Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
In de cursus PS die ik heb gevolgd en in meerdere artikels in tijdschriften en op internet heb ik geleerd dat: als er rechts (histogram) niets is (dus ook geen lijntje) dat dan je foto onderbelicht is. Dus moet men dit corrigeren.
Tot zover wat ik erover had geleerd maar ik ben altijd bereid om bij te leren en met plezier zelfs.
Mvg,
Eddy
Oorspronkelijk geplaatst door Neirynck RenéeBekijk bericht
ik was ook dezelfde mening toegedaan en meen te weten dat ik het ook zo had geleerd maar dat is nu ook weer enkele jaren geleden, in september begin ik aan een cursus lightroom wat in feite meer donkere kamer wordt genoemd misschien gaan we daar wat bijleren over de zaken die vinnydizzy aanhaallt, zal er in ieder geval rekening mee houden als ik nog eens een foto plaats eens wat opzoekwerk verrichten .
Renée
Het gaat erover dat je een histogram moet interpreteren naar de foto en zijn onderwerp. In dit geval bevinden de hooglichten zich in de achtergrond. Geen goed idee om dan je hooglichten op te trekken tot het maximum.
Wel een goed idee om invullicht op te trekken omdat je dan je onderwerp meer in de schijnwerper plaatst.
Je kunt evenwel wel afleiden als je puur je histogram bekijkt naar absolute waarden of het over een onderbelichte foto gaat of een overbelichte foto gaat. Maar meestal spreken de dan over dichtgelopen zwarten of uitbrand wit. (In beiden geen intonatie/beeldinformatie te bespeuren).
Welke regel zegt dat je histogram steeds volledig gevuld moet zijn? Ik vind net dat je eerder omgekeerd moet denken: "waar in het histogram ligt m'n onderwerp" en hoe kan ik m'n onderwerp beter laten uitkomen met een oog op het histogram?
Want door te zeggen: "rechts heb je niets" (hooglichten)... en de TS verhoogt de hooglichtenpartij, ga je in deze net dat deel oplichten die gaat storen, met name de achtergrond!
Histogram gebruik ik voor 3 zakens: hooglichten en laaglichten onder contole houden, m'n onderwerp positioneren en m'n RGB-schaal evenwichtig houden.
Awel, proficiat. Da's een van de meest doordachte statements dat ik hier al gelezen heb in een lange tijd.
Hoed af, Vinny, dat heb jij goed verwoord.
Boutade: mbt tot het begrip histogram zijn er 3 soorten mensen:
1. Mensen die blind zijn voor het histogram,
2. Mensen die op een blinde manier met het historgram van hun foto's omgaan,
3. En mensen die *kijken* naar het histogram en er op een intelligente manier mee omgaan bij de nabewerking van hun foto's.
Voorbeelden:
1. Mensen die helemaal niet kijken naar het histogram -- "hoezo? Ik heb alleen maar het filter 'total contrast' toegepast, ik heb aan het histogram niets veranderd..."
2. Vb. En het histogram zal het hele spectrum van tonaliteit bestrijken (zonder tegen de kanten te plakken, uiteraard), en daarmee basta. Een andere post in deze topic is daar een voorbeeld van. Ander voorbeeld: als je 's nachts een foto maakt van de volle maan, ga je er dan voor zorgen dat er geen zwarte pixels in je foto voorkomen?
3. Mensen zoals Vinny. Ander voorbeeld: studio shoot tegen een achtergrond die niet wit is -- ga je er altijd voor om het bovenste kwadrant van het histogram in je foto te hebben? Deze vraag is ook van toepassing hier.
Just my two cents, of course, uiteindelijk doet iedereen wat-ie wil.
Allez kom omdat we nu toch bezig zijn, nog een boutade: in fotografie doet iedereen wat-ie wil, zolang-ie maar een visie heeft en kan zeggen *waarom*... op alle vlakken.
En in het licht van de recente gebeurtenissen nog een belangrijke toevoeging aan deze laatste boutade: "...zolang het geen pijn doet".
...
Je kunt evenwel wel afleiden als je puur je histogram bekijkt naar absolute waarden of het over een onderbelichte foto gaat of een overbelichte foto gaat. Maar meestal spreken de dan over dichtgelopen zwarten of uitbrand wit. (In beiden geen intonatie/beeldinformatie te bespeuren).
