Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste macropoging

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste macropoging

Eerst en vooral, ik ken niets van macrofotografie !
    Ik heb hier veel topics doorgelezen maar ik raakte er echt niet wijzer uit,
    met al die berekeningen over vergrotingsfactors, voorzetlenzen, omkeerringen, adapters, balg, ik sloeg tilt!

Dus ja ik heb gewoon wat zitten uittesten met tape en twee oude mamiya lenzen die ik van m'n opa had gekregen ... een 50mm F2 en een 35mm F2.8.
    Ik heb ze aan mekaar geplakt en gekeken wat het gaf. In eerste instantie niet veel
    Had nooit verwacht dat k zo dicht bij het onderwerp moest zitten!
    Gezien ik niets snap van al die berekeningen heb ik ook geen idee welke vergroting ik heb ... 't is iig veel groter dan in't echt

Als proefkonijn heb ik een dood bijtje genomen (ik heb het niet zelf doodgedaan!! gevonden in de tuin) die bleef tenminste stilzitten

Tips hoe ik het beter kan aanpakken zijn heel erg welkom
    Ik droom ervan om ooit zo'n prachtige macrofotos te kunnen maken als er op dit forum passeren!

Ze zijn overigens wel wat gecropt, aangezien ik er een zwarte kring rond had.
    Ik heb gelezen dat dit met een lens met een grotere brandpuntsafstand niet is?

Bedankt voor het kijken/reageren!
    Mijn werk vind je hier (fotomanipulaties, digitale tekeningen)
    Mijn foto's van paarden vind je hier

Re: Eerste macropoging

Niemand ?

Comment

Eerst en vooral wil ik toch zeggen dat ik het heel knap vind dat je je daaraan waagt...
      Ik denk echter, dat je meer gefundeerde respons zou krijgen in beoordeling van het onderdeel macro...in rekenen ben ik ook nooit een kei geweest.
      Je eerste heeft voor mij te weinig DOF...de echte "cracks" gaan bij dergelijke opnames gaan "stacken" (meerdere opnames genomen met verschillende afstand tot het onderwerp samenvoegen).
      De tweede is al stukken beter qua DOF...maar vrees een beetje dat de echte kunst er in bestaat dit te gaan toepassen bij meer "levendige" onderwerpen
      Nu is het in ieder geval een goede manier om aan de weet te komen wat je met je constructie aan lenzen aan kunt.

Groetjes
      Marc
      Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Ik snap ook die berekeningen allemaal niet goed. Dus maar vaak tegen de muur aanlopen dan en hopen dat ik er eens wat van maak.
        Ik vind het in elk geval al een prestatie met het knutselwerk gemaakt. De vergroting heb je alvast. Even je licht opsteken bij enkele mensen in macro die er heel wat kaas van gegeten hebben.
        Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

Bedankt voor de reacties! Ik was aan't twijfelen of ik het niet in macro zou posten, maar gezien ik echt een beginner ben durfde ik het niet goed, ik zal m'n tweede poging daar posten

Comment

Mooi geprobeerd hoor! Je eerste is prima scherp. Je lensconstructie geeft je evenwel té veel vergroting. Ik schat dat je aan 2 à 2.3x zit.

Het eeuwige probleem met macro >1:1 is de extreem beperkte scherptediepte. Bij een dergelijke vergroting moet je met onderwerpen in 3D aan "stacking" gaan doen. 20-30 of meer opnamen met telkens 0,1mm focus verlegging.

Voor een ideale macro opstelling komt er meer bij kijken dan de lens alleen:
            macrostand, micrometerschroef, focusrail, balg, twin of ringflash en een goede macrolens, en met de juiste belichting geeft dat redelijke resultaten:

dit is een stack met 22 opnamen:

Om te beginnen is het veel gemakkelijker een plat voorwerp te schieten, bv een muntstuk. Aan de 2x+ vergroting die je met je lensopbouw bekomt moet het mogelijk zijn om heel kleine en scherpe details te bekomen, zonder je om de scherptediepte te moeten bekommeren:

Dit kan je al bereiken met een klassieke (film) 50mm macro lens plus 25 mm extensiering. Op Ebay kan je die kopen voor een prikje, in alle merken.

Study Photographs, not pixels! (Thom Hogan)
            Olympus E620/EPL1/9-18mm/14-42mm/14-54mm/50mm2.0macro/40-150mm/70-300mm/Sigma 105mm2.8macro

Comment

Wow, bedankt voor de uitleg!
              Aan de opstelling op de eerste foto ga ik me (nog) niet wagen, maar nu heb ik wel een goed beeld van wat er allemaal bij komt kijken, niet min dus!

Bedankt voor de tip van het muntje, dat ga ik zeker eens uitproberen

[sorry trouwens dat ik zo laat reageerde, 'k heb 't nogal druk de laatste tijd]

Comment

Working...
              X