Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reiger

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reiger

    Vandaag voor de 2de keer op stap geweest met mijn nieuwe camera.
    Heb veel foto's genomen maar niet zoveel goede.
    Hier enkele van een reiger die vrij dicht zat:


    Exif: https://picasaweb.google.com/lh/phot...full-exif=true



    exif: https://picasaweb.google.com/lh/phot...full-exif=true
    http://www.yonaweb.be/passero
    Flickr Photostream

  • #2
    Re: Reiger

    Wat me meteen opviel, en mijn vermoeden werd bevestigd bij het bekijken van beide foto's in PS, is dat de kleuren niet ten volle benut werden. Ik weet niet of je vertrouwd bent met PS, maar de linker schuiver staat heel ver van de 'berg'. Als je die naar rechts tot er tegen schuift en nog iets verscherpt wordt het heel wat beter.
    De compo van de eerste, de reiger knal in het midden, is niet zo goed, voor de tweede is dit reeds iets beter.
    Groetjes
    Last edited by Guest17; 22 mei 2011, 22:45.

    Comment


    • #3
      Re: Reiger

      Ik volg vorige comment volledig,zet er de volgende keer ook eens je gegevens bij dan kunnen we nog gerichtere raad geven.Mooie poging hoor maar je moet eens googelen naar de gulden snede of de regel van derden,ik zie dat je ivm compo dit wel kunt gebruiken.Let wel die regel is een aanwijzing voor betere compo maar er mag ook vanaf geweken worden,maar beslist heel bruikbaar.Veel succes ,nog grtjes Francine
      Zo veel mensen, zoveel meningen
      Groetjes Francine

      Comment


      • #4
        Re: Reiger

        De link naar de exif staat telkens onder de foto.
        Bedankt voor de comments. Ik heb nog veel te leren en moet nog veel oefenen

        edit: heb een aanpassin gemaakt:


        Grafiek aangepast en de schaduw schuiver wat meer richting de berg geplaatst
        Bij mij is de schaduw wel helemaal links. Ik vermoed dat je dat bedoelde?

        Nu vraag ik me af... Aan wat ligt het dat de kleuren niet mooi uitkomen? Is dat normaal dat je dat achteraf moet bewerken of kan ik dit oplossen door een instelling tijdens het forograferen? Is dit witbalans ofzo?
        Ik ben trouwens een boek aan het lezen die al die technieken uitlegt en zit nog niet aan het hoofdstuk witbalans
        Last edited by Passero; 22 mei 2011, 20:56.
        http://www.yonaweb.be/passero
        Flickr Photostream

        Comment


        • #5
          Re: Reiger

          Oorspronkelijk geplaatst door Passero Bekijk bericht
          De link naar de exif staat telkens onder de foto.
          Bedankt voor de comments. Ik heb nog veel te leren en moet nog veel oefenen
          Dat is de Picasa-exif.
          De camera-exif - die ik een Adobe Bridge kan zien, geeft meer/duidelijker informatie.

          Je zult waarschijnlijk beter resultaten bereiken met de instelling 'spotmeting' (zo werkt het
          bij mij tenminste). En dan het gekozen scherpstelpunt precies op de reiger zetten.
          Nu geven beide foto's een indruk van onscherpte.
          Van waardering geniet ik.
          Van kritiek leer ik.

          Comment


          • #6
            Re: Reiger

            Hierbij het beeld van ViewNX die de focuspunten aangeeft:


            Die lijken me toch goed?
            http://www.yonaweb.be/passero
            Flickr Photostream

            Comment


            • #7
              Re: Reiger

              Kan je zelf een scherpstelpunt kiezen? Zo ja eentje kiezen op het oog/de kop van de reiger.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Passero

                Nu vraag ik me af... Aan wat ligt het dat de kleuren niet mooi uitkomen? Is dat normaal dat je dat achteraf moet bewerken of kan ik dit oplossen door een instelling tijdens het forograferen? Is dit witbalans ofzo?
                Ik ben trouwens een boek aan het lezen die al die technieken uitlegt en zit nog niet aan het hoofdstuk witbalans
                Het is niet zozeer witbalans, maar eerder contrast.
                Probeer eens als kleuren instelling 'vivid' en active D-lighting op high.

                qua compositie: de reiger kijkt nu uit het kader, komt niet zo harmonieus over. Probeer eens de andere kant op te croppen.

