Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jouw Mening

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jouw Mening

    Hey kijkers,

    ik ben een paar weken geleden naar brussel geweest. Daar stond een mooi klein kerkje. Maar aangezien het zonnig was en de hoge gebouwen toch een donkere schaduw op het kerkje zette, vond ik deze foto helemaal niet geslaagd.

    Daarom heb ik vandaag wat geëxperimenteerd met HDR. Eerst en vooral ik heb nog geen ervaring als het om HDR gaat. Maar heeft het HDR effect hier een positieve invloed op de foto of niet? Is het HDR effect goed gebruikt? Wat kan er beter?

    Alle informatie voor het verbetere van deze foto is welkom.

    origineel


    hdr




    Bedankt voor het kijken.

  • #2
    Re: Jouw Mening

    hoe heb je de HDR toegepast? aangezien ik mensen zie ga ik ervan uit dat je op 1 foto software matige HDR hebt gebruikt? (wat eigenlijk gewoon donkere delen probeert op te halen en de bleke wat te temperen) dus is de vraag wat was je origineel? een jpeg of heb je in RAW gefotografeerd?

    In RAW kan je redelijk wat aanpassen, in jpeg gaat de softwarematige HDR ook maar wat aanmodderen vind ik.
    Ik ben nog altijd voorstander van verscheidenen opnames (-2 -1 0 +1 +2) en die dan samen te voegen, of in het geval van beweging (zoals bij jou de mensen) in RAW te werken en daaruit meerdere beelden maken die je dan als HDR weer samenvoegt.

    Maar zoals je zelf kan zien is je tweede beeld duidelijk beter dan je eerste, je hebt als het ware de schaduw opgelicht.

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Jouw Mening

      Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
      hoe heb je de HDR toegepast? aangezien ik mensen zie ga ik ervan uit dat je op 1 foto software matige HDR hebt gebruikt? (wat eigenlijk gewoon donkere delen probeert op te halen en de bleke wat te temperen) dus is de vraag wat was je origineel? een jpeg of heb je in RAW gefotografeerd?

      In RAW kan je redelijk wat aanpassen, in jpeg gaat de softwarematige HDR ook maar wat aanmodderen vind ik.
      Ik ben nog altijd voorstander van verscheidenen opnames (-2 -1 0 +1 +2) en die dan samen te voegen, of in het geval van beweging (zoals bij jou de mensen) in RAW te werken en daaruit meerdere beelden maken die je dan als HDR weer samenvoegt.

      Maar zoals je zelf kan zien is je tweede beeld duidelijk beter dan je eerste, je hebt als het ware de schaduw opgelicht.

      Tom
      Mijn origineel was een jpg. Met mijn camera (Canon Powershot SX20IS) kan ik namelijk niet in RAW fotograferen.

      Ik heb softwarematig 2 nieuwe foto's gemaakt met exposures -1 en -2. Deze daarna met photomatix samengevoegd.

      Mvg

      Comment


      • #4
        Re: Jouw Mening

        Oorspronkelijk geplaatst door Revelation Bekijk bericht
        ........

        Ik heb softwarematig 2 nieuwe foto's gemaakt met exposures -1 en -2. Deze daarna met photomatix samengevoegd.
        nou das een duidelijk verschil hoor.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Jouw Mening

          De truc is gelukt hoor. 2e is duidelijk de betere.
          Een HDR van 1 opname is altijd een compromis. Je krijgt nogal makkelijk ruis maar als het niet anders kon dan is dit goed gelukt.

          Groeten, Bert
          Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
          www.bertofotografie.be

          Comment


          • #6
            Re: Jouw Mening

            Oorspronkelijk geplaatst door Revelation Bekijk bericht
            Ik heb softwarematig 2 nieuwe foto's gemaakt met exposures -1 en -2. Deze daarna met photomatix samengevoegd.

            Mvg
            Ik ben zeker geen expert maar is het dan niet beter om zowel over- als underexposed foto's te gebruike voor een HDR? bvb +2,+1,0,-1,-2
            If today was perfect, there would be no need for tomorrow.

            Comment

            Working...
            X