Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schapen 2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• schapen 2

Gistren geoefend op Scherpe Schapen (en dan heb ik het niet over de hoorns).
    De beesten waren niet zo coöperatief deze keer en klitten nogal samen of gingen lopen, maar het ging er dus om om de kunst van het scherpstellen te oefenen.
    Is het volgens jullie een beetje beter gelukt deze keer?

f5, 1/1250, 200 iso, 130 mm

f5, 1/1600, 320 iso, 200 mm

f16, 1/160, 800 iso, 200 mm, bij deze is het zwart aan het ene oor wel wat dichtgelopen en het wit van de andere schapen dreigt ook te wit te worden, maar ik vind hem wel vrij scherp, dat zwart-wit contrast werk ik later wel eens aan

Re: schapen 2

Het scherpstellen is zeker gelukt, zeker bij foto 1 en 2

Foto 3 is niet scherp... Je kan zelf uit de exif afleiden hoe dit komt: de verhouding tussen sluitertijd en brandpuntsafstand.
    De noemer van je sluitertijd moet minstens gelijk zijn aan je brandpuntsafstand. Bij foto 1 en 2 is hier ruim aan voldaan, bij foto 3 niet.

Dus: heel goede oefening, en dankzij het toevoegen van de exif-gegevens ook nog eens goed bruikbaar als didactisch materiaal

Grtz,
    Peter
    Canon EOS 550D - Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II VC - Canon EFS 55-250mm - Tamron 90mm f/2.8 DI Macro 1:1

Comment

Op zich vind ik dichtgelopen zwart niet zo erg, maar het laatste schaap is kwa scherpte toch wat ziek in de wazige oogskes. De scherpte ligt daar te veel naar voor.
      De eerste is de beste, want bij de tweede moet ik te lang kijken om uit te vissen hoe die kop op welk lijf ligt.

Comment

De eerste twee zijn volgens mij het scherpste,het is goed gelukt deze keer,ik denk evenwel dat je geen zo hoge S-waarden nodig hebt om ze scherp te krijgen,en dat je iso ook wel lager had gemogen,je afstand toto het onderwerp speelt ook een grote rol,als je met een BP 200mm zit en je komt te dicht,heb je maar een heel klein scherpstelvlak ,en als je bovendien zoals in je laatste foto een s-waarde hebt van 1/160
        is de minste beweging van jezelf al voldoende om onscherpte te krijgen.Bij een 200mm moet je altijd (bij het uit de hand fotograferen) een minimum s van 1/200 hebben om onscherpte te vermijden zonder dat je daarom zo hoog moet gaan als in je eerste foto's.En dan altijd op de ogen scherpstellen Grtjes Francine
        Zo veel mensen, zoveel meningen
        Groetjes Francine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boutje Bekijk bericht
          Gistren geoefend op Scherpe Schapen.

f16, 1/160, 800 iso, 200 mm.
          waarom deze camerainstelling bij het oefenen op scherpstellen?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

@ Francine: ik heb op diafragmavoorkeur gewerktbij de 1e 2 en die op f5 gezet, de S kwam dus vanzelf. Ik had dus nog de iso lager kunnen zetten of naar f8 gaan of zo, volgende keer ook op letten ;-).
            @ Bouk: niet genoeg op S gelet , ik wilde gewoon zien wat er met f16 zou gebeuren qua scherptediepte, had te weinig licht en daarom de iso omhoog

Verband brandpuntafstand en sluitertijd had ik nog niet door... ik ben echt wel een beginnertje hoor! Ik probeer tijd te vinden voor een cursus, ik lees wel veel maar zonder gerichte oefeningen onthoud ik het verband tussen de zaken niet echt, ik moet iets doen en ervaren om het te onthouden. Mijn nadeel is dat ik in mijn hoofd wel de foto heb die ik wil maken maar dat dit technisch nog te moeilijk is en ik mezelf moet dwingen om vb alleen op scherpte te oefenen (zoals nu), en pas dan als ik dat kan naar een volgende stap te gaan.

Ik heb nu de autofocus op automatisch staan en het scherpstelpunt op spotmeting, stel scherp op de ogen, vergrendel dat, dan kadreren en afdrukken. Ik vermoed dat met de continue autofocus het daar fout ging, dat die nadien nog bijstelde op een niet gewenst punt.

