Om dit dier te fotograferen vond ik. Ik ben naar f10 moeten gaan om een beetje scherpte overal te krijgen en ben nog niet echt tevreden met het resultaat, dus alle tips zijn welkom!
Het is een mooie foto maar je scherpte ligt op de vleugels volgens mij en niet op het hoofdje waar hij eigenlijk zou moeten liggen, daar ligt je probleem volgens mij,gewoon een kwestie van juist scherpstellen,en anders misschien een klein beetje meer afstand nemen zodat je scherpstelvlak wat groter wordt.Maar van dat laatste ben ik niet helemaal zeker omdat ik je gegevens niet weet Grtjes Francine
De scherpte ligt idd meer op de vleugels dan op de ogen. Diafragma nog meer sluiten om meer scherptediepte te verkrijgen, zeker wanneer je macro schiet!
Mvg, Tin_tin Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)
Bedankt voor de reacties!
Ik had een scherstelpunt op het kopje gekozen, maar dit werkte dus niet voldoende. Ik had ongeveer 10 foto's genomen en dit is de beste er van. Diafragma meer sluiten en dan de iso omhoog dus, ik zat nu met f10, 1/160 dus misschien wat bewegingsonscherpte?
Ik vind de 70-200 lens toch makkelijker dan de 85 macro om mooi scherp te stellen, ik denk inderdaad door de geringe scherptediepte.
het is niet simpel hé, een beetje naar voor of achter tussen het scherpstellen en afdrukken en het is omzeep, van bewegings onscherte is hier (volgens mij) geen sprake, door de F10 en macro zit je nog steeds met een beperkte scherte diepte, dit zie je mooi op het blad ( onder het kopje), volgens mij ben je een klein beetje naar voor gegaan voor het afdrukken, blijven oefenen en het worden nog pracht plaatjes want wat compo,belichting en kleur betreft is dit een zeer mooi plaatje hoor.
Het verschuiven van het scherptepunt heeft wel één voordeel hier: die vleugels zijn heel scherp, en je ziet zo heel goed hoe fijn getekend ze zijn. 'Ragfijn' in beeld gebracht. Mooi. Nu nog een scherp koppeke
De scherpte ligt idd meer op de vleugels dan op de ogen. Diafragma nog meer sluiten om meer scherptediepte te verkrijgen, zeker wanneer je macro schiet!
Wees toch al maar tevreden met je resultaat, het zit in de goede richting. Enkel de scherpte zit niet op de juiste plaats. Doch het spinnetje onderaan is heel scherp Combinatie van macrolens en diafragma
Omdat je het over scherpstelpunt hebt zeg ik het even voor de zekerheid: je kunt beter geen autofocus gebruiken bij dit soort fotografie. Gewoon handmatige focus en scherpstellen door je hoofd naar voren en naar achteren te bewegen (met de camera aan je oog ).
Verder is het een mooi onderwerp. De achtergrond is ook mooi wazig.
Bedankt voor de reacties!
Ik had een scherstelpunt op het kopje gekozen, maar dit werkte dus niet voldoende. Ik had ongeveer 10 foto's genomen en dit is de beste er van. Diafragma meer sluiten en dan de iso omhoog dus, ik zat nu met f10, 1/160 dus misschien wat bewegingsonscherpte?
Ik vind de 70-200 lens toch makkelijker dan de 85 macro om mooi scherp te stellen, ik denk inderdaad door de geringe scherptediepte.
Probeer ook eens in te stellen met spotmeting en - inderdaad - scherpstelpunt op het kopje.
Nu heb je meetmethode 'patroon' gebruikt. Dat is minder precies en ook daaraan kan het liggen.
Wanneer ik macro schiet, stel ik bijna altijd manueel scherp en vertrouw ik zelden of niet op de autofocus. Ook gebruik ik steeds een macrorail wanneer ik op statief werk, en eigenlijk is dit bijna altijd. Verder is dit zeker geen slechte foto, zij het dan dat de scherpte net niet goed ligt!
Mvg, Tin_tin Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)
Mooie compo, maar de schepte is inderdaad niet goed.
Zelf maak ik ook veel foto's met een 18-200mm lens en daar zijn toch wat beperkingen aan:
- op 1 m afstand, met brandpuntafstand 200mm, diafragma 11, heb ik ook maar 1 cm diepte; het is heel moeilijk om dat insect juist in die 1 cm te plaatsen. Je moet eens online kijken hoe dat juist zit voor jouw lens (zoek op dof calculator).
Zelf ga ik nu een klein beetje verder staan en crop het dier eruit, ipv van de eerste keer beeldvullend een goed beeld te wilen hebben.
- volgens mij heb je ook minder kans op bewegingsscherpte als je een klein beetje verder gaat staan (met dezelfde waarden).
Probeer ook eens in te stellen met spotmeting en - inderdaad - scherpstelpunt op het kopje.
Nu heb je meetmethode 'patroon' gebruikt. Dat is minder precies en ook daaraan kan het liggen.
??? Nog eens de handleiding er bij dan. Ik dacht autofocus A en dan spotmeting te hebben gebruikt. Ik kon toch een punt kiezen, heb het punt op het kopje gezet (maar zo'n punt is van dichtbij wel groot voor een kopje). Of is dat nog iets anders? (gaat de handleiding uit de kast halen...)
f10 is meer dan voldoende om dit beestje scherp te hebben als je de lens echt evenwijdig met de juffer houdt. Hier is het kopje dichter bij de lens dan de staart en ligt de scherpte op het achterste oog en de vleugel/staart (zie maar de achterste poten die ook scherp zijn). Zoals iemand hier opmerkte, waarschijnlijk ben je tijdens het afdrukken iets naar voor gegaan.
En spotmeting is inderdaad beter dan patroonmeting.
??? Nog eens de handleiding er bij dan. Ik dacht autofocus A en dan spotmeting te hebben gebruikt. Ik kon toch een punt kiezen, heb het punt op het kopje gezet (maar zo'n punt is van dichtbij wel groot voor een kopje). Of is dat nog iets anders? (gaat de handleiding uit de kast halen...)
Kijk de exif van deze opname nog maar weer eens na. Daaruit heb ik mijn 'wijsheid' ontleend.
Comment