Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Poging tot het vastleggen van beweging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Poging tot het vastleggen van beweging

    Oorspronkelijk geplaatst door boba.slave Bekijk bericht
    @Nxke: je moet nog niet persé mensen afschieten hè! Kan je me een, door jou gemaakte, foto tonen waarin hetgene ik wil bekomen te zien is zoals het moet?
    Het is zeker niet de bedoeling om mensen af te schieten maar ik denk wel dat ik mijn mening mag verdedigen. Mijn excuses indien dit foutief begrepen zou zijn.

    Als je beweging wil vastleggen dan gebruik je best lange sluitertijden,
    - ofwel ga je dan pannen (het volgen van het onderwerp) dan moet je een scherp onderwerp en een wazige achtergrond krijgen,
    - ofwel hou je je toestel stil terwijl een onderwerp voorbij komt en dan moet je een scherpe achtergrond bekomen en een wazig onderwerp.

    Als je even op deze site zoekt dan vind je zeker een aantal voorbeelden van mij (die ikzelf niet slecht vind) maar ik wil er hier ook gerust enkele posten.


    f/11 - ISO 200 - 1/50sec


    f/11 - ISO 100 - 20sec
    Ik hoop dat je iets hebt aan mijn uitleg.
    mvg, Koen
    De eerste keer lukte het niet, de tweede keer ook niet, maar de derde keer lukte het van de eerste keer!

    Comment


    • #17
      Re: Poging tot het vastleggen van beweging

      Bedankt Nxke!

      Mooie foto's!! Zo wil ik ze ook kunnen maken!

      Ik heb ondertussen nog eens een poging ondernomen. Ziehier het resultaat:





      Ik mag hopen dat dit al een kleine verbetering is...

      Comment


      • #18
        Re: Poging tot het vastleggen van beweging

        Oorspronkelijk geplaatst door boba.slave Bekijk bericht
        Ik mag hopen dat dit al een kleine verbetering is...
        Da's inderdaad al een verbetering.
        Je maakt het jezelf wel vrij moeilijk door het pannen te oefenen op een klein onderwerp, misschien kan je proberen om de techniek beter onder de knie te krijgen door foto's te nemen van fietsers, auto's, enz...
        Stel je camera in op Al Servo en begin met suitertijden van 1/160sec ofzo.
        Naarmate het beter lukt kan je dan je sluitertijden vertragen en kleinere onderwerpen proberen.
        En de belangrijkste raad die ik je kan geven is: oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
        Last edited by Nxke; 20 april 2011, 23:04.
        De eerste keer lukte het niet, de tweede keer ook niet, maar de derde keer lukte het van de eerste keer!

        Comment


        • #19
          Re: Poging tot het vastleggen van beweging

          Panning is nu ook niet het eenvoudigst onderdeel van fotografie om mee te beginnen. Enfin, je moet ergens natuurlijk mee beginnen. Als voorbeelden van panning, vind ik zoals voorgangers ook een beetje gebrek aan scherpte op het onderwerp.
          Een kleine tip voor het pannen : zorg ervoor dat je met je fototoestel ongeveer zo snel kan volgen als de snelheid van je onderwerp. Probeer je onderwerp voor ongeveer 1/3 gedurende het pannen in je zoeker te houden en trek op het moment dat je voorwerp voorbijkomt zo horizontaal mogelijk mee. Het is ook iets " makkelijker " als je voorwerp op een redelijke afstand van de achterliggende achtergrond is. En de ene achtergrond leent zich beter tot pannen dan de andere ... En je zal hier echt heel veel moeten op oefenen, vooraleer je dit een beetje in de vingers krijgt. Zelf vind ik het nog altijd vrij moeilijk om tot een mooi resultaat te komen.
          groeten,
          deka
          There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

          Comment

          Working...
          X