Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Karting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Karting

Hopelijk wordt het niet te vervelend, maar ik heb de beste foto's uit de reeks, die ik donderdag ben gaan schieten, gehaald. Hopelijk vinden jullie het iets. Ik zal het alvast kunnen lezen in jullie hopelijk talrijke commentaren.
    Alvast bedankt voor het kijken en de commentaren.

EXIF:
    Camera Model: Canon (Canon EOS 500D)
    Lens Focal Length: 90,00 mm (- mm)
    Shutter Speed: 1/125 sec
    F-Number: F9,0
    ISO: 800
    Compensation: EV 0/1

EXIF:
    Lens Focal Length: 225,00 mm (- mm)
    Shutter Speed: 1/250 sec
    F-Number: F7,1

EXIF:
    Lens Focal Length: 210,00 mm (- mm)
    Shutter Speed: 1/160 sec
    F-Number: F10,0

Tom
    Last edited by Tom M; 26 februari 2011, 22:27.
    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
    Mijn Website

Re: Karting

1 is de beste omdat je daar de 'snelheid' ziet. Het was waarschijnlijk somber weer dus je mag de verzadiging en scherpte nog wat opdrijven.
    2 is niet scherp
    3 meer scherpte maar weinig kleur en statisch.
    Het gaat al vrij goed lukken, verder doen en zeker als het beter fotoweer is.
    Photography is an art of observation.

Comment

Volg Pixxel zijn commentaar.
      Je bent goed op dreef aan het komen
      Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

Tom,

Ik vind ze niet slecht.
        De twee op de hoek genomen kun je inderdaad geen snelheids-vervaging meegeven.
        Wat betreft de eerste: zou ik opteren om de sluitersnelheid nog op te trekken en het diafragma wat verder open te zetten (je had nog ruimte over). Op die manier denk ik, ga je nog meer bewegingseffekt krijgen en ga je de karter zelf scherper krijgen.
        Maar meetrekken is echt niet zo simpel als het er uit ziet en ik denk dat je dat heel goed gedaan hebt.

Groetjes
        Marc
        Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Bedankt Marc.
          Maar met een groter open diafragma, heb ik nog onscherpere foto's (zie mijn eerste pogingen, dat was op f4 tot f5.6 om een zo hoog mogelijke sluitertijd te krijgen) maar die waren helemaal niet scherp. Of bedoel je dat ik kon groter open schroeven tot 6.3 ofzo? Maar mijn lens wordt woensdag teruggebracht (voor omruiling of herstelling) dus dan kan ik nog eens gaan proberen of het dan wel lukt met kleiner diafragma.

Tom
          Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
          Mijn Website

Comment

Juist Tom zo iets bedoelde ik.
            Je moet niet naar de grootst mogelijke opening gaan want dan krijg je wel heel weinig DOF. Dus je gaat zowiezo moeten zorgen dat bij het meetrekken dat hetgeen je scherp wilt dan ook aangeduid wordt door je AF-puntje in je camera. De AF op AI-Servo en desnoods op high speed zodat je verschillende opnames na elkaar kunt maken. Enfin, het blijft toch oefenen hoor. Dus neem er je tijd voor.
            Maar achter al hetgeen ik al gehoord heb van jou ben ik toch eens benieuwd wat het wordt met het lensje???

Groetjes
            Marc

Comment

Marc, het is mogelijk dat ik je verkeerd begrijp, vanop afstand communiceren brengt soms verkeerde begrippen teweeg, dus : een grotere opening = kleiner getal - juist ? Dit genre heb ik vroeger beoefent en probeer nogmaals het uit te leggen. Tom je sluiter staat nog te hoog, begin nu eens op 1/8 zoals ik al meedeelde en zet het diafragma tussen de 8 tot 22. Hoe je in de meegaande beweging moet tewerk gaan dat zou je ondertussen al moeten weten. Nadien verhoog je de sluiter 1/15 enzovoort en telkens het resultaat controleren - nu kan je dat, vroeger konden wij dit niet dat was afwachten maar door de ervaring wisten we ongeveer wel wat we gingen krijgen. Je foto's Tom zijn goed maar hebben nog wat snelheid/actie nodig en denk nu ook niet dat zon de oplossing zal brengen, de resultaten zullen mekaar wel eens tegenspreken. Oefenen en onderving, allee vooruit !
              Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

De camera stond op AI Servo, maar wel niet op burstmodus (veel foto's achter elkaar) Ook op het scherpstelpunt moet ik nog oefenen. Maar kon niet alles tegelijk. Eerst volgen en daarna de rest Heb donderdag al een beetje kunnen opletten of ik op de kart scherpstelde.
                Maar wat is bij dit soort fotografie je scherpstelpunt? De helm van de piloot?

