Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Portretjes

Voor mijn fotografiecursus moest ik enkele portretten maken, en de chinese vrijwilliger hier was mijn man. Hij is iemand die zich helemaal niet op zijn gemak voelt als hij moet poseren, en dat maakte de uitdaging net wat groter Ik lees jullie commentaar graag.

Bij de laatste heb ik wat twijfels bij de bliklijn. Kijkt hij hier niet teveel de foto uit?
    oefenen = leren
    Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

Re: Portretjes

bij de eerste stoort de overbelichte achtergrond en kijkt hij teveel weg voor een portret. 2 en 3 zijn beter, maar die laat ik over aan degenen met meer kennis van zaken
    Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

Comment

ga voor de kleuren van de tweede, maar ook daar een glimmer op het voorhoofd en puntje van de neus.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Eén heeft natuurlijk die storende achtergrond, vooral die boom uit zijn hoofd. Twee en
        drie zijn stukken beter. Toch vind ik het ook hier een beetje een vreemde achtergrond,
        die dichtgespijkerde planken, alsof ze niet helemaal passen bij zijn sympathieke glim-
        lach. Iets neutraler had dus van mij gemogen. Niettegenstaande

Comment

Bedankt voor de commentaren.
          Tja die achtergrond, het was al heel moeilijk om eens een moment te vinden om die portretten te maken, en we waren toen aan de vijver bij mijn ouders. Die planken horen bij het vijverhuisje daar, het was de meest neutrale achtergrond zonder schaduwen die ik op het moment kon vinden. Ik had die wel wat waziger gewild, maar dat krijg ik met mijn toestel niet ingesteld, dat is voor later, als ik 'materiaal voor de grote mensen' heb
          Die boom: ik vond dat wel iets hebben, omdat zijn blik parallel loopt met die tak daarboven. Maar je ziet zo idd weinig van zijn gezicht, en die overbelichting is er ook, natuurlijk.
          Ik ben echt helemaal niet vertrouwd met portretfotografie, met het regisseren van mensen en ze bewust ergens zetten om er een portret van te maken. Ik leer nu veel bij uit jullie commentaren
          oefenen = leren

Comment

De 2de vind ik de beste.
            Bij de eerste had ik misschien meer ingezoomd op zijn gezicht (of misschien croppen nu).

Ik heb zelf geen ervaring met portretfotografie dus kan je verder geen tips geven. Wat dus ook wil zeggen dat ik hier gewoon een comment zet naar mijn gevoel en het dus niet zeker is of het wel "beter" zou zijn als je zou croppen in de eerste foto.
            Kijken is leuk voor jou, jouw mening is handig voor mij......
            Mijn Flickr -- Mijn Facebook -- Reacties steeds welkom!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LinseyP Bekijk bericht
              De 2de vind ik de beste.
              Bij de eerste had ik misschien meer ingezoomd op zijn gezicht (of misschien croppen nu).
              Probeerseltje. Ik twijfel er zelf over, de overbelichting en de boom blijven natuurlijk wel.

oefenen = leren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door laatbloeier Bekijk bericht
                .... Ik had die wel wat waziger gewild, maar dat krijg ik met mijn toestel niet ingesteld, dat is voor later, als ik 'materiaal voor de grote mensen' heb
                diafragma is goed, alleen je model zit te dicht op de achtergrond.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  diafragma is goed, alleen je model zit te dicht op de achtergrond.
                  grt,bouk.
                  Bedankt. Alleen was verderaf in de praktijk nogal moeilijk daar, tenzij ikzelf in de vijver ging staan
                  oefenen = leren

