Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Sommige van deze huizen staan scheef (naar voor) omdat men op deze manier meer ruimte kon creëren op de bovenverdieping. Dit is toch echt Hollands
Mvg,
Eddy
Sommige van deze huizen staan scheef (naar voor) omdat men op deze manier meer ruimte kon creëren op de bovenverdieping. Dit is toch echt Hollands
Mvg,
Eddy
Ik ga voor de kleurenversie. Mooi straatbeeld.
Het kan nog winnen om in 'levels' de middenschuif een tikkie naar rechts te doen.
De kleuren mogen van mij wel wat verzadigder.
De oorzaak van de scheefstand is een (Belgisch?) fabeltje. Wat win je nu aan ruimte met
zo'n klein beetje?
Een paar honderd jaar eerder (houtbouw) werd de volgende balklaag inderdaad wel
verder de straat ingetrokken voor meer inpandige ruimte. Maar na grote stadsbranden werd
nieuwbouw vaak verordonneerd in steen en zeker geen uitbouw meer (brandoverslag-gevaar).
De scheefstand kan twee oorzaken hebben:
1: verzakking (vaak werd nog gebouwd op een laag huiden) en het was veengrond.
2: architectonisch. Door iets naar buiten te hellen konden kijkers op straat een mooiere
indruk van de gevel krijgen.
Het verschil tussen 1 en 2 kan je bepalen door nauwkeurig het metselwerk te
bestuderen. In het geval van 2 staat de voorgevel niet volledig in lijn met het staande voegwerk.
In Amsterdam staat een hoekhuis met twee naar buiten hellende gevels.
Last edited by Plaatwerker; 31 mei 2011, 21:05.
Reden: typografisch
Wat mij tijdens de lessen kunstgeschiedenis altijd geleerd is ivm de scheefstand...
Dit werd vroeger gedaan omdat ze in die tijden geen liftjes en dergelijke hadden en al hun spullen
met de hand naar boven moesten trekken. Je loopt met grote spullen niet onder je arm de trap op.
Tegenwoordig huur je een verhuisliftje en beschadig je niets. Vroeger werd dit met een touw omhoog getrokken. Als de gevel dat iets overhelt schuurde ze niet met hun bezittingen tegen de gevel. Dus bezittingen niet beschadigd, en het huis ook niet. Dikwijls zie je trouwens ook nog een uisteeksel aan de nok waar het touw rond werd gebonden als hefboom.
De plaatswinning is een fabeltje.. voor zo'n klein beetje ga je niet heel je gevel scheef zetten denk ik.
Nu de foto: voor mij de zwart/wit versie. Die is mooi
Kijken is leuk voor jou, jouw mening is handig voor mij...... Mijn Flickr -- Mijn Facebook -- Reacties steeds welkom!!
.....
Dit werd vroeger gedaan omdat ze in die tijden geen liftjes en dergelijke hadden en al hun spullen
met de hand naar boven moesten trekken. Je loopt met grote spullen niet onder je arm de trap op..... Dikwijls zie je trouwens ook nog een uisteeksel aan de nok waar het touw rond werd gebonden als hefboom.
AMSTERDAM - Het was zijn laatste wens: na zijn dood wilde hij via touw en blok zijn huis verlaten. Afgetakeld worden. En iedereen was het erover eens: Dit wa...
----------------------------------------------------------
ga voor de zwart/wit uitvoering.
grt,bouk.
Comment