Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sint jansmolens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sint jansmolens

Re: sint jansmolens

Nogal wreed overbelicht hoor.
    Kijk eens naar je histogram. Met de middenschuif van 'levels' kan je nog wel wat redden.
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
      Nogal wreed overbelicht hoor.
      Kijk eens naar je histogram. Met de middenschuif van 'levels' kan je nog wel wat redden.
      Volg hier, maar er is inderdaad slechts 'wat' te redden, maar niet veel, die witte wolken links blijven zelfs na schuiven heel erg wit.
      Groetjes

Comment

hoe had dit opgelost kunnen worden?
        Stopje onder belichten?

Ik heb nog veel te leren en krijg daarom graag veel opbouwende kritiek.

Comment

eerlijk gezegd vind ik de compo ook niet zo mooi
          waarschijnlijk omdat je aan de voet van de "berg" staat.
          't is precies zo plat
          Dat hek is ook niet zo mooi errond (maar da's waarschijnlijk jouw schuld niet )
          ik probeer...
          mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Ik heb ook wat moeite met het ingenomen standpunt... Je had beter wat verder van de molen gestaan, volgens mij.
            Over de overbelichting is alles reeds gezegd.
            Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
              Over de overbelichting is alles reeds gezegd.
              daar ben ik dus niet mee akkoord.
              De senioren mogen in de beginnershoek best wat meer uitleg geven.
              Gewoon zeggen dat een foto overbelicht is, is volgens mij niet voldoende. Een beetje uitleg over hoe dat te voorkomen zou wel handig kunnen zijn.
              Niet?

Ik heb nog veel te leren en krijg daarom graag veel opbouwende kritiek.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binomar Bekijk bericht
                Gewoon zeggen dat een foto overbelicht is, is volgens mij niet voldoende. Een beetje uitleg over hoe dat te voorkomen zou wel handig kunnen zijn.
                Niet?
                Mogen wel, als het moeten wordt dan pas ik.
                Het is ook moeilijk om te zeggen hoe je het beter kan doen als de maker geen informatie geeft over hoe hij of zij de foto gemaakt heeft. Als je die uitleg graag krijgt, ga er dan niet van uit dat de kijker dit met een exif-reader gaat uitvissen. Bij deze foto blijkt er gekozen voor een compensatie + 0,5 EV. Het waarom van die keuze ontgaat mij.
                Ook belangrijk is om te weten hoe het licht werd gemeten: meerveldsmeting, deelmeting of een gemiddelde meting met nadruk op het centrum, ....
                Geniet van foto's maken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
                  ..... Bij deze foto blijkt er gekozen voor een compensatie + 0,5 EV. Het waarom van die keuze ontgaat mij.
                  ....
                  denk omdat je bij tegen de zon in fotograferen je moet overbelichten, wat hier duidelijk het geval is.
                  alleen is dat hier nog te kort gedaan.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Niet?
                    Ik denk niet dat iemand hier iets moet he...
                    Het is ook niet zo dat een senior member per definitie een expert is he... Dat kan, maar van mezelf zou ik dat helemaal niet zeggen... Ook ik heb nog heel veel te leren. Over bepaalde zaken kan ik inderdaad uitleg geven, over andere helemaal niet... Je wordt op dit forum senior member eens je 1500 posts gedaan hebt. That's all...
                    Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

Comment

Niet?
                      Een foto waarvan het overgrote deel een heldere hemel is : om te beginnen zou ik het diafragma wat meer dichtgeknepen hebben (bvb. f11 ipv 8) en iso 100 genomen hebben ipv 280. Naar lichtmeting toe zou ik zeker niet gemeten hebben op het centrum (wat hier waarschijnlijk gebeurd is) want, want dan zit je op de donkere molen en dan heb je hier zeker een overbelichte lucht. Die compensatie waarvan chris spreekt vind ik niet in de exifs via mijn reader.
                      Groetjes

PS Dat er hier 'seniors' zijn op dit forum kunnen we alleen maar toejuichen, dat zijn mensen die hier veel uren tijd in steken, maar dus niet noodzakelijk profs. Als die seniors dan nog bij elke foto een ellenlange exposé moeten schrijven, moeten ze hier waarschijnlijk overuren kloppen. Tips zijn altijd welkom, maar de beste leerschool is en blijft..... oefenen.... honderden foto's maken en zien waarom ze er slecht of goed uitkomen, en samen met de tips die je hier krijgt, bepaalde zaken in het kopke steken zodat je niet verder dezelfde fouten blijft maken.

Bij deze gelegenheid mijn dank aan de 'seniors' voor de vele tijd die ze hier in stoppen

Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        ... Bij deze gelegenheid mijn dank aan de 'seniors' voor de vele tijd die ze hier in stoppen

Groetjes
                        Ik zit hier niet om dank te incasseren maar het mag inderdaad wel eens geweten worden
                        dat een becommentarieerde foto veel tijd vergt. Naar ik schat bij mijzelf toch al snel
                        tenminste 15 minuten maar vaak ook veel meer. Om niet eens te spreken van bestudeerde
                        foto's die niet leiden tot commentaar. Maar het wordt met plezier gedaan omdat je van
                        gefundeerd commentaar leveren zelf ook heel veel leert.
                        Van waardering geniet ik.
                        Van kritiek leer ik.

Comment

Working...
                        X