Dit was toch hier het geval, volledig rechts is er een stukje zonder pixels. Moet men dit dan niet corrigeren?
Je bijkomende info is zeer interessant, maar kan je eens antwoorden of men, als er geen info is (zelfs geen lijntje) dus geen pixels, dit niet moet corrigeren.
Bedankt op voorhand voor de info.
Mvg,
Eddy
Dit was toch hier het geval, volledig rechts is er een stukje zonder pixels. Moet men dit dan niet corrigeren?
Je bijkomende info is zeer interessant, maar kan je eens antwoorden of men, als er geen info is (zelfs geen lijntje) dus geen pixels, dit niet moet corrigeren.
Bedankt op voorhand voor de info.
Mvg,
Eddy
Je bent echt nog alleen maar naar dat histogram aan het kijken en niet naar je foto, he?
Soit, kga je eens een truukje (och, geen truukje, maar ik noem het graag zo)... Om aan te tonen waar je hooglichten liggen en waar je laaglichten liggen... Kwestie van het histogram leren te begrijpen. En hoe je met een simpel ingreepje meer "balans" brengt in je dynamisch bereik.
Het is simpel, doch effectief.
Je haalt even de foto binnen van deze topic.
In photoshop:
1) Open de foto en doe je histogram open.
2) Open onderaan in het lagenpallet de aanpassingslaag "drempel"
3) De aanpassingslaag "drempel" ligt bovenop de fotolaag. Je ziet (afhankelijk van je instellingen van je interface) nu ook een zwart-wit histogram. Met daaronder een schuiver. Deze schuiver ga je volledig links zetten: alles wordt wit.
4) Nu ga je de schuiver terug naar rechts schuiven tot het moment dat het eerste zwart tevoorschijn komt.
5) In de toolbox open je het pipet-menutje en selecteer je "kleurenpipet"
6) Met het pipet ga je klikken in het miniscule zwart dat in deze laag aanwezig is.
7) Nu ga je de schuiver van het zw/w histogram volledig naar rechts zetten (alles wordt zwart) en ga je de schuiver terugnaar binnen bewegen tot het eerste wit tevoorschijn komt.
8) Klik met je pipet in het miniscule wit.
9) Verwijder de "drempellaag". Wat je overhoudt is je foto met twee markers: "1" en "2". Zijnde helderste en donkerste in je foto. Dit is je eerste analyse van je foto... Wordt er je al iets duidelijk? Marker 1 toont het donkerste punt van je foto (rara... in je onderwerp!) Marker 2 toont het helderste punt van de foto (mo! Dat ligt nu toch wel in je achtergrond zeker? )
Nu gaan we het histogram in evenwicht brengen... Dit betekent NIET dat we de hooglichten gaan optrekken tot max waarde!
1) Open de aanpassingslaag "belichting"
2) In het bijhorende menu zie je 3 schuivers... Die hebben we niet nodig! Wel het kleine zwarte pipet en het kleine witte pipet!
3) Je klikt in het "belichtingsmenu" op de zwarte pipet (je activeert deze) en je klikt in je foto op "marker 1" (donkerste)... (Zie je al iets gebeuren?)
4) Nu activeer je het witte pipet door in het belichtingsmenu op het witte pipet te klikken en klik in je foto op "marker 2" (het lichtste)...
En tis gebeurt!....
--> Je zit nu vol verwondering te kijken naar je foto, he? De "waas" is weg, kleuren geprononceerder en als je goed kijkt zijn de druiven zelfs scherper geworden (hou rekening dat dit een 900pxl jpg is!) Simpel maar effectief, he?
Maar waar je nu echt eens moet naar kijken is je histogram!
Wil je het verschil eens zien: doe dan de aanpassingslaag "belichting" eens uit. En zie in je histogram zware vlakken "kleur"...
Schakel je de aanpassinglaag "belichting" terug in zie je dat de "kleuren" in het histogram meer in balans zijn.
Merk je ook op dat m'n histogram nauwelijks uitgedeint is richting max. hooglichten?
Dit ENKEL tbv het interpreteren van het histogram en hoe je er met iets simpels iets effectiefs mee kunt doen. Je zou nu nog iets kunnen doen tbv verscherping & vignet, maar hier ga ik effekes niet over uitwijden.
En tis gebeurt!....
--> Je zit nu vol verwondering te kijken naar je foto, he? De "waas" is weg, kleuren geprononceerder en als je goed kijkt zijn de druiven zelfs scherper geworden (hou rekening dat dit een 900pxl jpg is!) Simpel maar effectief, he?
