Ruïne van de Sint-Jan De Doperkerk
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Dood(s)...
Collapse
X
-
-
Re: Dood(s)...
De titel deed mij deze foto al meerdere keren voorbij gaan. Ik ben blij dat ik toch komen piepen ben.
In tegenstelling met Control Z zou ik hier net boven het kruis croppen, zo dat die 2 lichtpuntjes nog verdwijnen. Een stukje af is gemakkelijker te doen nog
Wel een mooieIk ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.
Comment
-
Een mooie vind ik met mooie dieptewerking Grtjes FrancineZo veel mensen, zoveel meningen
Groetjes Francine
Comment
-
-
Hoe kan ik mijn scherpte verbeteren?? Ik ben als volgt tewerk gegaan, met mijn doe het zelf kennis uit de boeken.
Ik heb via de camera op automatisch de gemiddelde belichting bepaald (via spotmeting op verschillende plaatsen van mijn beeld) en deze dan ingevoerd op de manueel en een focuspunt gezet op het het kruisbeeld.Toestel op statief.
Brandpunt 16, diafragma op 2.8, sluitertijd 1/40, iso 125 (op voorhand gekozen/ niet auto), witbalans bewolkt (Het was s'morgens, wolken en stond nog een klein stukje onder de takken van de boom)
De belichtingscompensatie heb ik dan ingesteld op -2,-0,2 zodat er drie foto's getrokken worden en met de timer getrokken.
Voor de scherptediepte stond ik op een +/- 8 m van het kruisbeeld dus mijn achterlimiet van scherpte ligt op oneindig.
Dan heb ik inderdaad een HDR van de drie foto's gemaakt via een software pakket en dan de saturatie wat verminderd.
Hoe kan ik er nu voorzorgen dat ik meer scherptediepte krijg
Waar heb ik steken laten vallen. Wat kan ik verbeteren......
Comment
-
Ik durf bijna niet te antwoorden
Maar ik had 2.8 nooit gedaan maar een scherpte diepte diafragma gekozen .
En de scherpte kan je in een programma van adobePhotoshop of Psp doen
Was het heel donker daar op de plek?
Wel een gevoels foto voor mij
grt,
PimpeltjeIk fotografeer met mijn gevoel ,zo bereik ik ook mijn doel.
Pimpel
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door MTI Bekijk berichtHoe kan ik mijn scherpte verbeteren?? Ik ben als volgt tewerk gegaan, met mijn doe het zelf kennis uit de boeken.
Ik heb via de camera op automatisch de gemiddelde belichting bepaald (via spotmeting op verschillende plaatsen van mijn beeld) en deze dan ingevoerd op de manueel en een focuspunt gezet op het het kruisbeeld.Toestel op statief.
Brandpunt 16, diafragma op 2.8, sluitertijd 1/40, iso 125 (op voorhand gekozen/ niet auto), witbalans bewolkt (Het was s'morgens, wolken en stond nog een klein stukje onder de takken van de boom)
De belichtingscompensatie heb ik dan ingesteld op -2,-0,2 zodat er drie foto's getrokken worden en met de timer getrokken.
Voor de scherptediepte stond ik op een +/- 8 m van het kruisbeeld dus mijn achterlimiet van scherpte ligt op oneindig.
Dan heb ik inderdaad een HDR van de drie foto's gemaakt via een software pakket en dan de saturatie wat verminderd.
Hoe kan ik er nu voorzorgen dat ik meer scherptediepte krijg
Waar heb ik steken laten vallen. Wat kan ik verbeteren......
Statiefgebruik is onontbeerlijk en dat heb je gelijk goed. Landschapsfotografie & hdr's doe je best via draadloze ontspanning of via timer (heb je ook al goed). Best ook je spiegel laten openstaan (om het klappen van de spiegel tijdens de drie foto's te vermijden, waardoor je trillingen nogmaals verminderen). Allez, dit zijn allemaal maatregelen om het trillen tegen te gaan en zodoende scherpere foto's te hebben
Als ik je uiteenzetting goed volg is 1/40ste sluitertijd op een diafragma van f2.8 met iso 125 je basisinstelling. Dus vrij donkere omstandigheden.
Persoonlijk zou ik je iso een paar stops opgekrikt hebben zodoende je diafragma een paar stops dicht te kunnen draaien (groter scherptediepte, alhoewel niet zo erg een verreist in deze), maar vooral dat je de sluitertijd voor je basisfoto wat korter kunt maken. Zodoende deze voor je -2 compensatie ook korter zal zijn, wat dan minder ruis oplevert.
Dus je iso zo hoog mogelijk inzetten tot je "aanvaardbaar ruisniveau" bereikt hebt, waardoor je je diafragma wat meer kunt toesnoeren en je sluitertijd wat korter kunt maken.
Ook het licht speelt een rol in je diepte. Als je in je hdr-samenvoeging alles "in het licht wil laten baden" ga je in mijn opinie ook aan dieptewerking inboeten: lichtinval speelt een groter rol in diepte-perceptie. Ik zou eens kijken om je schaduw-saturatie naar boven te halen in je hdr programma en je "light smoothing" wat bij te stellen.
De natuur kan je ook een handje helpen. Tis te zeggen: het moment van de dag is ook redelijk bepalend voor je dieptewerking. Probeer eens bij het vroege daglicht deze hdr nog eens over te doen, wanneer het aanwezige licht niet zo vlak is.
Comment
-
Bedankt voor de tips Vinnydizzy & Pimpeltje. Ik heb weer bijgeleerd.
Ik ga zeker de foto nog eens overdoen en inderdaad f2.8.Toen ik de foto's getrokken heb was het koud en een zure wind, mijn vingers waren bevroren. Ik had een statief nodig met verwarmde poten. Dus lang experimenteren was er niet bij.
Dit was/is ook mijn eerste HDR.
De foto heb ik nog wat verscherpt, en persoonlijk vind ik dat het beter is, maar inderdaad het kan nog veel beter. Thanks..
Comment
-
Hij is inderdaad wat beter hoor maar als ik jou was dan trok ik hem ook een beetje rechter , een klein beetje hoor .
Zo,n mooie compo moet een kransje en recht staan
grt,
PimpeltjeIk fotografeer met mijn gevoel ,zo bereik ik ook mijn doel.
Pimpel
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Pimpeltje Bekijk berichtHij is inderdaad wat beter hoor maar als ik jou was dan trok ik hem ook een beetje rechter , een klein beetje hoor .
Zo,n mooie compo moet een kransje en recht staan
grt,
Pimpeltje
Comment
Comment