Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een deel uit het geheel. Station Leuven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• een deel uit het geheel. Station Leuven

11 aug. 2011
    4310×2868 pixels – 3767 kB
    Bestandsnaam: DSC_6174.jpg
    Camera: NIKON CORPORATION
    Model: NIKON D5000
    ISO: 400
    Belichting: 1/400 sec.
    Diafragma: 9.0
    Brandpuntsafstand: 44mm
    Flitser gebruikt: Nee

1.

2.

Last edited by Loeky; 12 augustus 2011, 04:50. Reden: rechter gemaakt met iets meer licht

Re: een deel uit het geheel. Station Leuven

beetje rechtzetten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dabbertjedab Bekijk bericht
      beetje rechtzetten?
      inderdaad
      Vind het anders wel niet slecht hoor
      ik probeer...
      mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Ik heb geprobeerd om het tevens lichter te maken. Want de trein was nogal donker op de voorgrond.
        Nu met dat rechter maken. Ik heb altijd de indruk dat als ik iets recht zet, iets anders dan scheef komt te staan.

Comment

Hij is idd ook lichter nu, beter vind ik, maar waarom kleiner ?
          mvg Bruno D.G.
          Nikon D90 "Everything will be alright in the end, and if it's not alright, it's not yet the end !"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Loeky Bekijk bericht
            ... Nu met dat rechter maken. Ik heb altijd de indruk dat als ik iets recht zet, iets anders dan scheef komt te staan.
            Dat komt omdat er verschillende soorten scheef zijn.
            1. het scheef dat ontstaat doordat uw toestel is gekanteld om de lengteas van de camera.
            2. het scheef dat aan de linkerkant van de foto tegengesteld is aan het scheef van de rechterkant.

#1 is eenvoudig te verhelpen.
            #2 noemen we perspectivische vertekening. Deze ontstaat doordat het sensorvlak van de
            camera niet perfect evenwijdig staat aan het te fotograferen object.

Bij #2 is er heel vaak een combinatie van #1 en #2. Dat betekent dat je bij het
            corrigeren van de perspectivische vertekening eerst moet zorgen voor een keurige
            rechtstand door het midden van de foto (horizontaal of verticaal). Daarna pas kan de
            perspectivische vertekening zelf worden aangepakt.

De perspectivische vertekening kan verticaal, horizontaal en zelfs beide zijn.

Bij het corrigeren van een en ander kan men gaan tot extremen. Het is echter het best
            om de eigen smaak te laten prevaleren boven de theoretisch correcte uitkomst.

Voor het uitvoeren van deze correcties is in PS(E) de filter 'correct camera distortion'
            prima te gebruiken. Bij het corrigeren zal je altijd rekening moeten houden met enig
            verlies aan de randen. Daarom is het ook beter om niet vast te houden aan het standaard
            formaat maar te kiezen voor een crop zonder restricties.
            Last edited by Plaatwerker; 12 augustus 2011, 11:12. Reden: typo's
            Van waardering geniet ik.
            Van kritiek leer ik.

Comment

@ plaatwerker : Bedankt voor de uitleg. Vandaag niet veel thuis geweest. Dus schrijf ik je nou even in de versneld tempo. Vooreerst jou uitleg heb ik veilig opgeborgen om het morgen rustig door te nemen. Al heel snel doorgenomen maar dat is niet genoeg. Ben zodra weer weg. Heb wel nog een paar slakkenplaatjes, spinnetjes gekiekt, maar weet nog niet of ze erg mooi zijn, mijn fototoestel ook anders geregeld. Ook Heb daarstraks geprobeerd via mijn fototoestel het beeld recht te trekken. Leuk was dat.
              Maar morgen is het minder druk. Dan neem ik weer mijn tijd.

Comment

ik zou me proberen te richten op de vertikale van het rechtergebouw, om de boel beetje rechter te zetten
                ik probeer...
                mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Working...
                X