Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Licht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Licht

ISO 800
    1/30
    f/1.8
    50mm

[MOD Franciskine ]
    Ik heb je foto achter een linkje geplaatst tot deze voldoet aan de forumregels.Ik raad je aan om de forumregels betreffende het posten van foto's eens door te nemen.
    Je foto's zijn nl. te groot in formaat. Gelieve de foto's te verkleinen naar de juiste afmetingen, zijnde max. 900pixels aan de langste zijde. Een goed programma om zowel de afmetingen als de bestandsgroote aan te passen is BD-sizer
    Hoe BD-sizer werkt zie je hier: klik

Moet dit vanavond indienen voor les fotografie, last-minute tips altijd welkom
    Last edited by Franciskine; 29 maart 2011, 15:50.
    flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

Re: Licht

mja, vind door de sluitertijd de scherpte wat minder. beter was het om het onderwerp nog feller te belichten aan de rechterkant, en dan met een iets dichter diafragma (f2,2 ofzo) en iets hogere sluitertijd meer scherpte te behalen. ook het oog mocht wat meer uitgelicht worden. verder mooi idee!
    portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
    Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

Comment

Ik heb veel foto's op F1.8 getrokken met die lens (pas onlangs aangeschaft) en ik ben eigenlijk op geen enkele foto echt tevreden van de scherpte. Ik ga de oefening nog wel eens overdoen met een iets kleinere diafragma-opening wanneer ik tijd heb!

Comment

ik,hou niet zo van de schaduw op het gezicht, maar das maar één visie natuurlijk!
        vriendelijke groeten, Sien

Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

Comment

Wat was eigenlijk de opdracht?
          Met de EXIFs 1/30s, ISO800, F1.8...moeilijk om scherpe fotos mee te nemen, mede door de beperkte DOF krijg je ook nog een onscherpte perceptie erbij.
          Meer belichten en een reflector aan de andere zijde zouden je al op weg helpen om het volledig toegelopen zwart gedeelte van het gezicht te vermijden
          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

De bedoeling van de opdracht is om een foto te trekken waarbij lichtspel een prominente rol speelt.

Ik heb geen speciale belichting gebruikt, ik beschik ook niet over een reflector. Gewoon vriendin gevraagd om in de huiskamer te gaan staan zodat er licht viel op één zijde van het gezicht. Het was dus mijn bedoeling om een kant volledig zwart te hebben.

Moest ik het nu opnieuw doen, gebruikte ik een statief en een diafragmagetal rond de 2.5 Ik had net de 50mm/1.8 lens aangeschaft, ik dacht dat F1.8 mooi zou zijn bij portretten, maar ik was vrij teleurgesteld in de meeste foto's die bij dat diafragma getrokken zijn omdat dan maar een gedeelte van het gezicht scherp is.

Alleszins bedankt voor de feedback!

Comment

Ok, begrijp het doel nu beter.

Met een 50mm moet je relatief dichtbij komen voor portretten en met een F1.8 zul je dan slechts enkele cm scherptegebied overhouden, in ieder geval niet genoeg om het ganse hoofd scherp te hebben. Stel je scherp op de ogen (een must) dan heb je al kans dat het topje van de neus en de oren in de OOF zone zitten. Dat oogt minder mooi.
              Voor speciale effecten kan het natuurlijk wel hé
              Een groot blad wit papier kan ook al als DIY reflector dienen.
              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
              "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Denk wel met wat verbetering dat het wel zal lukken de volgende keer
                want je hebt althans een mooi model
                grt Rosie
                GROETJES ROSIE
                Door te fotograferen ben ik anders gaan zien
                panasonic DMC FZ200+DMW-LG 55

Comment

jammer van de scherpte anders best een goeie.

groetjes
                  renske

Comment

kvolg voor de scherpte en met een volledig zwarte achtergrond had deze misschien nog meer tot z'n recht gekomen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door [Maarten] Bekijk bericht
                      kvolg voor de scherpte en met een volledig zwarte achtergrond had deze misschien nog meer tot z'n recht gekomen
                      Dat denk ik ook,al vind ik het altijd mooi dat er iets van het oog te zien is,het moet niet veel zijn maar iets,al is het maar een puntje licht.Schaf eens een stuk isomo aan,dit kost niets en doet wonderen voor het spelen met licht.Grtjes Francine
                      Zo veel mensen, zoveel meningen
                      Groetjes Francine

Comment

Merci voor de commentaren

Deze foto is voor een avondcursus fotografie die ik volg, geen academische opleiding dus maar puur iets dat ik doe uit interesse. Kwestie dat er geen misverstanden zijn.

Het effect van de foto was waarschijnlijk beter geweest in een volledig donkere ruimte met een lamp, ik heb met LR de achtergrond eens onderbelicht maar ik vond deze versie mooier. Verder heeft de lector ook liever niet dat er (veel) nabewerking gebeurt bij een foto, het gaat over het leren nemen van een mooie foto en niet wie er het beste met PS/LR kan werken (begrijpelijk).

Comment

Working...
                        X