Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ten eerste ook proficiat met uw nieuwe glas-collectie
Ik ben zelf nog niet zo lang bezig met fotografie, maar volgende zaken zou ik doen:
1. Foto trekken vanop statief
2. Gebruik maken van voorontspannen van je spiegel spiegel (spiegel is dan reeds opengeklapt wanneer de foto wordt genomen. Zo gaat de trilling die je fototoestel krijgt door het openklappen van de spiegel tegengegaan).
3. Indien je vibratie(trillings)compensatie op je lens zou hebben: AFZETTEN als je statief gebruikt. Op je statief staat de lens stabiel en dan ga je onscherpte krijgen door het stabilisatiemechanisme (lens maakt zelf een trilling om te kijken hoe hij voor externe trillingen dient te compenseren. Die "eigentrilling" is dan de oorzaak van je onscherpte.
4. Als je Live-view hebt, digitaal inzoomen op je onderwerp en dan je lens zo goed mogelijk manueel scherpstellen en dan de foto nemen.
Als je dit doet, zou het in principe al een stuk beter moeten gaan.
Het is voor macro wenselijk dat je onderwerp redelijk stilstaat (wind en dergelijk kunnen snel onscherpte in de foto brengen).
Groeten en veel succes met je macrolens !
Sidney.
PS: andere BD-ers mogen mij uiteraard corrigeren als ik hier onzin uitkraam :-)
Nikon D300 + Nikkor 10-24/24-70/70-200mm f2.8 + 50mm f1.8 + Manfrotto 055XPROB 804RC2 Sigma 150mm F2.8 EX DG Macro APO HSM Nikon-D AF [ What I cannot create, I do not understand [R.P. Feynman] ]
Ten eerste ook proficiat met uw nieuwe glas-collectie
Ik ben zelf nog niet zo lang bezig met fotografie, maar volgende zaken zou ik doen:
1. Foto trekken vanop statief
2. Gebruik maken van voorontspannen van je spiegel spiegel (spiegel is dan reeds opengeklapt wanneer de foto wordt genomen. Zo gaat de trilling die je fototoestel krijgt door het openklappen van de spiegel tegengegaan).
3. Indien je vibratie(trillings)compensatie op je lens zou hebben: AFZETTEN als je statief gebruikt. Op je statief staat de lens stabiel en dan ga je onscherpte krijgen door het stabilisatiemechanisme (lens maakt zelf een trilling om te kijken hoe hij voor externe trillingen dient te compenseren. Die "eigentrilling" is dan de oorzaak van je onscherpte.
4. Als je Live-view hebt, digitaal inzoomen op je onderwerp en dan je lens zo goed mogelijk manueel scherpstellen en dan de foto nemen.
Als je dit doet, zou het in principe al een stuk beter moeten gaan.
Het is voor macro wenselijk dat je onderwerp redelijk stilstaat (wind en dergelijk kunnen snel onscherpte in de foto brengen).
Groeten en veel succes met je macrolens !
Sidney.
PS: andere BD-ers mogen mij uiteraard corrigeren als ik hier onzin uitkraam :-)
bijna of iets overbelicht, bijde missen scherpte, (blijven oefenen)zoals ik.
goeie tips hier, en volgens mij geen onzin.
Ik volg geen cursus of zit niet in een club, maar heb redelijk wat fotografieboeken + deze site als zelfstudiemateriaal
Groetjes,
Sidney.
Nikon D300 + Nikkor 10-24/24-70/70-200mm f2.8 + 50mm f1.8 + Manfrotto 055XPROB 804RC2 Sigma 150mm F2.8 EX DG Macro APO HSM Nikon-D AF [ What I cannot create, I do not understand [R.P. Feynman] ]
Heel erg bedankt voor de tips! Ben met spiegelreflex in het algemeen nog maar een maand bezig. Belichting is iets wat ik nog niet helemaal door heb.
Zal mij in ieder geval een deftig statief aanschaffen (hetgeen ik nu gebruik wiebelt lang alle kanten ) en mss ook een goed idee om een afstandsbediening te kopen?
Spiegel openklappen zal ik in vervolg ook doen!
Vanavond meteen weer aan de slag als ik thuis ben
FLICKRPHOTOSTREAM
Just try to comprehend that which you'll never comprehend
De tips die hier worden gegeven zijn dik in orde maar toch vind ik dat het meer een beetje "je draai vinden" is. Ikzelf ben ook
meest met macrofotografie bezig en ik doe niks op statief en klap mijn spiegel niet op voorhand op en mijn toestel heeft geen
liveview... en toch behaal ik zeer scherpe shots. Het is zoals ze zegge gewoon oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Ik kan je wel 1 tip geven: bij insecten altijd opt kopje proberen focussen.
grts
If today was perfect, there would be no need for tomorrow.