                Sent from my iPad using Forum Runner
                Groeten,
                ShaoLynx

                Comment


                • #9
                  Re: Reiger

                  Oorspronkelijk geplaatst door Passero Bekijk bericht
                  Grafiek aangepast en de schaduw schuiver wat meer richting de berg geplaatst
                  Bij mij is de schaduw wel helemaal links. Ik vermoed dat je dat bedoelde?
                  Ik bedoelde natuurlijk de linker schuiver naar rechts schuiven. Zal het alsnog aanpassen. Gelukkig overkomt met dit niet zo dikwijls in het verkeer .

                  PS Reeds een hele verbetering niet ?

                  Groetjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reiger

                    Oorspronkelijk geplaatst door ShaoLynx Bekijk bericht
                    Het is niet zozeer witbalans, maar eerder contrast.
                    Probeer eens als kleuren instelling 'vivid' en active D-lighting op high.

                    qua compositie: de reiger kijkt nu uit het kader, komt niet zo harmonieus over. Probeer eens de andere kant op te croppen.

                    Sent from my iPad using Forum Runner
                    Ik moet eerlijk toegeven... Die foto's zijn genomen op volautomatische stand. Ben nog volop bezig met mijn toestel te leren kennen en voelde me nog niet op m'n gemak met de semi-automatische standen waardoor ik heel weinig instellingen kon aanpassen.

                    De bedoeling is dat ik stilaan afstap van het automatische programma en naar P,S, en A ga. Dan heb ik ook meer controle over scherpstelpunt, witbalans, kleuren,... Moet wel nog eens goed bekijken hoe ik het allemaal instel.
                    Het zal nog wel een tijdje duren eer ik deftige resultaten boek maar zolang we leren wat er fout gaat en hoe het te verbeteren ben ik gelukkig.
                    http://www.yonaweb.be/passero
                    Flickr Photostream

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reiger

                      Oorspronkelijk geplaatst door Passero Bekijk bericht
                      Ik moet eerlijk toegeven... Die foto's zijn genomen op volautomatische stand. Ben nog volop bezig met mijn toestel te leren kennen en voelde me nog niet op m'n gemak met de semi-automatische standen waardoor ik heel weinig instellingen kon aanpassen.

                      De bedoeling is dat ik stilaan afstap van het automatische programma en naar P,S, en A ga. Dan heb ik ook meer controle over scherpstelpunt, witbalans, kleuren,... Moet wel nog eens goed bekijken hoe ik het allemaal instel.
                      Het zal nog wel een tijdje duren eer ik deftige resultaten boek maar zolang we leren wat er fout gaat en hoe het te verbeteren ben ik gelukkig.
                      Had ik ook, gewoon doen! Niet op auto blijven hangen, daar leer je weinig mee. Zet hem vb op A, kies je diafragma (lees eerst eits over scherptediepte) en laat de camera de rest doen.
                      Dan als volgende je scherpstelpunt ook zelf kiezen en op spotmeting zetten (zie handleiding fototoestel). Een uurtje handleiding lezen en toestel instellen en dan kan je gaan oefenen met meer resultat en waarbij je ook echt iets leert!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reiger

                        Ik heb het boek D7000 voor dummies gekocht en heb er al veel uit geleerd.
                        Ben tussendoor ook een boek aan het lezen die de basisprinciepes van de fotografie uitlegt. Daar heb ik al heel veel geleerd. Zit nu net aan het hoofdstuk witbalans en kleur. Diafragma, sluitertijd, iso en verband tussen de 3 zouden in princiepe geen geheimen meer mogen hebben .
                        Nu nog omzetten in de praktijk.

