Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schapen 2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: schapen 2

Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
    zoals Francine al aanhaalde, sluitertijd minimaal de lengte van je lens, x1,5 is nog beter dat zie je aan je derde foto
    En wat bij een 150mm macro?
    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

heylo, minstens 1/150, maar voor macro gebruik je toch een statief en is dan ook minder van toepassing

peter, de cropfactor van de sensor heeft er, bij mijn weten niets mee te maken
      Last edited by Frie01; 7 maart 2011, 12:48.
      mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
        peter, de cropfactor van de sensor heeft er, bij mijn weten niets mee te maken
        Het is 'maar' een vuistregel, geen garantie voor scherpe foto's, daarvoor zijn er te veel andere elementen die een rol spelen.

Maar in de meeste informatie die ik terugvind wordt aangeraden dat alle factoren die mee de 'focal lenght' bepalen (crop-factor, teleconverter, ...) ook meegeteld moeten worden in het bepalen van de juiste sluitertijd...

O.a. hier vind je een discussie over dit onderwerp terug.

Ook de ervaring heeft mij geleerd dat ik met mijn 250mm objectief een hoger percentage scherpe foto's heb als ik 1/400 (of hoger) gebruik i.p.v. 1/250.

Grtz,
        Peter
        Last edited by gilpet71; 8 maart 2011, 11:20. Reden: dt-fout :-(
        Canon EOS 550D - Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II VC - Canon EFS 55-250mm - Tamron 90mm f/2.8 DI Macro 1:1

Comment

Hele mooie, die eerste. Schaap komt er zelfs een beetje trots op over. In ieder geval niet
          schaapachtig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gilpet71 Bekijk bericht
            Het scherpstellen is zeker gelukt, zeker bij foto 1 en 2

Foto 3 is niet scherp... Je kan zelf uit de exif afleiden hoe dit komt: de verhouding tussen sluitertijd en brandpuntsafstand.
            De noemer van je sluitertijd moet minstens gelijk zijn aan je brandpuntsafstand. Bij foto 1 en 2 is hier ruim aan voldaan, bij foto 3 niet.

Dus: heel goede oefening, en dankzij het toevoegen van de exif-gegevens ook nog eens goed bruikbaar als didactisch materiaal

Grtz,
            Peter
            Een vraagje rond deze regel:
            Is deze regel van toepassing als je uit de hand een foto neemt of is die ook van toepassing als je met statief werkt ? Ik begrijp het ergens niet want als ik deze regel bekijk zou je dan in principe nooit scherpe foto's kunnen maken met lange sluitertijden (bv 1/30 -1" - 2" ?). Kan iemand dit voor mij verduidelijken want ik kan hier eventjes niet meer volgen
            There are always two people in every picture: the photographer and the viewer.
            (Ansel Adams)

Comment

als je een statief gebruikt is de sluitertijd uiteraard van minder belang
              je moet nog altijd dan wel uw sluitertijd aanpassen aan uw onderwerp, vb sportfotos moeten een hoge sluitertijd hebben met of zonder statief
              mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PEMA Bekijk bericht
                Een vraagje rond deze regel:
                Is deze regel van toepassing als je uit de hand een foto neemt of is die ook van toepassing als je met statief werkt ? Ik begrijp het ergens niet want als ik deze regel bekijk zou je dan in principe nooit scherpe foto's kunnen maken met lange sluitertijden (bv 1/30 -1" - 2" ?). Kan iemand dit voor mij verduidelijken want ik kan hier eventjes niet meer volgen
                Het is slechts een richtlijn, maw het verschilt van mens tot mens en ook van de soort lens.
                Onscherpte komt veelal omdat de fotograaf onbewust toch beweegt terwijl de sluiter open is (hartslag, ademen,...etc). Hoe groter de brandpuntsafstand hoe meer het effect van die kleine beweging en dus ook hoe rapper je iets onscherp zal hebben.
                De ene mens heeft al wat stabielere handen dan een ander dus met twee fotografen en dezelfde instellingen kan de scherpte toch verschillen. Het gewicht van de combinatie lens en camera zal er ook toe doen of je nog stabiel uit de hand kunt fotograferen. Een 200mm zoom die 'maar' 500gr weegt en 10cm lang is zal waarschijnlijk wel makkelijker zijn dan een 200mm zoom die 1500gr weegt en 20cm lang is.
                Stabilisatie in de lens (of de body) laten je ook toe om langere sluitertijden te hanteren en toch scherp resultaat te hebben.
                Algemeen moet je wel stellen dat 1/60 zowat een limiet is uit de hand (uitzondering te na) om haarscherp te werken
                Op statief heb je de grootste oorzaak van beweging, namelijk de mens zelf, niet en dus geld die richtlijn daar niet en is de sluitertijd te bepalen in functie van het effect dat je wil bereiken.
                Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
                  Op statief heb je de grootste oorzaak van beweging, namelijk de mens zelf, niet en dus geld die richtlijn daar niet en is de sluitertijd te bepalen in functie van het effect dat je wil bereiken.
                  Ook op statief kan 'de mens zelf' nog een oorzaak zijn... tenzij je een afstandsbediening gebruikt.
                  Nog een factor die meespeelt, niet door de mens zelf maar de mens zelf kan hem wel voorkomen : het opklappen van de spiegel. Je kan deze op voorhand al opklappen om ook deze factor - die kan meespelen in bewegingsonscherpte - uit te sluiten.

Maar dit gewoon ter aanvulling, want deze factoren gaan denk ik enkel meespelen in de meer gevoelige afstellingen (zoals bvb bij macro-fotografie) of bij langere sluitertijden.

Grtz,
                  Peter
                  Canon EOS 550D - Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II VC - Canon EFS 55-250mm - Tamron 90mm f/2.8 DI Macro 1:1

Comment

Over techniek heb je nu al veel tips gekregen, wil even zeggen dat je schapen er heel leuk op staan , lekker doorgaan met oefenen!

Comment

Foto #1 vind ik de mooiste. De beeldvulling (of compositie als je wilt) spreekt mij het meest aan.

Ik wacht nu weer op Laura.
                      Van waardering geniet ik.
                      Van kritiek leer ik.

Comment

Morgen is Laura aan de beurt ;-) in de Efteling, geen idee wat dat wordt...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boutje Bekijk bericht
                          Morgen is Laura aan de beurt ;-) in de Efteling, geen idee wat dat wordt...
                          Ochame dat 'schaap'
                          Laat maar komen die portretjes. (Plaatwerker is al weer niet meer te houden)
                          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                          "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gilpet71 Bekijk bericht
                            Nog een factor die meespeelt, niet door de mens zelf maar de mens zelf kan hem wel voorkomen : het opklappen van de spiegel. Je kan deze op voorhand al opklappen om ook deze factor - die kan meespelen in bewegingsonscherpte - uit te sluiten.
                            Je kan ook een gewicht aan je statief hangen om zelfs de wind uit te sluiten. Of sommigen leggen hun hand op de lens, als een soort van schokdemper.
                            Met statief of monopod kan je al gauw één stop sluitertijd winnen, terwijl je langer het juiste moment kan afwachten. Hou een tele maar eens een ganse namiddag omhoog.

Comment

Working...
                            X