Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stille getuigen (1)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Stille getuigen (1)

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
    He heylo!
    Waarom gaat u het zo bot persoonlijk spelen?
    Is dat uw stijl?
    Het geeft te kennen.
    Ik ga hier zeker en vast niet op houden.
    Ik heb op dit forum even veel recht als jij om mijn visie te ventileren, voor zover ik bij u van visie kan spreken.

U zit ernaast Heylo.
    Maar met uw conservatieve en volgens mij weinig gefundeerde ideeën over fotografie verbaast mij dat niet.
    Niet omdat er te weinig inbreng is, maar omdat we in dit geval meteen de tekst gaan lezen, en de tekst ons tot nadenken aanzet.
    Fotografie en literatuur zijn twee verschillende artistieke disciplines.
    In het geval van fotografie moet het beeld spreken, in het geval van literatuur moet de tekst spreken.
    De twee zijn nauwelijks te combineren. Zoals ook deze foto aantoont.
    Tekst domineert een beeld en vermindert sterk de interpretatiemogelijkheden ervan, een van de belangrijkste eigenschappen van een geslaagd beeld.
    En nu terug aan u.
    Gelijk, overschot van gelijk heb je.
    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

de tekst vertelt veel.
      de foto ervan niet.
      nadenkertje.
      als foto niet geslaagd dus.
      Dus: een foto met tekst erop is per definitie dan geen fotografie?
      oefenen = leren
      Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

Comment

Brombeer, JPV, laatbloeier, bedankt om mee na te denken over deze foto en fotografie in het algemeen.
        Jammer dat dat hier zo weinig gebeurt op dit forum.
        Het beperkt zich hoofdzakelijk tot plaatjes kijken.
        Dat meningen verschillen maakt het net interessant, als we er maar eerlijk kunnen over communiceren.

Zo zeker in een kunstrichting...waar sommige leerkrachten zich niet alleen beperken tot het doorgeven van de theorie maar ook nog eens hun persoonlijke visie er nogal opdringerig bij geven.
        Ja, die persoonlijke kijk van de docent wordt er soms nadrukkelijk bijgegeven.
        Maar ik vind dat niet zo erg.
        Zo lang die maar onderbouwd is, dan kan je zelf gaan uitmaken of je het aanvaard of niet.
        En zo ontwikkel je zelf een persoonlijke visie, wat bij uitstek de bedoeling is van een kunstrichting.
        De visie in een fotoclub wordt toch ook met de pollepel opgelepeld vind ik.
        Iedereen tracht er toch naar de scherpte op de ogen, de schuine lijn die in de hoeken van de foto moet beginnen, de gulden snede enz.
        In een kunstrichting worden deze klassieke regeltjes opengebroken en daarom zijn kunstrichtingen vernieuwend, en clubs en andere cursussen meestal conservatief.

Dus: een foto met tekst erop is per definitie dan geen fotografie?
        Nee, dat heb ik niet gezegd hoor.
        Het beeld dat hier gepresenteerd wordt, is zeker fotografie.
        Maar fotografie met beperkingen, als ik dat zo mag uitdrukken.
        De interpretatiemogelijkheden van het beeld worden hier beperkt doordat we de tekst in ons hoofd hebben.

Comment

Brombeer, JPV, laatbloeier, bedankt om mee na te denken over deze foto en fotografie in het algemeen.
          Jammer dat dat hier zo weinig gebeurt op dit forum.
          Het beperkt zich hoofdzakelijk tot plaatjes kijken.
          Dat meningen verschillen maakt het net interessant, als we er maar eerlijk kunnen over communiceren.
          Vind ik ook

Nee, dat heb ik niet gezegd hoor.
          Het beeld dat hier gepresenteerd wordt, is zeker fotografie.
          Maar fotografie met beperkingen, als ik dat zo mag uitdrukken.
          De interpretatiemogelijkheden van het beeld worden hier beperkt doordat we de tekst in ons hoofd hebben.
          Ja, daar kan ik me zeker in vinden. Alleen: ik vind dat het totale beeld hier de tekst versterkt. En dat maakt het tot fotografie. Het zou anders geweest zijn als alleen de plaat gefotografeerd zou zijn.
          oefenen = leren
          Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

Comment

Ben akkoord met Control-Z
            Alhoewel...
            Het uitlokken van bovenstaande discussie is geen geringe verdienste .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
              Het uitlokken van bovenstaande discussie is geen geringe verdienste .
              zeer zeker.
              dank u Deka en al de anderen voor het maken en presenteren van foto's op dit forum.
              want dat is tenslotte de basis.
              zelf ben ik een dik jaar geleden met mijn foto's naar een ander forum uitgeweken.
              Na, in mijn ogen drie zeer ondeskundige moderaties kort na elkaar van mijn foto's door dezelfde moderator.
              maar ik hoop dat ik door mijn comments toch ook nog iets bijdraag.
              en af en toe een steentje in de kikkerpoel gooi.
              en ik leer er zelf ook van bij. het houdt de gedachten scherp.

