Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Krabby?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Krabby?

Goede late avond iedereen (:

Toen ik door m'n foto'tjes aan het kijken was vond ik nog een 'schattig' beestje...

Ik vind het der wel een speciaal beestje uitzien, dus ik dacht: 'dat post ik maar even!'.

Vel uw oordeel!
    ...

Re: Krabby?

Beestje is mooi scherp, maar heb de indruk van een blauwe zweem te zien op de foto(witbalans?)
    en om de foto af te maken die witte vlekken (papier of plastiek) verwijderen ziet er direct veel netter uit en vind ze ook iets storend, al bij al wel een mooie foto
    Renée

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Neirynck Renée Bekijk bericht
      Beestje is mooi scherp, maar heb de indruk van een blauwe zweem te zien op de foto(witbalans?)
      en om de foto af te maken die witte vlekken (papier of plastiek) verwijderen ziet er direct veel netter uit en vind ze ook iets storend, al bij al wel een mooie foto
      Renée
      Ik heb echt een probleem met dat blauwzweem gedoe...

& dat wit, als ik me het goed herinner waren dat blaadjes van bloemen.

Alsnog, bedankt! (:
      ...

Comment

Die blaadjes zijn gemakkelijk te verwijderen in PS met het reparatielapje,
        de blauwzweem is waarschijnlijk aan uw witbalans te wijten, alsje de foto's in RW hebt genomen kan je de witbalans nog wijzigen en misschien zo de blauwzweem verwijderen
        Renée

Comment

mooi moment jammer van de WB.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Mooi maar een beetje te blauw
            Nikon D700 & D4 met redelijk wat glaswerk in de tas + Panasonic Lumix FZ 150

Comment

Leuke foto
              Mooi scherp!

Wat dat blauwe betreft, mij stoort het niet echt.
              Kan mss nog wel wat aangepast kunnen worden maar ...

Die blaadjes had ik wel weggewerkt.

Comment

Mooie foto van een lelijk beest. En ja de blauwzweem hé.
                Heb je een PB gestuurd.
                Groetjes

Comment

Deze foto heeft minder last van blauwzweem dan de meesten denken...

Het (storende) blauw is eigenlijk alleen zichtbaar daar waar de oppervlaktes spiegelen (het water, het glimmend pantser, enz...). Daar wordt gewoonweg de (blauwe) lucht in weerspiegeld, vooral als het sterkste licht in tegenlicht zit of als de kleurtemperatuur van de wolkenhemel of lucht gewoon erg blauw is (zoals in de vroege ochtend of late avond).
                  De rest van het beeld is eigenlijk best correct in de kleur...

Dit fenomeen heb je nu en dan en is heel vervelend maar moeilijk te vermijden. Enkele voorbeelden : de kikker in de vijver, glimmende schilden van zwarte insecten in macrofotografie, enz...
                  Onderstaande foto is daar een perfect voorbeeld van. Dit kleine hommeltje werd een poos na zonsondergang en met bewolkte lucht gefotografeerd. De kleurtemperatuur van het plaatje is correct, zelfs een beetje tè warm (zie de bloemen van de wederik) en toch zijn de glimmende delen van het hommeltje (ogen en glimmende pootjes) storend blauwer dan aanvaardbaar...

Ook het plaatje van de krab heeft hetzelfde probleem. Hieronder veranderde ik slechts de helft van het beeld : alleen de hooglichten werd flink opgewarmd. Zelfs dan is het vervelende blauw niet weg... Integendeel, de neutrale delen (de aarde die niet glanst) heeft nu zelfs last van een weinig geelzweem.

Als je het niet kan hebben dat ik je beeld bewerkte, geef me een seintje - ik haal 'em zo weg. Even goede vrienden...

Hoe te vermijden bij de opname :
                  - Ander tijdstip van de dag of andere weersomstandigheden (lees ander licht)
                  - Zoeken naar een ander camerastandpunt, waar het effect minder is
                  - Misschien (nog niet zelf geprobeerd) zwaar polariseren zodat de glans verdwijnt en aldus ook het blauw !

Greetz, Kariboe

P.S. Leuk krabje, waar gefotografeerd ?
                  * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                  Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Maar dit is wel een treffer, dus ander moment van de dag wordt een beetje lastig, tenzij je deze als huisdier hebt.. :P

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RIEK Bekijk bericht
                      Maar dit is wel een treffer, dus ander moment van de dag wordt een beetje lastig, tenzij je deze als huisdier hebt.. :P
                      Yep ! d'Er heeft ook niemand gezegd dat natuurfotografie gemakkelijk zou zijn hé...
                      Een studiofotograaf kan zijn licht sturen, een natuurfotograaf moet het in grote lijnen doen met het licht dat ie krijgt. Dat licht kunnen "lezen" is een van de belangrijkste vaardigheden van de goede (natuur)fotograaf !
                      Greetz, Kariboe
                      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

prima uitleg Kariboe.
                        en ja...die studiofotografen hebben het maar makkelijk hè.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                          Yep ! d'Er heeft ook niemand gezegd dat natuurfotografie gemakkelijk zou zijn hé...
                          Een studiofotograaf kan zijn licht sturen, een natuurfotograaf moet het in grote lijnen doen met het licht dat ie krijgt. Dat licht kunnen "lezen" is een van de belangrijkste vaardigheden van de goede (natuur)fotograaf !
                          Greetz, Kariboe
                          Absoluut, maar ik begrijp als je deze jongen tegenkomt dat je hem dan in ieder geval wilt nemen en dan zou ik als die blijft zitten verschillende waardes uitproberen..

Comment

Kariboe: Ik vind het zeker geen probleem, ik leer daar juist meer van dan gewoon met woorden, dus bedankt!
                            & Een maandje geleden, in Turkije, ergens in een dorpje waar je niet eens met een auto kon komen ;D

Djivan: jij ook bedankt voor de moeite die je in m'n foto stak (:

@ De rest: bedankt voor jullie comments!
                            ...

Comment

mooi krabje, mooie foto
                              mooie uitleg van Kariboe
                              ik probeer...
                              mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Working...
                              X