Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dit wordt mijn favoriete hoekje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dit wordt mijn favoriete hoekje

    Hallo allemaal,

    ik ben reeds lang geïnteresseerd in fotografie, maar het kwam er nooit van... Tot deze week toen ik tot mijn grote verbazing een toestel cadeau kreeg.

    Aangezien ik er zo lang op had gewacht, was mijn eerste trip dan ook onmiddellijk gepland en 24 uur later waren de eerste fotootjes een feit.

    Uiteindelijk waren de gepaste trefwoorden veel gesukkel en geklungel, maar ben toch trots.

    Daarom toon ik jullie graag mijn eerste fotootjes en hoor ik nog liever wat jullie ervan vinden.

    Graag heel veel tips (en kritiek) want ik ben hier om bij te leren.

    Alvast bedankt,
    Vaynese.

    1.


    2.


    Deze vis is waarschijnlijk (veel te veel) overbelicht:

    3.
    Last edited by Vaynese; 27 mei 2011, 16:22. Reden: Teveel foto's... Mijn excuses!

  • #2
    Re: Dit wordt mijn favoriete hoekje

    Mssn toch even de forumrules er op nalezen?
    Max 1 post per dag met 3 foto's.
    If today was perfect, there would be no need for tomorrow.

    Comment


    • #3
      Re: Dit wordt mijn favoriete hoekje

      Oeioei, dan heb ik er waarschijnlijk over gelezen

      Ik had dit en dit gelezen, maar kon niets terugvinden over het aantal foto's.

      Mijn welgemeende excuses. Ik breng het in orde.

      PS zag dat je wou gaan fotograferen in de zoo, deze foto's komen van daar.

      Comment


      • #4
        Re: Pas op! Hij bijt! (en 2 andere visjes)

        Ah nice Ik trek er niet dit weekend maar het volgende weekend heen.
        If today was perfect, there would be no need for tomorrow.

        Comment


        • #5
          Re: Dit wordt mijn favoriete hoekje

          Ik kijk alvast uit naar jouw foto's!

          Comment


          • #6
            Re: Dit wordt mijn favoriete hoekje

            ik vind jouw foto's eigenlijk prachtig!!
            vooral die eerste foto vind ik supermooi!
            alleen jammer van die staart, die had er nog op mogen staan, dan had hij -voor mij - af geweest

            Comment


            • #7
              Re: Dit wordt mijn favoriete hoekje

              foto twee vind ik de beste omdat daar nog wat achtergrond op staat.
              een en drie doen wat onnatuurlijk aan, zijn bijna tekeningen, met die egaal zwarte achtergrond.

              Comment


              • #8
                Re: Dit wordt mijn favoriete hoekje

                Eerst en vooral welkom op dit forum! Een mooie binnenkomer hoor met drie zulke foto's. Belichting van de 3 foto's vind ik heel goed! Scherpte (op het oog) zit ook wel goed!
                1ste en 2de foto hebben ook een goede compo , maar bij de 3de zou ik iets meer ruimte geven in de zwemrichting (botst nu bijna tegen het kader aan )
                Voor de rest zou ik zeggen: een mooi begin dat doet hopen op meer!
                Grt. Jef

                Comment


                • #9
                  Re: Dit wordt mijn favoriete hoekje

                  hey
                  welkom op dit forum en bij deze ben je dan ook gewaarschuwd voor de verslavende werking er van

                  best drie mooie binnekomers.
                  de foto's zijn best goed belicht en dat is al zeer goed de compo van een en twee zitten ook goed de derde is veel te krap gekadreerd.
                  bij de eerste heb ik het gevoel dat ie flink bewerkt is, klopt mijn vermoeden?
                  bij de twede vind ik het wat jemmer van de schaduwlijn die door het oog gaat.


                  groetjes
                  renske

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dit wordt mijn favoriete hoekje

                    Ik vind ze mooi gemaakt vooral de eerste vind ik zeer speciaal met dat oog
                    heb je de foto's in de zoo van antwerpen gemaakt???? want deze visjes komen mij bekend voor

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dit wordt mijn favoriete hoekje

                      Hallo Vaynese, welkom en wat een schitterende binnenkomst - jij ben toch geen beginner meer ? Vind ze alle drie formidabel, mooi van licht Nu nog bevestigen want de lat ligt al dadelijk hoog
                      Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dit wordt mijn favoriete hoekje

                        Hallo allemaal en hartelijk dank voor de warme verwelkoming en vanzelfsprekend ook voor de commentaren!

