Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Etenstijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Etenstijd

Ik hoop binnenkort enkele modellen te kunnen vinden om wat ervaring op te doen met het maken van portretjes. Vandaag kreeg ik onverwacht al een kansje om een foto van dit 13 maanden jonge meisje te nemen. Ik vind hem zelf niet slecht, maar ... nu ik hem bekijk: kan het zijn dat de scherpte meer op het haar ligt dan op de ogen? Ik heb hem bovenaan ook ietsjes gecropt om de overbelichte aluminium handgreep van de kast wat minder zichtbaar te maken. Voor de rest zullen er misschien nog andere verbeteringen mogelijk zijn die ik met mijn ogen op dit moment zelfs niet opmerk. Daarom graag jullie opmerkingen.

Canon 1000D, 85mm
    1/15s, f/5.6
    ISO400, geen flash

Update:

Last edited by Leonide; 22 augustus 2011, 21:12.

Re: Etenstijd

Oei, ietsjes te groot gepost misschien.

Comment

Ik vind dit wel een grappige foto, zo een ernstige blik voor zo een jong kind. Ik heb de indruk dat haar rechteroog scherper is dan het linker. Ik vind de foto nog heel scherp voor een sluitersnelheid van 1/15 want zo een kind blijft toch niet zo gemakkelijk stilzitten.

Comment

Bedankt voor je reactie cwe. Het was eigenlijk iets te donker in de keuken, vandaar de iets langere sluitertijd. Noem het een lucky shot, want het meisje is een echte gekkebek.

Als ik me niet vergis zag ik enkel een scherpstelpunt op het rechteroog. Ik was al blij dat ik dat oog te pakken had, waarop ik mijn kans waagde en de foto schoot. Scherpstellen op de twee ogen, ik heb er eigenlijk nog geen idee van hoe ik dat moet doen.

Comment

Leonide,

mooie foto van een mooi kindje! Scherp genoeg , maar de witbalans zit iets teveel in het groen, wat de kleuren te koud maakt. Misschien een update zetten met iets warmere kleuren?
          Study Photographs, not pixels! (Thom Hogan)
          Olympus E620/EPL1/9-18mm/14-42mm/14-54mm/50mm2.0macro/40-150mm/70-300mm/Sigma 105mm2.8macro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonide Bekijk bericht
            Scherpstellen op de twee ogen, ik heb er eigenlijk nog geen idee van hoe ik dat moet doen.
            Ik denk dat je gewoon een kleiner diafragma (dus groter getal) moet nemen, dan krijg je vanzelf meer DOF. Als je dan scherp stelt op 1 oog, zal het andere ook scherp zijn.
            Ofwel moet je zorgen dat beide ogen in 1 vlak liggen, maar dan moet het kindje wel recht voor je zitten.

Comment

De kleuren mogen misschien ook wat warmer inderdaad. Bedankt, ik zal hem wat proberen te bewerken en dan post ik een update.

Een kleiner diafragma zou in dit geval ook de scherpte ten goede gekomen zijn. Daar had ik nog niet aan gedacht, merci voor de tip! Ik had het diafragma bewust zo hoog mogelijk gezet om de (lelijke) keuken op de achtergrond wat te verdoezelen, maar een iets kleiner diafragma was waarschijnlijk toch beter geweest, zeker wat de scherpte betreft.

Comment

Het diafragma is goed. Als de opname uit de hand is gemaakt, is de sluitertijd te langzaam. Die had minstens 1/100 sec dienen te zijn.

Inderdaad staat de wit balans niet goed.

Leuke foto.

Comment

Deze kijkt hier wel recht in de lens hoor ...
                  Al een goede foto op zich. Goed dat je je al bewust was van de storende achtergrond en daarom al een met een grotere diafragmaopening gewerkt hebt. Toch zal er rechts iets te lang belicht geweest zijn want op de rechterwang ( vanuit kijkersstandpunt) zit naast het oog toch wel een vrij uitbelichte vlek die wat van de aandacht wegtrekt.
                  Je hebt het natuurlijk niet altijd voor het kiezen waar je kinderen kan fotograferen, maar het is altijd beter om een vrij neutrale achtergrond te zoeken of een achtergrond te kiezen die niet met de aandacht gaat lopen. Kleuren zitten volgens mij, misschien ook nog niet 100 % goed, misschien eens nakijken hoe je witbalans ingesteld stond ? Of als je een RAW werkt kan je achteraf je witbalans nog aanpassen.
                  groeten,
                  deka
                  There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door deka Bekijk bericht
                    ... Kleuren zitten volgens mij, misschien ook nog niet 100 % goed, misschien eens nakijken hoe je witbalans ingesteld stond ? Of als je een RAW werkt kan je achteraf je witbalans nog aanpassen.
                    groeten,
                    deka
                    In de RAW-converter van Adobe is de witbalans van een .jpg ook achteraf nog bij te stellen. Helaas niet zo uitgebreid als bij een RAW, maar toch, het kan.

Comment

Vol ongeduld zit hij geduldig te wachten... en dat is mooi.

Comment

Het is een meisje, Amélie genaamd.

De opname is in RAW genomen, ik heb de kleurtemperatuur wat aangepast alsook de foto iets verkleind (kijkt wat comfortabeler vind ik). Ik denk dat de update een verbetering is, hoewel ik het bijzonder moeilijk vind om de juiste balans te vinden (ik twijfel toch een beetje of ik niet te ver gegaan ben in de aanpassing van de kleurtemperatuur).

Soit, ik weet nu dat het licht niet echt ideaal was in de keuken en dat de sluitertijd te lang was. Volgende keer beter

Comment

Working...
                        X