Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Je gevoel voor compositie zit er wel in echter de scherpte-diepte in je foto's is veel te klein. Ik lheb meer informatie nodig om te kunnen bepalen wat hier de oorzaak van is. Ik vermoed dat je je Raynox voorzetlens hebt gebruikt in combinatie met een te groot diafragma.
Inderdaad is het scherptegebied nogal klein.
Als ik men toestel in macro-modus zet, dan krijg ik een snelle sluitertijd met een groot diafragma ong 6.3 ... bij manueel kom ik rond de 10, maar dan gaat de belichting al snel fout.
De macro modus is niets meer dan een preset voor je diafragma en sluitertijd. Vergeet die stand . Begin met je toestel op diafragma voorkeuze stand te zetten en dan minimaal F11 en waarschijnlijk zelfs wel F16 of nog kleiner. Afhankelijk welke scherpstel afstand je gebruikt. Uiteraard heeft dit invloed op je sluitertijd. Er zit dus niets anders op dan dit op een andere manier op te lossen. Dit kan door je ISO waarde op te schroeven of een flits te gebruiken of enkel in zeer lichte omstandigheden te werken. Je kunt ook nog iets onderbelichten (EV waarde verlagen). Wat op zich niet zo erg is met insecten omdat je vaak te maken hebt met schitterende schildjes etc. zeker icm zonlicht of flits. Een andere mogelijkheid is gewoon vanaf statief te werken, de lange sluitertijd voor lief te nemen maar dat zal vaak niet lukken met insecten want voor je het weet zijn die weer weg. Ik hoop dat je iets aan dit antwoord heb.
De macro modus is niets meer dan een preset voor je diafragma en sluitertijd. Vergeet die stand . Begin met je toestel op diafragma voorkeuze stand te zetten en dan minimaal F11 en waarschijnlijk zelfs wel F16 of nog kleiner. Afhankelijk welke scherpstel afstand je gebruikt. Uiteraard heeft dit invloed op je sluitertijd. Er zit dus niets anders op dan dit op een andere manier op te lossen. Dit kan door je ISO waarde op te schroeven of een flits te gebruiken of enkel in zeer lichte omstandigheden te werken. Je kunt ook nog iets onderbelichten (EV waarde verlagen). Wat op zich niet zo erg is met insecten omdat je vaak te maken hebt met schitterende schildjes etc. zeker icm zonlicht of flits. Een andere mogelijkheid is gewoon vanaf statief te werken, de lange sluitertijd voor lief te nemen maar dat zal vaak niet lukken met insecten want voor je het weet zijn die weer weg. Ik hoop dat je iets aan dit antwoord heb.
Gr. X.
Hier heb ik inderdaad veel aan... het was men eerste keer dat ik macro uittestte, maar ik wist enkel dat de scherpte op de oogjes moesten. De rest moest ik dus nog wat experimenteren.
Een macro voorzetlensje of tussenring hoeeft niet zo heel veel te kosten. Nadeel van deze 2 oplossingen is dat je je focus op oneindig kwijt bent maar een heel klein scherpstel gebed overhoudt. Dit vergt oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Voordeel van een voorzetlens tov een tussenring is dat je hem er eenvoudig af ku nt schroeven als je tussentijds je lens voor een ander soort foto wilot gebruiken, voordeel van een tussenring is dat je hem voor elke lens kunt gebruiken. Het voordeel van de één is tegelijkertijd het nadeel van de ander. Andere nadelen van de voorzetlens kunnen vignettering zijn en scherpteverloop bij de randen (afhankelijk van het type).
iets meer dof en het zijn goeie, diafragma iets meer dichtknijpen
als je wat bedreven bent kan je dit nog licht inflitsen
Zelf ben ikniet zot van flitesen, dus ik heb momenteel enkel een ingebouwde flits... dat het handig zou zijn bij macro geloof ik ongetwijfeld, maar die krijg externe flitsers krijg je ook niet voor een goed prijsje.
Nu heb ik me net de Nikon 70-300m + de voorzetlens gekocht, dus het word even wachten voor ik me een externe flash koop
Bedankt allemaal voor de reacties al ... he is een zéér leerrijk topic
Oorspronkelijk geplaatst door JohnCoopmansBekijk bericht
Ik ken niet veel van macro maar vind het wel heel leuke foto's vooral nummer 2 en 3. Zeker voor je eerste Macro's.
Meer Dof zo ik zelf niet gebruiken, ik dacht dat de voorgaande kritiek juist het tegenovergestelde was.
Mvg John
Hoi John,
Wat versta JIJ onder DOF? Frie01 zegt namelijk precies het juiste. In tegenstelling tot wat veel mensen (in eerste instantie) denken betekent meer DOF niet een kleiner scherpte vlak in de diepte (meer wazig) maar juist een groter scherptevlak in de diepte dus van voor naar achter.
Comment