                        Ik ben de grootste beginner die je maar kan tegenkomen. Heb wel al voor de camera gestaan, maar nog nooit erachter. (Ervoor staan is trouwens veel makkelijker )

                        De eerste foto is niet veel bewerkt. Wat ik echter wel heb gedaan, is de weerspiegeling op het glas die verwijderd werd. Ik weet niet of dit zichtbaar is?

                        De foto's zijn inderdaad getrokken in de zoo van Antwerpen (in de donkere zaal).

                        De compo van een foto vind ik steeds héél moeilijk. Weet nooit goed hoe ik het onderwerp op de plaat moet zetten.

                        Ik had ongeveer 650 foto's genomen, en eerlijk, er waren er misschien maar 250 "goede" bij zoals deze hierboven.

                        Wat ik wel merk, is dat ik veel problemen ondervind als ik binnenin een ruimte fotografeer, met gewoon binnenlicht. Dan komt er een soort van ruis tevoorschijn.

                        Waarschijnlijk doe ik daarbij iets verkeerd?

                        Ook weigert mijn flits regelmatig af te gaan terwijl ik die wel instel...

                        Maar ik vermoed dat dit is omdat ik er gewoon nog met moet leren werken!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dit wordt mijn favoriete hoekje

                          Ondanks je eigen twijfels, zijn dit toch wel mooie binnenkomers hoor!

                          Het is voor iedereen moeilijk(er) om binnen te fotograferen, vooral als er minder licht aanwezig is. Dan wordt je al snel geconfronteerd met de grenzen van je camera... De kunst bestaat er dan in om de mogelijkheden van je camera zo goed mogelijk te benutten en je erbij neer te leggen dat bepaalde situaties jammer genoeg niet haalbaar zijn... Meestal moet je in zo'n situaties je ISO verhogen en dan krijg je inderdaad te maken met ruis... Dit kan (gedeeltelijk) weggewerkt worden met software (zoals Lightroom, Photoshop, Neat Image,...).

                          Mag ik vragen met welke instelling je deze foto's genomen hebt? Als je flits niet afgaat, dan heb je wellicht niet manueel getrokken, of op sluitervoorkeur of op diafragmavoorkeur?
                          Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dit wordt mijn favoriete hoekje

                            Ik besef dat dit niet slim gaat overkomen, maar ik weet het niet

                            Omdat ik totaal geen ervaring heb met het toestel of met de instellingen, ben ik gewoon telkens een bepaalde tijd bij één dier blijven staan,en heb ik ervoor gekozen een twintigtal keer dezelfde foto te nemen, maar telkens met een andere instelling.

                            Op automatisch ging het helemaal niet. Telkens ik de automatische stand koos, waren mijn foto's onzuiver en inzoomen was al helemaal geen optie, met of zonder flits.

                            Daarna ben ik overgegaan naar SP, om een scene te selecteren. Dat werd beter, maar ik miste volgens mij behoorlijk wat scherpte.

                            Toen draaide ik naar programma "AE", waarbij ik telkens mijn sluitertijd zelf moest instellen. Uiteindelijk heb ik al die cijfertjes eens uitgeprobeerd en eindigde ik met een sluitertijd van 1/1000. Het was bij dit programma dat de flits het soms liet afweten.

                            Toen kon ik er ook voor opteren om het diafragma zelf in te stellen, maar dat lukte niet behoorlijk goed.

                            Jammer genoeg kreeg ik bij het toestel wel een miniboekje, maar dat verwijst voor de instellingen steeds naar een handleiding... een handleiding die ik tot nu toe nog niet kon vinden maar wel behoorlijk belangrijk vind om met mijn toestel te leren werken

                            Tot nu toe merk ik dat het makkelijk is om in het donker te fotograferen, maar fotograferen met daglicht binnen, dat lukt (nog) niet.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dit wordt mijn favoriete hoekje

                              Met welk toestel werk je? Ik veronderstel dat de volledige handleiding ofwel op een CD-rom staat ofwel op internet te vinden is (via de site van de fabrikant).

                              Het programma AE is - denk ik - een programma dat automatisch de scherptediepte bepaalt. Ik denk dat dat niet het meest aangewezen programma is om te gebruiken (zelf heb ik dit nog nooit gebruikt, dus ik ben het ook niet zeker).

                              Mij lijkt het het best als je eerst probeert te begrijpen hoe je camera werkt, eventueel via de vooringestelde scènes (sport, portret, landschap, nacht,...) en goed de instellingen bestuderen die de camera automatisch kiest. Daarna kijken wat de programma's diafragmavoorkeur en sluitervoorkeur doen, als je instellingen wijzigt. Als je dat goed begrijpt, kun je ook manueel foto's beginnen nemen. Alles op z'n tijd... het inzicht komt wel!
                              Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

                              Comment

                              Working...
                              X