Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waterval in Karinthië

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Waterval in Karinthië

Juist terug van twee weken Karinthië, hier een poging om een waterval met lange sluitertijd vast te leggen. Blijkt toch veel moeilijker dan ik dacht, iemand tips om dit soort foto's te verbeteren ?

sized_DSC03727 by pieterpb, on Flickr

EXIF

of ?
    Canon 6D en 5DM3, Canon 17-40 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4 L IS
    - (Flickr) en oprichter van www.brothersinraw.com -

Re: Waterval in Karinthië

Je doelstelling vind ik geslaagd maar voor de rest heeft de foto geen inhoud
    Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy
    https://500px.com/marnix_photography

Comment

Ben het met je eens, er zit nog teveel beweging in het water. Je krijgt een nog langere sluitertijd als je een grijsfilter, ook wel ND filter genoemd, gebruikt. Een grijsfilter doet niets anders dan licht tegenhouden, waardoor je een langere sluitertijd kunt gebruiken en toch een correcte belichting krijgt. Je kunt grijsfilters kopen die meer of minder licht tegenhouden (de dichtheid). Ikzelf gebruik een filter dat 2 stops licht tegenhoudt.
      Last edited by jpfoto; 2 augustus 2011, 14:03.
      Het enige product dat je vermenigvuldigt door het te delen, is kennis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jpfoto Bekijk bericht
        Een voorbeeld van een foto die ik daarmee geschoten heb zie je hieronder:
        Zover ik weet plaatst men geen eigen foto's in iemand anders z'n topic.
        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Mijn excuses. Ben een nieuwe forum deelnemer en heb het forum reglement doorgenomen, maar ben die regel niet tegengekomen. Heb ik iets over het hoofd gezien of is dit een ongeschreven regel die ik bij deze heb geleerd?

Comment

ik denk dat dit een ongeschreven regel is, maar kan je het je al voorstellen?

Ik post een foto van een concert, mensen vinden die maar zozo
            en iedereen begint dan zijn of haar foto's in mijn topic te plaatsen.
            beghrijp je?

maar jouw foto is wel een mooie!

voor pieter: goeie tips van jp
            oefenen!!
            ik probeer...
            mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jpfoto Bekijk bericht
              Mijn excuses. Ben een nieuwe forum deelnemer en heb het forum reglement doorgenomen, maar ben die regel niet tegengekomen. Heb ik iets over het hoofd gezien of is dit een ongeschreven regel die ik bij deze heb geleerd?
              3.9. Plaats geen foto’s in een topic van een ander

Plaats géén (andere) foto's in een onderwerp dat iemand anders heeft opgestart: dan haal je immers de aandacht weg van de foto's geplaatst door de topic starter, en dat kan leiden tot conflictsituaties.

Bewerkingen plaatsen van foto's van de topic starter (mits hij/zij daar geen bezwaar tegen heeft) mag natuurlijk wel om je commentaren duidelijker te maken.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Bedankt aan jpfoto om zijn advies te verduidelijken met een foto, mij stoort het op zich niet dat deze in mijn topic staat maar regels zijn regels...
                Misschien hem de volgende keer achter een linkje plaatsen, volgens mij is dat de manier waarop dit hier wordt gedaan
                Kan je zo'n grijsfilter op om het even welke lens schroeven ? Mijn kitlens heeft een rotating front element en ik dacht gelezen te hebben dat daarom sommige filters hierop niet zouden passen.
                Verder weet ik ook nog dat je met een statief in nog langere sluitertijden kan gaan maar ik vraag me dan af wat het nut hiervan is aangezien de foto's die ik met langere sluitertijden had geprobeerd meestal overbelicht waren...
                Nuja voor deze foto waren we op wandeling en had ik geen filter of statief bij dus gewoon uit de hand geprobeerd en daarom dat ik toch eens jullie mening wou vragen of ik met deze mogelijkheden (zonder statief en filter) dit soort foto's kan verbeteren...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  3.9. Plaats geen foto’s in een topic van een ander

Plaats géén (andere) foto's in een onderwerp dat iemand anders heeft opgestart: dan haal je immers de aandacht weg van de foto's geplaatst door de topic starter, en dat kan leiden tot conflictsituaties.
                  I see, dan heb ik dus inderdaad iets over het hoofd gezien. Uiteraard begrijp ik ook de achtergrond van de regel, ongeschreven of niet. Wijt het maar aan mijn naïef enthousiasme....

Enne, de foto is verwijderd, ik zal het de volgende keer met een linkje doen!

Inhoudelijk: je kunt zo'n grijsfilter inderdaad op elke lens schroeven. Het filter is egaal grijs, dus als hij meedraait met het voorste element van je lens is dat geen probleem. Dit zou wel een probleem zijn bij een polarisatiefilter of een grijs-verloop filter.

Als je langere sluitertijden gaat gebruiken, is het inderdaad raadzaam om van een statief te fotograferen. Vanaf een zeker punt zal de camera anders de beweging (hoe miniem ook) van je handen registreren en je foto dus onscherp worden. Ik houd voor mezelf altijd aan (dat is voor iedereen anders, de een heeft een stillere hand dan de ander) dat ik onder de 1/60seconde op statief ga. Om het helemaal af te maken gebruik ik dan ook een draadontspanner of ik gebruik de zelfontspanner, om te voorkomen dat het indrukken van de ontspanknop toch weer trilling veroorzaakt.

Als je door de lange sluitertijd een overbelichte foto krijgt, kun je de volgende maatregelen overwegen:
                  1. draai je diafragma dicht (let op: dit beïnvloedt je scherptediepte!)
                  2. draai je ISO omlaag (als dat nog kan)
                  3. gebruik een grijsfilter
                  of een combinatie van bovenstaande.

Tenslotte over een statief: een heel handig hulpmiddel dat weinig weegt en vrijwel geen ruimte inneemt is de Gorillapod. Dit is een klein statiefje met flexibele poten die je op elke gewenste manier kan neerzetten. Ik heb deze altijd in mijn fototas, reuze handig en een uitkomst in deze situaties!

Groet, Jan
                  Last edited by jpfoto; 2 augustus 2011, 14:00.

Comment

Begrijp nog steeds je vraag naar verbetering niet ondanks je uitleg en opmerkingen Deze opname is toch geslaagd !
                    Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
                      Begrijp nog steeds je vraag naar verbetering niet ondanks je uitleg en opmerkingen Deze opname is toch geslaagd !
                      Dan kan ik concluderen dat de enige manier om deze foto te verbeteren grijsfilter en statief is Bedankt voor jullie commentaren !

Comment

Er bestaat ook een leuke nabewerking in Photoshop die het effect dat je wilt behalen simuleert

Comment

Je doel is wel gelukt. Maar de compo vind ik niet zo mooi. Meer landschap erbij had het geheel mooier gemaakt.
                          Kijken is leuk voor jou, jouw mening is handig voor mij......
                          Mijn Flickr -- Mijn Facebook -- Reacties steeds welkom!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GameBE Bekijk bericht
                            Er bestaat ook een leuke nabewerking in Photoshop die het effect dat je wilt behalen simuleert
                            Hoe heet die dan ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pieterpb Bekijk bericht
                              Hoe heet die dan ?
                              Als het er een beetje leuk uit moet zien heb je iets meer nodig dan één stap in Photoshop, dus een specifieke naam kan ik er niet op kleven. Als je 'n linkje hebt met een grotere versie van de foto, wil ik het wel eens proberen, en dan de stappen toelichten die ik genomen heb.

Comment

Working...
                              X