Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Heb er zelf nog geen foto's van genomen (moet ik wel eens doen) maar heb reeds verschillende keren gelezen dat je de maan best niet fotografeert bij volle maan omdat de kraters dan niet zo goed zichtbaar zijn.
In deze foto zijn ze inderdaad enkel goed te zien helemaal onderaan rechts.
Er zal dus wel waarheid in zitten.
Ik heb het dus wel van lezen hé, niet van ondervinding . Misschien hebben ervaringsdeskundigen een andere/betere uitleg/goede raad ?
Groetjes
Mooie foto
Er zijn vast wel experten onder ons die ons kunnen vertellen met welke instellingen we de maan best fotograferen .
Ik ben ook benieuwd .
Grtjs
Luc
Nikon D700 & D4 met redelijk wat glaswerk in de tas + Panasonic Lumix FZ 150
Het resultaat valt best mee, gezien de 200mm. lens.
Ben geen expert, fotografeer enkel met een zekere regelmaat de maan.
Gebruik dan meestal volgende instellingen:
F8.0
1/250" bij 200mm.
ISO 200
Auto focus AF-C.
Single point focus.
Zoom helemaal in, maximum focal lenght.
Met zonnekap.
Raw Bit Depth 12- bit.
Ik gebruikt ofwel
-een 18-200mm. zoomlens.
- een 180mm. prime lens.
Het brandpunt van beide lenzen is wat kort, om de maan te fotograferen, maar het lukt wel.
Ik vind hem heel knap, niet overbelicht en de scherpte zit goed, en dat voor een crop
Bij volle maan zijn de meeste kraters niet zichtbaar omdat er geen schaduw op de voorzijde van de maan valt. Op deze foto is de maan duidelijk nog niet vol, te merken aan de kraters die aan de terminator (grens tussen het verlichte en overlichte halfrond van de maan) zichtbaar zijn.
Ik vind hem heel knap, niet overbelicht en de scherpte zit goed, en dat voor een crop
Bij volle maan zijn de meeste kraters niet zichtbaar omdat er geen schaduw op de voorzijde van de maan valt. Op deze foto is de maan duidelijk nog niet vol, te merken aan de kraters die aan de terminator (grens tussen het verlichte en overlichte halfrond van de maan) zichtbaar zijn.
Comment