Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Best moeilijk... scherpte heb je hier ruim voldoende, zelf ben ik liefhebber van een beperktere DOF. Het licht lijkt mij wat fel, maar dat is niet eenvoudig met wit op een zwarte ondergrond. Bij alle drie vind ik het zwart net niet zwart genoeg (of ligt dat aan het scherm van deze laptop?)
Qua belichting zou ik twee kiezen, maar niet qua compositie. Ze zitten allemaal wat krap in hun kader... ofwel laat je iets meer ruimte rondom je bloem ofwel ga je dichterbij zodat de toppen van de blaadjes buiten het kader vallen.
Ik hou ook wel van beperkte DOF, maar niet bij alle onderwerpen. (in #3 is die imo veel te beperkt)
Je hebt scherpte op de meeldraden/stampertjes, maar verliest het in de blaadjes, wat ik toch spijtig vind. Maar misschien was dat deel van je opdracht
Hard licht en bijgevolg schaduwen die ik geen meerwaarde vind, maar misschien mocht je maar een lichtbron gebruiken.
Bloemetjes zitten ook wat krap, zoals JPV al melde.
Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,... "Casu Consulto - Modo Fac"
Bedankt voor jullie reactie!
Opdracht was in de studio zlef gekozen voorwerp fotograferen, zwart, groen of wit doek als achtergrond en 1 felle lamp om mee te spelen, gewoon van plaats en hoogte veranderen en al of niet rechtstreeks belichten en kijken wat er gebeurde. Jammer genoeg heb ik niet telkens opgeschreven wat ik deed bij welke foto qua lamppositie.
Ik fotografeer veeeeeel liever buiten...
Groen doek werden vieze, kunstmatige foto's, wit doek vond ik bij bekijken niet zo mooi omdat het het foute wit was in vergelijking met de bloem dus werd het zwart doek.
Ik heb telkens een min of meer vierkante crop gemaakt, zou het beter zijn met het rechthoekige formaat?
Ik had geen statief, heb de camera wel op een stoelleuning laten rusten dus ik ben wel blij dat ze scherp zijn.
Nu, ik heb de plant nog in pot staan in afwachting tot ik weet waar ze de grond in gaat dus bij mooier weer dan vandaag probeer ik het buiten nog eens opnieuw met natuurlijk licht en een natuurlijke achtergrond.
Je kan ook best binnen met natuurlijk licht werken hoor... zelfs al het niet veel is. Gewoon langere sluitertijd gebruiken. De schaduwen kan je gedeeltelijk verminderen door een wit vlak zo op te stellen dat het zijn reflectie kaatst waar nodig.
Zwart als achtergrond lijkt mij inderdaad het beste geschikte van de drie. En om goed zwart te hebben kan je het doek 'afschermen' van de lichtbron...
Je kan ook best binnen met natuurlijk licht werken hoor... zelfs al het niet veel is. Gewoon langere sluitertijd gebruiken. De schaduwen kan je gedeeltelijk verminderen door een wit vlak zo op te stellen dat het zijn reflectie kaatst waar nodig.
Zwart als achtergrond lijkt mij inderdaad het beste geschikte van de drie. En om goed zwart te hebben kan je het doek 'afschermen' van de lichtbron...
Succes!
Ik ben het hier volledig mee eens,de donkere stukken op je bloem moet je proberen op te lichten, en een beetje meer ruimte mag zeker,nu wat te krap,van compo vind ik de tweede de mooiste,experimenteren maar Grtjes Francine
Comment