@ G.R. Ik ga het de volgende keer zeker eens proberen als ik mijn lens terugheb. Maar ik durfde de laatste keer niet lager als 1/80ste.
                Zet ik mijn IS ook best uit of gewoon op panningmodus?

Tom
                Mijn Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
                  De camera stond op AI Servo, maar wel niet op burstmodus (veel foto's achter elkaar) Ook op het scherpstelpunt moet ik nog oefenen. Maar kon niet alles tegelijk. Eerst volgen en daarna de rest Heb donderdag al een beetje kunnen opletten of ik op de kart scherpstelde.
                  Maar wat is bij dit soort fotografie je scherpstelpunt? De helm van de piloot?

@ G.R. Ik ga het de volgende keer zeker eens proberen als ik mijn lens terugheb. Maar ik durfde de laatste keer niet lager als 1/80ste.
                  Zet ik mijn IS ook best uit of gewoon op panningmodus?

Tom
                  Tom ik ken al die software dingeskes niet, ik werk volgens de oude en bewezen methode ! Stel scherp op een punt op de baan waar het onderwerp gaat passeren en hou deze aan, of stel scherp op je onderwerp al meegaande en neem dan maar de piloot. Schakel alles uit en zet op sluitertijdvoorkeuze i.s.m.diafragmavoorkeuze (geen klein getal) en dan zoals hierboven uitgelegd. Indien te veel licht (kies iso 100) een ND grijsfilter op je lens plaatsen, aan te raden is een 8X ! Geen burstmodus gebruiken !!! Ik zou er moeten bij zijn hé, van op afstand bijna niet te doen (uitleggen).

Comment

ben hier ook al heel vaak met bezig geweest, het is niet makkelijk.
                    Jammer genoeg is geen van je foto's echt scherp! Blijven oefenen
                    5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

Comment

Tom,

als ik een beetje moe word schrijf ik soms wel eens domme dingen. Of dingen die ik goed bedoelde maar er verkeerd uit komen. Bovendien vind ik communiceren met enkel een klavier ook niet steeds verhelderend. Waar ik toe wou komen was in de eerste plaats om de foto's proberen scherp te krijgen. Vandaar ook m'n uitleg over een hogere sluitersnelheid en een groter diafragma. Ja Raymond had mij wel goed begrepen grotere opening is kleiner getal....
                      Maar eenmaal je de foto's scherp krijgt (zoals destijds je hond) dan kun je eens proberen wat in volgende link te vinden is
                      Zie het stukje naast het kindje op de schommel. Klik hier

Comment

Dat de foto's niet 100% scherp zijn, ligt HOPELIJK aan mijn lens. Die gaat terug onder garantie want daar scheelt wat aan.
                        Verder ga ik, als ik de lens terugheb (of een andere in de plaats krijg) deze tips nog eens allemaal proberen.

Maar als je scherpstelt op een bepaald punt, en dan de auto of wat dan ook trekt, dan heb je eigenlijk geen pannigshot en moet je je sluitertijd toch hoger zetten he?

Dat kindje op de schommel is heel mooi gedaan Marc! Moet ik ook maar eens proberen als dit mij al beter lukt

Tom
                        Mijn Website

Comment

Ik las net in een ander topic dat je, na het verkleinen best nog wat verscherpt. Ik heb dit dus niet gedaan omdat ik in Photoshop al had verscherpt en dan dacht dat het overdreven werd. Ik heb de drie foto's wat verscherpt (10%) in BD. Zijn ze zo beter?

Tom
                          Mijn Website

Comment

De nieuwe foto's zijn scherp Tom Maar ik stel verwarring vast Stel het volgende voor : 1- Maak nieuwe opnames en vertel hoe je tewerk gegaan bent van A tot Z. 2- Verklaar eens wat voor jou "panning" exact betekent (inhoud - voorstelling beeld). Vraag 2 mag ook in PM !

Comment

Die opnames ga ik nog even mee moeten wachten daar mijn lens terugmoet... En met mijn 18-55 lens, ga ik er niet geraken vrees ik
                              Op punt twee: PM verstuurd

Tom
                              Mijn Website

Comment

Working...
                              X