Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vreemd - Overbelicht wanneer het donker is

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vreemd - Overbelicht wanneer het donker is

    Hoi

    Ik heb een halfuurtje geleden de volgende foto genomen..
    Na lang proberen heb ik toch een "deftige" geshoot ^^
    (het is de eerste keer dat ik zoiets probeer)

    Maar mijn foto is toch redelijk overbelicht...
    alhoewel het al redelijk donker was buiten

    Iemand die mij meer tips kan geven om de belichting te regelen?


  • #2
    Re: Vreemd - Overbelicht wanneer het donker is

    ik denk dat je je foto's groter moet posten, mag 900 langste zijde zijn.
    Hier kan niet echt op beoordeeld worden , ook exifs niet vergeten ik vind ze niet in de foto.
    mvg Bruno D.G.
    Nikon D90 "Everything will be alright in the end, and if it's not alright, it's not yet the end !"

    Comment


    • #3
      Re: Vreemd - Overbelicht wanneer het donker is

      Post je foto eerst eens op 900pxls en doe de exif er even bij als je wil . Wat betreft de overbelichting zal je de sluitertijd naar beneden moeten halen.

      Lap, Bruno was mij voor

      grtjs
      Samen een dagje op pad met BD'ers? Klik hier voor het aanbod. Wens je zelf een SD te organiseren? We helpen je graag op weg.

      Comment


      • #4
        Re: Vreemd - Overbelicht wanneer het donker is

        Je kan natuurlijk ook zelf nadenken. Te licht? Wat kan ik dan veranderen aan mijn instellingen om daaraan wat te doen? RTFM.
        Van waardering geniet ik.
        Van kritiek leer ik.

        Comment


        • #5
          Re: Vreemd - Overbelicht wanneer het donker is

          Ik raad je ook aan eerst groter te posten en de exifs erbij te zetten. Maar je moet je 1 ding realiseren bij dit soort foto's: je gebruikt per definitie een lange sluitertijd, en dat betekent dat je sensor vrij lang belicht wordt. Als je ISO dan wat hoog staat (wat niet abnormaal zou zijn 's avonds als het donker is), krijg je dit. Ik schat dan een ISO 200 in deze omstandigheden ruim voldoende is.
          Vandaar dat het handig zou zijn dat we je exifs zouden zien, dan weten we meteen of dit hetgeen is wat speelt.
          oefenen = leren
          Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

          Comment


          • #6
            Re: Vreemd - Overbelicht wanneer het donker is

            Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
            Je kan natuurlijk ook zelf nadenken. Te licht? Wat kan ik dan veranderen aan mijn instellingen om daaraan wat te doen? RTFM.
            Plaatwerker: in een handleiding staat wel 'hoe' je je instellingen moet veranderen, maar belange niet altijd 'wanneer' en 'waarom'. Ik zou eerder een Scott Kelby aanraden hier
            oefenen = leren
            Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

            Comment


            • #7
              Re: Vreemd - Overbelicht wanneer het donker is

              of; als je toch aan het probeen bent:
              neem meerder opname met verschillende camerainstellingen en kijk wat het beste werkt en vergeet dat niet meer.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Vreemd - Overbelicht wanneer het donker is

                Zoals voorgangers aangeven exif zal wellicht al veel duidelijk maken.
                Als je zoiets wil fotograferen als het donker is, zou ik hier kiezen voor een iso van slechts 100. Je sluitertijd wordt dan zeer lang( wat hier ook het geval was te zien aan de lichtstrepen ). Zoals een voorganger aangeeft, wordt de sensor dan zeer lang belicht en misschien was dit nog wat te lang, waardoor je dus de donkerte niet hebt weten te vangen. Als je dan echt die donkerte erbij wel hebben, zal je je sluitertijd moeten verkorten ... Hierdoor zal je dan minder het streepeffect van de lichten hebben misschien. Als je ISO al vrij laag stond en je sluitertijd wil je zeker zo lang houden, dan zou je misschien ook nog je diafragmaopening kleiner kunnen maken ... ( f getal wordt dus groter) ... Maar je plaatst best eens je instellingen erbij ( vooral fgetal sluitertijd en iso). Het kon misschien zijn dat je iso bv op 1600 stond ??? Dan zou het probleem al verholpen kunnen worden door de iso een heel stuk te verlagen.
                groeten,
                deka
                There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

                Comment


                • #9
                  Re: Vreemd - Overbelicht wanneer het donker is

                  Hoi

                  Allemaal hartelijk bedankt voor de nodige informatie..
                  Vanavond probeer ik het opnieuw, maar dan via jullie tips!
                  Ik zal de instellingen vervolgens eens goed bekijken en weergeven
                  indien het nog niet is gelukt ^^

                  grtz Kimmie xx

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vreemd - Overbelicht wanneer het donker is

                    één ding moet je weten, je camera meet het licht en niet zoals wij dat zien hij meet steeds midden grijs, als ik dan iets zwart wil fotograferen moet ik onderbelicht en of iets wit ga ik overbelichten, als ik de belichting niet ga aanpassen worden zowel wit als zwart midden grijs

                    dus je camera heeft goed gemeten maar jij bent de belichting vergeten aan te passen

                    groetjes
                    renske

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vreemd - Overbelicht wanneer het donker is

                      Zowat iedereen heeft het hier reeds geschreven..... groter en met exifs, pas dan kan er deftig uitleg tot verbetering gegeven worden.
                      Groetjes

                      Comment

                      Working...
                      X