Comment

Je eerste twee zitten voor mij perfect, niet enkel de scherpte maar ook het totale beeld.
              Het zwarte schaap komt er wat belabberd uit, onmogelijke compo, moeilijk van lichtinval en zeker zwart vastleggen vergt wat oefening en nabewerking. Met scherp kan je nu weer verder
              Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

Super, bedankt!
                Scherp blijf ik nog even heel erg op letten tot dit vanzelf gaat.
                Maar ik ben heel erg blij dat dit toch al lukt, dit was al jaren een struikelblok voor me en nu kon ik onmogelijk nog de schuld op de camera steken .

Morgen oefenen op agilitywedstrijd indoorhal en woensdag een dagje Efteling met de jongste kinderen.

Comment

Gezien je vreemde instellingen bij deze foto vermoed ik dat je ofwel aan't spelen geweest zijt met de ISO waarden en vergeten op wat ze staan ofwel de ISO op automatisch, want er zit eigenlijk geen logica in.
                  Diafragma voorkeuze is prima om mee te werken, zo heb je je scherptediepte in de hand. Sluitersnelheid volgt automatisch en zolang die niet 'traag' wordt hoef je de ISO niet aan te passen. (tenzij je speciale redenen hebt)

De scherpte zit al een stuk beter.
                  Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                  "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Moet hierin volgen, bij 1& 2 was de diafragma keuze goed, 3 niet en dus niet scherp. Ben je zeker dat de autofocus op spotmeting staat, de lichtmeter wel (zie exif)
                    Photography is an art of observation.

Comment

Ik dacht van wel??? Knopje AF ingeduwd en dan aan wieltje gedraaid tot ik 1 punt had, handleiding er bij genomen.

Comment

Foto 1 en 2 zijn heel mooi, foto 3 mist wat scherpte. 't Zijn wel prachtige beesten

grt. Ria

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Boutje Bekijk bericht
                          @ Francine: ik heb op diafragmavoorkeur gewerktbij de 1e 2 en die op f5 gezet, de S kwam dus vanzelf. Ik had dus nog de iso lager kunnen zetten of naar f8 gaan of zo, volgende keer ook op letten ;-).
                          @ Bouk: niet genoeg op S gelet , ik wilde gewoon zien wat er met f16 zou gebeuren qua scherptediepte, had te weinig licht en daarom de iso omhoog

Verband brandpuntafstand en sluitertijd had ik nog niet door... ik ben echt wel een beginnertje hoor! Ik probeer tijd te vinden voor een cursus, ik lees wel veel maar zonder gerichte oefeningen onthoud ik het verband tussen de zaken niet echt, ik moet iets doen en ervaren om het te onthouden. Mijn nadeel is dat ik in mijn hoofd wel de foto heb die ik wil maken maar dat dit technisch nog te moeilijk is en ik mezelf moet dwingen om vb alleen op scherpte te oefenen (zoals nu), en pas dan als ik dat kan naar een volgende stap te gaan.

Ik heb nu de autofocus op automatisch staan en het scherpstelpunt op spotmeting, stel scherp op de ogen, vergrendel dat, dan kadreren en afdrukken. Ik vermoed dat met de continue autofocus het daar fout ging, dat die nadien nog bijstelde op een niet gewenst punt.
                          Al doende leert men he,ik moet ook nog dikwijls eens nadenken hoor,in het begin is er zo veel om rekening mee te houden Grtjes Francine
                          Zo veel mensen, zoveel meningen
                          Groetjes Francine

Comment

zoals Francine al aanhaalde, sluitertijd minimaal de lengte van je lens, x1,5 is nog beter dat zie je aan je derde foto
                            mvg Wilfried

7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frie01 Bekijk bericht
                              zoals Francine al aanhaalde, sluitertijd minimaal de lengte van je lens, x1,5 is nog beter dat zie je aan je derde foto
                              Eigenlijk minimaal brandpuntsafstand x cropfactor (bvb 1,6 voor Canon-toestellen met APS-C sensor)
                              Dus als je brandpuntsafstand 200mm is, moet je sluitertijd minsten 1/320 zijn.

Grtz,
                              Peter
                              Canon EOS 550D - Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II VC - Canon EFS 55-250mm - Tamron 90mm f/2.8 DI Macro 1:1

Comment

Working...
                              X