Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eenzame stoel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eenzame stoel

    Wat een mens zoal tegenkomt op straat...


    f3.3
    1/1300
    ISO100

    beetje bijgesneden, klein beetje opgelicht.
    of en een vraagje: het toestel stond hier op 'intelligent automatisch'. Was een tragere sluitertijd 'intelligenter' geweest hier? En/of een groter diafragma? Ik had de achtergrond persoonlijk liever wat waziger gezien.
    oefenen = leren
    Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

  • #2
    Re: Eenzame stoel

    Ik vind dat het onderwerp hier niet genoeg geïsoleerd is; zoals je zelf al zegt had je de achtergrond graag waziger gezien. Nu trekt die felbelichte auto de aandacht, en ook het hek en de wc staan wat te dicht bij de stoel. Met een lichtjes andere positionering van de camera/fotograaf had dit al verholpen kunnen worden (denk ik).

    Wat het waziger maken van de achtergrond betreft. Ik weet niet of je je diafragma nog meer kon openzetten, vermits het al op f/3.3 stond. Dus ik denk wel dat de camera de intelligente keuze heeft gemaakt; groot diafragma en korte sluitertijd ipv. klein diafragma en langere sluitertijd.

    Maar niettemin; leuk onderwerp. Doet deze stoel nu dienst al vuilnisbak?

    Comment


    • #3
      Re: Eenzame stoel

      Oorspronkelijk geplaatst door mich_ Bekijk bericht
      Ik vind dat het onderwerp hier niet genoeg geïsoleerd is; zoals je zelf al zegt had je de achtergrond graag waziger gezien. Nu trekt die felbelichte auto de aandacht, en ook het hek en de wc staan wat te dicht bij de stoel. Met een lichtjes andere positionering van de camera/fotograaf had dit al verholpen kunnen worden (denk ik).
      Klopt, ik had hem zelf ook liever meer geïsoleerd gezien. Met dit toestel gaat dat niet via instellingen, en ik weet eigenlijk niet goed hoe ik 'anders' had moeten gaan staan. Dichterbij ? Zoals gezegd: het is al een uitsnede, ik stond niet zo dichtbij.

      Maar niettemin; leuk onderwerp. Doet deze stoel nu dienst al vuilnisbak?
      Ik denk dat die daar gezet was om een parkeerplaats vrij te houden. Alleszins niet om op te gaan zitten
      oefenen = leren
      Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

      Comment


      • #4
        Re: Eenzame stoel

        Oorspronkelijk geplaatst door laatbloeier Bekijk bericht
        Klopt, ik had hem zelf ook liever meer geïsoleerd gezien. Met dit toestel gaat dat niet via instellingen, en ik weet eigenlijk niet goed hoe ik 'anders' had moeten gaan staan. Dichterbij ? Zoals gezegd: het is al een uitsnede, ik stond niet zo dichtbij.
        Dichterbij gaan staan (en je diafragma volledig open zetten, maar dat was waarschijnlijk het geval).

        Als je hier nog niet bekend mee bent; http://www.dofmaster.com/dofjs.html. Hiermee kan je je depth-of-field (DOF) berekenen. Als ik je instellingen invoer (camera, diafragma, brandpuntsafstand), dan mag je al niet veel verder dan een 1m van je onderwerp staan om nog wat wazigheid te verkrijgen. Voor een zelfde afstand tot het onderwerp zal de DOF ook kleiner zijn bij een langere brandpuntsafstand.

        Comment


        • #5
          Re: Eenzame stoel

          Oorspronkelijk geplaatst door mich_ Bekijk bericht
          Dichterbij gaan staan (en je diafragma volledig open zetten, maar dat was waarschijnlijk het geval).
          Ik heb eigenlijk nauwelijks zelf vat op dat diafragma .

          Als je hier nog niet bekend mee bent; http://www.dofmaster.com/dofjs.html. Hiermee kan je je depth-of-field (DOF) berekenen. Als ik je instellingen invoer (camera, diafragma, brandpuntsafstand), dan mag je al niet veel verder dan een 1m van je onderwerp staan om nog wat wazigheid te verkrijgen. Voor een zelfde afstand tot het onderwerp zal de DOF ook kleiner zijn bij een langere brandpuntsafstand.
          Inderdaad, daar was ik nog niet mee bekend. Bedankt, hier ben ik heel veel mee!!!
          Alleen spijtig dat die stoel intussen natuurlijk al lang weg is.
          oefenen = leren
          Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

          Comment


          • #6
            Re: Eenzame stoel

            Om een beperkte DOF te krijgen kan je evt. inzoomen, diafragma openzetten (klein f-getal). Maar helaas zijn compactcamera's daarvoor minder voor geschikt... Mss toch eens overwegen om een spiegelreflex aan te schaffen... Hiermee zeg ik niet dat je met compacttoestellen geen mooie foto's kan maken. Compo, belichting, originaliteit... zijn vooral zaken die een foto goed maken. Ik heb al heel mooie foto's gezien die gemaakt zijn met een compactcamera waar ik echt jaloers van ben.
            There are always two people in every picture: the photographer and the viewer.
            (Ansel Adams)

            Comment


            • #7
              Re: Eenzame stoel

              Oorspronkelijk geplaatst door PEMA Bekijk bericht
              Hiermee zeg ik niet dat je met compacttoestellen geen mooie foto's kan maken. Compo, belichting, originaliteit... zijn vooral zaken die een foto goed maken. Ik heb al heel mooie foto's gezien die gemaakt zijn met een compactcamera waar ik echt jaloers van ben.
              Ik weet het wel, en tot voor kort streefde ik daar vooral naar. Maar nu wil ik stilaan wel meer, en begin ik dat compactje echt wel beperkt te vinden. Ik wil wat meer vat hebben op dat diafragma, die sluitertijd, kortom op de instellingen van het toestel.
              Aan de andere kant: nu moet ik mij wel concentreren op die zaken die je hierboven noemt, omdat ik toch geen vat heb op de rest. Dan geraak ik daar alvast in getraind.
              oefenen = leren
              Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

              Comment


              • #8
                Re: Eenzame stoel

                Oorspronkelijk geplaatst door laatbloeier Bekijk bericht
                I Maar nu wil ik stilaan wel meer, en begin ik dat compactje
                echt wel beperkt te vinden. Ik wil wat meer vat hebben op dat diafragma, die sluitertijd,
                kortom op de instellingen van het toestel.
                Misschien even op het gemak op uw stoel gaan zitten en er eens diep over nadenken?

                Comment

                Working...
                X