Comment

Zo zie je maar dat er dan toch niet zo lichtzinnig over gegaan wordt...Ook al zit je in de beginnershoek en is de kennis soms beperkt...
                Dit houdt natuurlijk ook in dat ik deze discussie niet telkenmale opnieuw ga voeren bij een verschil in smaak of visie want dan heb ik geen tijd meer over om plaatjes te maken...

Als afsluiter in dit topic voor mij...Deka...ik vind hem knap in al zijn eenvoud en zelfs met tekst

Marc
                Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

JPV,Heylo,Anaisje,Brombeer,Control-Z,Saphi,Frie01,jako,laatbloeier,T.Trapper

Hoera ... missie geslaagd ? Opdracht : maak een foto die stof doet opwaaien ???

Alle gekheid op een stokje :
                  Bedankt aan allen voor jullie persoonlijke inbreng en visie op dit beeld.
                  Ik neem zeker en vast niemand kwalijk dat hier een mening geuit wordt op dit beeld.
                  Als maker koos ik bewust voor een combinatie tekst en beeld. Als kijker krijg je van mij de volle vrijheid om voor dit beeld te zijn of er niet voor te zijn.
                  Het feit dat er zoveel geschreven wordt bij dit beeld kan ook verrijkend zijn.
                  De discussie als tekst nu wel of niet kan bij een beeld, zal eindeloos kunnen gevoerd worden. Tekst kan je beeldvorming misschien een bepaalde richting in sturen of je misschien op weg zetten om een beeld te interpreteren ?
                  De ene vind dergelijke beelden wel goed, anderen dan weer niet. Gelukkig maar dat we niet allemaal dezelfde zaken mooi vinden.
                  En als we hier foto's posten, dan kan het eigenlijk zijn dat je als maker een bepaald doel voor ogen had bij het maken. Persoonlijk vind ik het niet steeds nodig om dit doel helemaal uit de doeken te doen, want dan verlies je iets van het "mysterie " rond een foto.
                  Enfin, tijd om te stoppen en nieuwe beelden te maken.
                  groeten,
                  deka
                  There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door deka Bekijk bericht
                    ... Persoonlijk vind ik het niet steeds nodig om dit doel helemaal uit de doeken te doen, want dan verlies je iets van het "mysterie " rond een foto.
                    Enfin, tijd om te stoppen en nieuwe beelden te maken.
                    groeten,
                    deka
                    Amen.
                    Van waardering geniet ik.
                    Van kritiek leer ik.

Comment

Ik heb nog niet gereageerd, nee. Soms past stilte beter dan het kabaal van woorden. Zoals
                      hier, bij deze zin uit het boek der Maccabeeën. Of bij het volgende:

They shall grow not old, as we that are left grow old;
                      Age shall not weary them, nor the years condemn.
                      At the going down of the sun and in the morning
                      We will remember them.

En laat de lente ons nu verblijden.

Comment

Hoi Kathleen,

Waauw, da's een foto die stof doet opwaaien zeg...
                        Ik vind hem in elk geval zeer mooi. Ik ben er zeker van dat je van ons groepje van 10, de enige bent die een dergelijke beeld 'ziet' en het vervolgens ook nog eens goed kan vastleggen ook ! Dat maakt voor mij een fotograaf, zien wat vele anderen niet zien en dat vastleggen op de gevoelige plaat zodat de anderen het ook kunnen zien...
                        Groetjes,
                        Rudy
                        www.facebook.com/RudyPeirePhotography
                        http://www.rudypeire.net

Comment

Allee komaan weer wat actie in de barak, en wat mij betreft is daar veel leerzaams uit te filteren Bij het zien van de foto merk ik toch duidelijk de doelstelling van de auteur. Zonder de tekst zou het beeld inhoudsloos zijn en/of moeilijk te definiëren. Is de auteur nu geslaagd in zijn opzet en vind ik de foto dan wel goed ?
                          Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

Een hele mooie Deka! Vertelt een mooi verhaal, zonder veel poespas zoals Brombeer het zo mooi kon verwoorden.

Tom
                            Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                            Mijn Website

Comment

Plaatwerker,Doudeke,RudyP,G.R,Tom M
                              Bedankt voor het kijken en jullie persoonlijke visie op dit beeld.
                              groeten,
                              deka
                              There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

Working...
                              X