Comment

Foto 1, belichting is niet zo ok en ook de gecropte versie vind ik ietsie pietsie minder. Doordat je persoon nu naar links kijkt, krijgt hij links weinig ruimte om te kijken.
                    Foto 2 en 3 zijn nogal centrale compo's. Beter wordt het als je het model een beetje minder centraal opstelt. Je model staat nu ook ahw tegen de achterwand geplakt. Je kan je model ook een beetje schuin en " gedraaid " naar de camera toe opstellen. Je model mag gerust in sommige gevallen uit het beeld wegkijken, maar bij 3 krijg ik nu de indruk dat er net iets aan het gebeuren was waar je model meer interesse voor had dan voor de lens.
                    Je mocht misschien nog met een iets groter diafragmaopening gewerkt hebben, waardoor je achtergrond automatisch al iets minder scherp zou aanwezig zijn.
                    Bij de tweede foto heb ik ook het idee dat het model gehurkt zit ? In elk geval lijkt het me een houding die hij niet al te lang kan aanhouden. Kleine tip : laat je model altijd een houding kiezen die hij zelf comfortabel vind. Als dit niet het geval is, wordt het duidelijk in de foto. Je kan je model ook ergens doen op leunen bv een muurtje, een leuning van een stoel, een tak of iets dergelijks ... Als je persoon dan leunt, laat hem dan ietske naar voor buigen. Het leunen kan meteen ook wat diepte aan je foto geven, het naar voor buigen is wat ontspannender. Als je moet werken met een persoon die dit niet zo graag doet, maak eerst wat foto's om los te komen. ZOwel fotograaf als model moeten op elkaar leren inspelen. Je zal zien, naarmate je een tijdje bezig bent met het model, dat je foto's ook winnen aan kwaliteit. Een goed portret kan je meestal niet maken op 1minuut. Gebruik ook mooi licht. Nu is het nogal fel licht. Mooi licht kan je hebben bij valavond. Kijk maar eens hoe mooi een gezicht wordt waar invallend avondlicht opvalt.
                    Hopelijks heb je iets aan deze tips en kan je je model nog overtuigen om het nog eens opnieuw te doen.
                    groeten,
                    deka
                    There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door deka Bekijk bericht
                      Foto 1, belichting is niet zo ok en ook de gecropte versie vind ik ietsie pietsie minder. Doordat je persoon nu naar links kijkt, krijgt hij links weinig ruimte om te kijken.
                      Foto 2 en 3 zijn nogal centrale compo's. Beter wordt het als je het model een beetje minder centraal opstelt. Je model staat nu ook ahw tegen de achterwand geplakt. Je kan je model ook een beetje schuin en " gedraaid " naar de camera toe opstellen. Je model mag gerust in sommige gevallen uit het beeld wegkijken, maar bij 3 krijg ik nu de indruk dat er net iets aan het gebeuren was waar je model meer interesse voor had dan voor de lens.
                      Je mocht misschien nog met een iets groter diafragmaopening gewerkt hebben, waardoor je achtergrond automatisch al iets minder scherp zou aanwezig zijn.
                      Bij de tweede foto heb ik ook het idee dat het model gehurkt zit ? In elk geval lijkt het me een houding die hij niet al te lang kan aanhouden. Kleine tip : laat je model altijd een houding kiezen die hij zelf comfortabel vind. Als dit niet het geval is, wordt het duidelijk in de foto. Je kan je model ook ergens doen op leunen bv een muurtje, een leuning van een stoel, een tak of iets dergelijks ... Als je persoon dan leunt, laat hem dan ietske naar voor buigen. Het leunen kan meteen ook wat diepte aan je foto geven, het naar voor buigen is wat ontspannender. Als je moet werken met een persoon die dit niet zo graag doet, maak eerst wat foto's om los te komen. ZOwel fotograaf als model moeten op elkaar leren inspelen. Je zal zien, naarmate je een tijdje bezig bent met het model, dat je foto's ook winnen aan kwaliteit. Een goed portret kan je meestal niet maken op 1minuut. Gebruik ook mooi licht. Nu is het nogal fel licht. Mooi licht kan je hebben bij valavond. Kijk maar eens hoe mooi een gezicht wordt waar invallend avondlicht opvalt.
                      Hopelijks heb je iets aan deze tips en kan je je model nog overtuigen om het nog eens opnieuw te doen.
                      groeten,
                      deka
                      Ja, hier ben ik wel wat mee. Zoals gezegd, het was ontzettend moeilijk om gewoon een vrij moment te vinden, en dit was in het midden van de dag, dus het licht was idd. niet ideaal. Op foto 2 en 3 zit hij ook gehurkt, ik heb me alvast voorgenomen voor een volgende keer een meer ontspannen pose te zoeken. Ik moet het zelf trouwens ook nog leren, ontspannen 'regisseren'. Het enige dat ik op dit moment gewoon niet kan toepassen, is dat diafragma. Ik kan dat nu niet manueel instellen, dat is toekomstmuziek.
                      oefenen = leren

Comment

Hier even een voorbeeld van de crop hoe ik hem zou schikken. Ik heb ineens ook nog de achtergrond bewerkt met photoshop... Tis wel in sneltempo gedaan en ik ben er ook niet echt geweldig goed in... maar het geeft misschien wel een idee wat je er van kan maken.

Als ik het moet weghalen... zeg het maar en ik haal em er weer af.

Kijken is leuk voor jou, jouw mening is handig voor mij......
                        Mijn Flickr -- Mijn Facebook -- Reacties steeds welkom!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LinseyP Bekijk bericht
                          Hier even een voorbeeld van de crop hoe ik hem zou schikken. Ik heb ineens ook nog de achtergrond bewerkt met photoshop... Tis wel in sneltempo gedaan en ik ben er ook niet echt geweldig goed in... maar het geeft misschien wel een idee wat je er van kan maken.

Als ik het moet weghalen... zeg het maar en ik haal em er weer af.
                          Je mag hem laten, ik vind het zeker niet slecht. En ik zie ook wel wat je gedaan hebt. Maar ik en photoshop, dat is nog een ander projectje .
                          oefenen = leren

Comment

Working...
                          X