                        Het is niet enkel het resultaat dat belangrijk is in de hobby, maar ook het gevoel dat je vooruit gaat en nieuwe dingen leert en ik zit nog in dat stadium...
                        http://www.yonaweb.be/passero
                        Flickr Photostream

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Passero

                          Ik moet eerlijk toegeven... Die foto's zijn genomen op volautomatische stand. Ben nog volop bezig met mijn toestel te leren kennen en voelde me nog niet op m'n gemak met de semi-automatische standen waardoor ik heel weinig instellingen kon aanpassen.

                          De bedoeling is dat ik stilaan afstap van het automatische programma en naar P,S, en A ga. Dan heb ik ook meer controle over scherpstelpunt, witbalans, kleuren,... Moet wel nog eens goed bekijken hoe ik het allemaal instel.
                          Het zal nog wel een tijdje duren eer ik deftige resultaten boek maar zolang we leren wat er fout gaat en hoe het te verbeteren ben ik gelukkig.
                          Ik weet niet precies welk model je hebt, maar 'beeldinstelling' zetten op 'vivid' en 'active D-lighting' instellen op bv. 'hoog' is m.i. onafh. van de metering mode. Bij D700 en D300(s) is dat in ieder geval zo. Je zal dit dus steeds zelf via het menu moeten aanpassen.
                          Indien je nu steeds in RAW schiet (doe ik zelf ook), dan heb je achteraf nog alle vrijheid om de beeldinstelling te wijzigen.
                          Vb.: in Lightroom (LR) kan je dat doen door het cameraprofiel te wijzigen (je zal zien dat daar zelfs je camera-eigen profielen zoals 'vivid' zal terugvinden).

                          Wat compositie betreft: in LR de crop tool activeren, laat je meteen de nodige hulplijnen zien. Daarbinnen herhaaldelijk op de 'O'-toets drukken zorgt ervoor dat je door de verschillende opties voor compositie hulplijnen gaat (zoals: regel van derden, gulden snede, diagonaalmethode (DM), driehoeken, gulden spiraal). Sommige van die regels hebben verschillende varianten die je makkelijk kunt laten zien door op shift-O te drukken.
                          Mijn hint voor de eerste foto is: zet de kop van de reiger eens op de linker 'diagonaal' (eig.: bissectrice) volgens de DM.
                          Anderzijds wil je de kop mss. nog wat meer naar rechts zetten zodat de vogel wat meer bewegingsruimte heeft, hetgeen een aangenamere aanblik voor de toeschouwer geeft. De regel van derden, en zeker de gulden snede gaan wat meer in die richting.

                          Waarom je in 'auto' schiet weet ik niet, probeer eens de P stand, die is allicht net zo automatisch, én je kan wat andere combinaties van diafragma (dit bepaalt de scherpte-diepte) en sluitertijd (dit bepaalt de bewegingsonscherpte, oftewel het 'bevriezen' v.h. beeld) proberen, waarbij de camera zelf ervoor zorgt dat de combinatie goed blijft qua belichting.
                          Groeten,
                          ShaoLynx

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door ShaoLynx

                            ...Bij D700 en D300(s)...
                            Aha! En bij de D7000 is dat ook zo. ;-).
                            Groeten,
                            ShaoLynx

                            Comment


                            • #15
                              Re: Reiger

                              Oorspronkelijk geplaatst door Passero Bekijk bericht
                              Ik moet eerlijk toegeven... Die foto's zijn genomen op volautomatische stand.
                              Met je toestel in de automatische stand doet hij het meestal...
                              automatisch verkeerd
                              De eerste keer lukte het niet, de tweede keer ook niet, maar de derde keer lukte het van de eerste keer!

                              Comment

                              Working...
                              X