto bekijkt op je scherm ( stand van je scherm ten opzichte van omgevingslicht bv) zal de kleur anders zijn ...
          In elk geval vind ik dat je zoontje er guitig op staat en de oogjes stralen van de pret.
          Kleine tip : misschien iets minder centraal plaatsen in je compo.
          groeten,
          deka
          There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

Ha, daar hebben we Lander zie
            Veerle: anders moet je eens wat experimenteren met die WB, he. In de tuin een 'vast' onderwerp kiezen met lastige kleuren, en dan een paar foto's na mekaar maken in automatisch, bewolkt, zonnig, enz. En het verschil eens grondig bekijken. Ik denk dat als je dat een paar keer doet onder verschillende omstandigheden, je zelf wel zult ontdekken wanneer je met automatisch kunt werken en wanneer je de WB zelf moet instellen.
            oefenen = leren
            Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

Comment

kleuren die je te zien krijgt op je scherm zijn ook nog niet altijd diegene die je zal bekomen bij een afdruk. Afhankelijk van hoe je de foto bekijkt op je scherm ( stand van je scherm ten opzichte van omgevingslicht bv) zal de kleur anders zijn ...
              Ik besluit dat het kan evengoed aan mijn scherm (en mijn ogen) kan liggen dan aan de foto zelf. Toch bedankt allemaal.

Comment

Ik zie dat je een D90 gebruikt, dan kan je het volgende doen om de kleuren warmer of kouder te maken.
                (Deze instelling staat los van je WB welke je "bijna" altijd op auto mag laten staan)

- op de info knop drukken
                - dan de WB knop ingedrukt houden en aan het voorste instelwieltje draaien.
                Dan zie je als je naar links draait A1 tot A5 (dit zijn warmere kleuren, oranje)verschijnen, draai je naar rechts dan verschijnt er B1 tot B5 (koudere kleuren, blauw).

Tip,
                (bestaande beeldinstelling aanpassen blz. 110 v.d. handleiding)

Voor "standaard" de volgende instelling:
                - verscherping op 5 zetten (standaard is 3)
                - verzadiging op +1 (standaard is 0)
                - Actieve D-Lighting (blz. 119) op uit.
                (Deze instellingen zijn enkel actief op de jpg's, de RAW bestanden blijven onveranderd).

Groeten,
                Eric

Comment

Ik vind die eerste foto juist heel mooi. Naturel. De tweede is inderdaad veel te geel, en
                  bij de derde vind ik ook de lippen onnatuurlijk rood. Het is dus ook een beetje een kwes-
                  tie van smaak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                    Ik vind die eerste foto juist heel mooi. Naturel. De tweede is inderdaad veel te geel, en
                    bij de derde vind ik ook de lippen onnatuurlijk rood. Het is dus ook een beetje een kwes-
                    tie van smaak.
                    Nu ik 'm op mijn MacBook bekijk vallen de lippen ook op. Iets wat ik op mijn andere laptop niet had (had 'm ook daar aangepast).
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

@Eric: bedankt om die instellingen met mij te delen!

Comment

Working...
                      X