Wat het oefenen betreft, geef ik je 100% gelijk, maar je gaat maar tot een bepaald kwaliteitsniveau geraken als je enkel uit de hand fotografeert en zonder de bovenstaande tips/regels.
Vb: deze foto heb ik genomen met bovenstaande regels, maar toch is deze niet helemaal scherp omwille van het gebruik van f/22 bij 200 mm. Er zitten beperkingen op je lens etc...
MAAR, ... bedankt voor je mening te geven ! En ik vind het wel een uitdaging om mooie en goede foto's te neme uit de losse hand als de omstandigheden dit toelaten (voldoende licht, ...).
Groetjes,
Sidney.
Wat het oefenen betreft, geef ik je 100% gelijk, maar je gaat maar tot een bepaald kwaliteitsniveau geraken als je enkel uit de hand fotografeert en zonder de bovenstaande tips/regels.
Vb: deze foto heb ik genomen met bovenstaande regels, maar toch is deze niet helemaal scherp omwille van het gebruik van f/22 bij 200 mm. Er zitten beperkingen op je lens etc...
MAAR, ... bedankt voor je mening te geven ! En ik vind het wel een uitdaging om mooie en goede foto's te neme uit de losse hand als de omstandigheden dit toelaten (voldoende licht, ...).
Groetjes,
Sidney.
Ik trek altijd uit de hand en mijn macroshots missen niet aan scherpte hoor... Zie maar:Picasawebalbumpje
If today was perfect, there would be no need for tomorrow.
Hier ontspint zich wederom een "welles - nietes" discussie, heel interessant ! Uit ervaring weet ik dat ze allebei een stuk gelijk hebben, dus .... De eerste foto vind ik gewoon knap, voldoende sfeer en scherpte, mooi van kleur De tweede is ook geslaagd doch het diertje poseert niet mooi
voor een eerste poging is dit zeker niet slecht
wat het welles nietes spelletje betreft, iedereen moet
maar proefondervindelijk zoeken welke manier van werken
hem het best ligt! Ik doe het met statief en afstandsbediening!
Maar voor degene die het lukt zonder (KVM77 bijvb.)
mvg. Hans
Alleen mensen met fantasie,
hebben oog voor de werkelijkheid.
Nikon D90, nikkor 18-105mm, sigma 105mm DG macro
Het was niet de bedoeling een welles-nietes in gang te zetten Ik wil alleen maar zeggen dat statief en dergelijke een technisch hulpmiddel zijn bij het bereiken van scherpe foto's. Dit in combinatie met een goede kennis van de lens (en dat vraagt ook veel oefening en ervaring).
Als je goede foto's uit de hand kan nemen, des te beter! Ik prefereer echter het statief en andere tips & tricks - maar dat wil niet zeggen dat ik zal oefenen om scherpe foto's uit de hand te nemen :-)
Groetjes,
Sidney.
Het was niet de bedoeling een welles-nietes in gang te zetten Ik wil alleen maar zeggen dat statief en dergelijke een technisch hulpmiddel zijn bij het bereiken van scherpe foto's. Dit in combinatie met een goede kennis van de lens (en dat vraagt ook veel oefening en ervaring).
Als je goede foto's uit de hand kan nemen, des te beter! Ik prefereer echter het statief en andere tips & tricks - maar dat wil niet zeggen dat ik zal oefenen om scherpe foto's uit de hand te nemen :-)
Groetjes,
Sidney.
Het is gelijk er gezegd word he, iedereen moet zelf ondervinden wat het beste is. Ik zelf werk zonder statief met macro omdat ik het zo vervelend vind om elke keer naar daar waar dat insect vliegt overal te gaan volgen met een statief. Ook op sommige plaatsen kan je er dan niet aan en als je hem dan uiteindelijk toch weet te plaatsen vliegt da beest er weer van door
Voor bloemen of stilstaande objecten zal ik hem wel gebruiken
Maar natuurlijk is een statief wel het best. Hoe stiller de camera hoe beter de kwaliteit Maar bij insecten etc... doe ik het persoonlijk niet.
Groeten Robin
Sony α77 -Sony 50mm F1.4- Sony 18-200mm F3.5-6.3 DT - Sony 70-300G SSM- Sony 16-50mm F2.8 SSM ,Tamron 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF-Tamron SP AF 90MM F/2.8 Di Macro -Sony HVL-F42AM Manfrotto 055cxpro4 + ballhoofd
Comment