Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eendjes op het gras

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eendjes op het gras

Ze zaten daar zo mooi op die helling (camera is horizontaal) =)
    Ik zou graag ook een vraag over deze foto stellen: de DOF ligt voor de eenden (ik heb op de linkse gefocust). Moet dit normaal niet gelijkmatig voor en achter het object liggen?

commentaar is welkom

Groetjes,
    Wouter
    Last edited by _Wouter; 27 oktober 2012, 19:55.
    Canon 550D + 18mm-135mm + 50mm

Re: Eendjes op het gras

Ik vind de DOF hier uitstekend gekozen. Mijn opinie is indien keuzes dienen gemaakt:
    meer voorgrond scherper houden dan achtergrond.

Comment

Bedankt voor je antwoord
      Ik bedoelde met mijn vraag eigenlijk niet of ik de correcte keuze had gemaakt.
      Mijn vraag is eigenlijk deze: Hoe komt het dat mijn lens (of het ligt aan mij, dat kan ook) de DOF veel meer voor het focuspunt legt dan erachter?
      Canon 550D + 18mm-135mm + 50mm

Comment

De eendjes staan er toch goed scherp op vind ik. Vooral hun verenkleed en de bek van de linkse.

Wat je depth-of-field betreft; kijk eens naar deze link http://www.dofmaster.com/dofjs.html . Hiermee kun je de DOF berekenen voor een bepaalde situatie. Je depth-of-field is altijd groter achter je focusseerpunt dan voor je focusseerpunt. Dichtbij is de verhouding (scherp gebied achter / scherp gebied voor) 50/50 en op de hyperfocale afstand is de verhouding oneindig.

Ik denk dat het scherpe gebied voor de eenden ligt omdat je niet exact op de linkse eend hebt scherpgesteld. Het lijkt mij dat het focusseerpunt er net iets voor ligt. Maar hierdoor heb je inderdaad wel de beste keuze gemaakt; je hebt nu een zachte, wazige achtergrond.

Comment

een heel mooie compositie.
          en geloofwaardige, natuurlijke kleuren.

Comment

Working...
          X