Maar waar je nu echt eens moet naar kijken is je histogram!
Wil je het verschil eens zien: doe dan de aanpassingslaag "belichting" eens uit. En zie in je histogram zware vlakken "kleur"...
Schakel je de aanpassinglaag "belichting" terug in zie je dat de "kleuren" in het histogram meer in balans zijn.
Merk je ook op dat m'n histogram nauwelijks uitgedeint is richting max. hooglichten?
Dit ENKEL tbv het interpreteren van het histogram en hoe je er met iets simpels iets effectiefs mee kunt doen. Je zou nu nog iets kunnen doen tbv verscherping & vignet, maar hier ga ik effekes niet over uitwijden.
Ik hoop dat je er iets aan gehad hebt!
Grtz,
Bruno
IK HEB ER HEEL VEEL AAN GEHAD waarvoor mijn dank.
Ik apprecieer dit enorm, de tijd die je hier hebt willen insteken.
Mvg,
Eddy
Het gaat misschien niet zozeer over het histogram, maar hij bekijkt wel verschillende situaties en bekijkt hoe het licht van een bepaalde scène zich in het histogram zou vertalen (als ik dit tenminste een beetje goed uitdruk). Eigenlijk leer je eerder hoe je belichting moet zijn om overeen te komen met een bepaalde situatie en hij gebruikt als hulpmiddel het histogram.
Daar leer je dat het histogram idd zeker niet altijd volledig gevuld gaat zijn, en hij legt heel logisch uit in welke situaties het histogram op welke plaatsen gevuld moet/kan zijn.
Hij beschrijft ook het dynamisch bereik in verschillende situaties en hoe daar mee omgaan (bereik van de scène is te te groot, normaal, te klein voor het fototoestel en hoe ermee omgaan).
Ik vond het een goed boek omdat hierin alles mooi in één bundel uitgelegd werd wat ik her en der al wel samengeraapt had in de loop der jaren (en bevestigde mijn gedachtengang, bij het lezen ervan lijkt het allemaal ook heel logisch, daar waar de aparte stukken in tijdschriften idd soms verwarrend kunnen werken omdat ze niet de plaats hebben om het hele verhaal te vertellen).
Enige nadeel aan dit boek is dat het nogal saai geschreven is. Al kan/zal dat wel aan mij persoonlijk liggen.
Maar alles bij elkaar is dit één van de boeken dat ik zeker zou aanraden aan beginners.
Ps: begrijp me niet verkeerd ivm het "saaie", het is zeker geen moeilijk boek, net het tegenovergestelde, het is heel logisch beschreven, met veel voorbeelden van foto's en de theorie gaat erin als zoete broodjes.
Enige nadeel aan dit boek is dat het nogal saai geschreven is. Al kan/zal dat wel aan mij persoonlijk liggen.
heb er 3 van hem (van in totaal 7 fotoboeken, waarvan dan nog 2 over Canon d1000)
en ze zijn idd saai geschreven
maar de voorbeeldfoto's met uitleg maken veel goed
@Renee
Ik geef zelden commentaar op een foto , simpel omdat ik er zelf nog niet veel van kan
Ik begrijp je wel dat het niet echt leuk is als je weinig tot geen commentaar krijgt, vind dat zelf ook jammer.
Leerzame opmerkingen , bijvoorbeeld dat stuk van Vinnydizzy is voor ons beginners heel waardevol en daar hoop ik zelf ook op te krijgen áls ik al eens een in mijn ogen redelijke foto plaats in de beginnershoek.
Daar leren we tenslotte van.
@ Vinnydizzy,
Ook namens mij heel erg bedankt voor die uitleg op pagina 1.
Ik ga dat zeker toepassen!
@Renee
Volgens plaatwerker op pagina een mocht men ook vragen stellen , bijvoorbeeld hoe dit gedaan is....
Wel.... ik heb een vraag...
Hoe krijg je die druiven nu al zo blauw ?
Heb hier ook zo'n struik, met heeeel veel trossen.
Die van ons kijk ik elke dag lief aan, ik klets tegen ze (men zegt dat ze daar groot van worden) maar het zijn nog steeds van die kleine groene dingetjes.
Ik wil dus graag weten hoe je die dingen een beetje sneller laat groeien met dit weer
Comment