Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Net een nieuw speeltje (60mm macro van Canon) . Natuurlijk denk je dan, woohoo, ik ga nu ook zo van die heel mooie foto's hebben zoals in het SC macro forum... niet dus Graag tips hoe dit beter kan.
Mooi speeltje .
Ik vind de 2e geslaagd. Erg scherp is die bij.
In de toekomst zou ik kiezen voor een iets grotere bloem, dan komt alles wat mooier uit.
Maar snap ook dat je een bij niet even oppakt en op een grotere bloem pleurt.
De tweede is zeker een goeie, er zit wel een schaduwstreep doorheen.
Ben net ook begonnen met macro (nikor 105) en ja, dat valt flink tegen, de techniek is helemaal anders en door de extreme vergroting moet alles ofwel heel stil zitten of je moet naar snelle sluitertijden. Blijven oefenen dus
Het harde licht is spelbreker bij uw foto's , de juiste momenten uitkiezen , vooral 's morgens vroeg en later op de dag , maar je zal zien dat in de zon de meeste beestjes zitten . Al bij al een heel verdienstelijke poging , vooral omdat het uw eerste poging is . Bedenk wel dat 60mm eigenlijk veel te kort is voor insectjes maar er zijn er op dit forum die daar mooie resultaten mee halen .
Ik heb deze Quote al eens aangehaald op dit forum , maar vind die zo goed dat ik het nog eens doe .
Thomas Shahan , een bekende en hele goede macrofotograaf schreef dit .
"Talent is niet nodig in macrofotografie , maar wel veel geduld en doorzettingvermogen"
Dat bloempje is niet direct een eenvoudig doordat het van nature weinig tekening vertoont,
toch vind ik de eerste al vrij goed met dat ene centrale bloempje scherp.
De 2e daar heb je een kleinn beetje fout scherpgesteld vrees ik, maar met diafragma 2.8 heb je ook praktisch geen scherptediepte ... ik zou daar f8 adviseren
Comment