Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Een zeer mooie foto qua compositie Mooi hoe die knopjes herhaald worden in de BG. Moet wel Bouk gelijkgeven i.v.m. de scherpte. Hier nog iets aan verbeteren en je hebt een prachtplaatje!
Grt. Jef
De meningen zijn hier wel uitermate verdeeld hoor. mi mag deze minder- scherpte hier op deze foto wel behouden blijven (scherpte op knopjes)
Of zie ik dit verkeerd?
vriendelijke groeten, Sien
Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !
de onscherpte, als jij dat goed vind is je eigen beoordeling, en dat mag
lees je topic door en je komt toch tot een andere conclusie
dit is een statisch onderwerp, maak hier op statief 50 of 100 fotos met verschillende instellingen
beoordeel de fotos en je zult verstelt staan wat je zelf ziet, en je beoordeling zal kritisch zijn
Bommasien, wat is voor jou persoonlijk dan de toegevoegde waarde van de minder scherpe knopjes ivm scherpe knopjes?
ik versta niet goed wat je bedoelt? bedoel jij dat de update meer scherpte toont? Ja dan buig ik devoot mijn hoofd! Maar ik vond zowizo het wazige iets hebben.
vriendelijke groeten, Sien
Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !
Je vind het onscherp zijn van je foto mooi, maar wat draagt de onscherpte bij aan hetgeen je met de foto wil tonen? Dat is mijn vraagstelling naar jou toe.
Laat mij dit verduidelijken: Meestal is het onscherp zijn van een foto niet gewenst. Tenminste het onderwerp dat je wil tonen zal je meestal scherp willen tonen.
Wel wordt vaak onscherpte in de achtergrond gebruikt om het onderwerp er extra te laten uitspringen of je onderwerp te isoleren. bv door gebruik van een groot diafragma (klein f-getal) zal je scherptediepte zo klein worden dat enkel een bepaald aspect van je foto scherpte vertoont.
Zo kan je bv een bloem fotograferen en zodanig isoleren van de achtergrond dat ie eruit knalt. Hierbij is de achtergrond niet storend en doet geen afbreuk aan het onderwerp.
Vaak wordt er gesproken over de "bokeh", hetgeen iets wil zeggen over de kwaliteit van de onscherpte. Maar dit is dan vaak de bedoeling, en heeft een duidelijke toegevoegde waarde ifv de foto in kwestie.
Persoonlijk vind ik dan dat je foto over het geheel aan schepte mist, en ik heb zo'n vermoeden dat dit bewegingsonschepte is. Ik mis dus bij je foto dat tikkeltje schepte om hem doen eruit te springen en daardoor kijkt het niet prettig.
Comment