Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spelen met vuur en de orchidee

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Spelen met vuur en de orchidee

Ik weet niet wat ik ervan moet maken,
    vind het niet slecht, maar ben van mezelf niet overtuigd momenteel

Shutter: 1/40
    F/20
    ISO 800
    (Hier denk ik dat ik mijn ISO te hoog heb ingesteld? waardoor er al wat ruis zichtbaar is? )

Shutter: 1/13
    F/5,6
    ISO 100

Shutter: 1/10
    F/5,6
    ISO 100
    Last edited by Koeno; 28 februari 2012, 15:03.
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Re: Spelen met vuur en de orchidee

Ik ben helaas ook niet overtuigd... de compositie kan beter (zeker 1 & 2) en de achergrond (orchidee) en ondergrond ook. Volgende keer ook daar voldoende aandacht aan besteden

Jean Pierre
    Jean Pierre.

Comment

F5.6 en toch zo'n kleine scherptediepte? wel mooi...

even over de eerste.
      Die is niet slecht, lijkt me niet helemaal juist qua kleur balans en de achtergrond stoort ongelooflijk. dit kan je oplossen door de plant voor een rustige, neutrale achtergrond te zetten of diafragma verder open draaien. dan krijg je een kleinere scherptediepte en word de achtergrond mee wazig.
      Of de bloem afsnoeien en op een stokje hangen met een wasspeld, dan heb je ook geen storende bloemen erachter... (jammer voor het bloempje dan...)
      fotoos 2 en 3 vind ik voor een beginnen niet slecht. bij 2 links en rechts nog iets afdoen? ook een neutrale ondergrond nemen, bolletjes lijden de aandacht zeer fel af.
      Maar dat zijn details... Je bent al goed bezig!!!
      Heel misschien de voorkant van de kaarsenhouder een klein beetje bijlichten door een wit blad papier ervoor te hangen of zo... maar wederom, details!!!

Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
        Ik ben helaas ook niet overtuigd... de compositie kan beter (zeker 1 & 2) en de achergrond (orchidee) en ondergrond ook. Volgende keer ook daar voldoende aandacht aan besteden

Jean Pierre
        Ik zal pogen erop te letten.

Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
        F5.6 en toch zo'n kleine scherptediepte? wel mooi...

even over de eerste.
        Die is niet slecht, lijkt me niet helemaal juist qua kleur balans en de achtergrond stoort ongelooflijk. dit kan je oplossen door de plant voor een rustige, neutrale achtergrond te zetten of diafragma verder open draaien. dan krijg je een kleinere scherptediepte en word de achtergrond mee wazig.
        Of de bloem afsnoeien en op een stokje hangen met een wasspeld, dan heb je ook geen storende bloemen erachter... (jammer voor het bloempje dan...)
        De bloem is nogal 'heilig' voor mijn vriendin, afknippen is dus helaas geen optie ;-)
        maar zal alleszins volgende keer op de achtergrond letten...

Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
        fotoos 2 en 3 vind ik voor een beginnen niet slecht. bij 2 links en rechts nog iets afdoen? ook een neutrale ondergrond nemen, bolletjes lijden de aandacht zeer fel af.
        Maar dat zijn details... Je bent al goed bezig!!!
        Heel misschien de voorkant van de kaarsenhouder een klein beetje bijlichten door een wit blad papier ervoor te hangen of zo... maar wederom, details!!!
        Tom
        Thx, ,
        even een vraagje: hoe bedoel je juist om een wit blad ervoor te hangen?
        (net onder de camera dan ofzo, voor het licht te reflecteren? )

Bedankt voor de tips/opmerkingen.
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

#1 is imo wat te donker. De bloemen achteraan vangen meer licht en trekken dus meer aandacht. Ofwel meer inzoomen of croppen kan nadien een oplossing zijn.
          Best in natuurlijk vooraf het licht zo goed mogelijk krijgen en zoveel mogelijk 'storende' achtergrond uit beeld weglaten. In nabewerking kun je er toch nog iets van maken (snelle poging)
          De ISO is idd te hoog en de ruis is vrij dominant en dus storend aanwezig. Opletten met je witbalans.
          #2 (en #3) Let erop dat stof en vingerafdrukken weggeveegd zijn. Bij close-up en macro komen die nogal makkelijk in beeld. Een egalere achter of ondergrond is ook altijd beter omdat zo de aandacht volledig naar je onderwerp gaat.
          Ik denk wel dat er nog net dat beetje meer scherpte uit te halen was en de DOF mag ietsje groter zodat het volledige kaarlichtje comfortabel in de scherptezone zit.
          Last edited by saphi; 25 maart 2011, 09:40.
          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

2e is de beste,crop hem mss wat zodat donkere streep weg is, dan zou ik ook de bolletjes rechts op het tafelkleed wegdoen

Comment

Working...
            X