Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Statief was in deze niet echt nodig
Gezien je iso + sluitertijd had je nog een paar stops overschot om je diafragma meer open te zetten, zoniet of f2.8 te zetten. Dat zou de onrustige achtergrond toch iets zachter gemaakt hebben. Ik zou dan evenwel ervoor zorgen dat de stengeltjes min of meer in hetzelfde scherpte-vlak zouden liggen (gezien bij f2.8 je beperktere scherptediepte)
Statief was in deze niet echt nodig
Gezien je iso + sluitertijd had je nog een paar stops overschot om je diafragma meer open te zetten, zoniet of f2.8 te zetten. Dat zou de onrustige achtergrond toch iets zachter gemaakt hebben. Ik zou dan evenwel ervoor zorgen dat de stengeltjes min of meer in hetzelfde scherpte-vlak zouden liggen (gezien bij f2.8 je beperktere scherptediepte)
je hebt principieel gelijk
maar ik heb het met f2,8 geprobeerd : dit gaf voor mij niet het gewenste resultaat, want dan waren de meeste van de takjes op de voorgrond onscherp.
vandaar de keuze voor f5,6 en niet voor f2,8.
en de achtergrond is hierdoor inderdaad onrustig.
wat ik achteraf gezien wel had kunnen doen is mijn ISO naar 800 of zelfs 400 terugbrengen en hierdoor de ruis verkleinen.
je hebt principieel gelijk
maar ik heb het met f2,8 geprobeerd : dit gaf voor mij niet het gewenste resultaat, want dan waren de meeste van de takjes op de voorgrond onscherp.
vandaar de keuze voor f5,6 en niet voor f2,8.
en de achtergrond is hierdoor inderdaad onrustig.
wat ik achteraf gezien wel had kunnen doen is mijn ISO naar 800 of zelfs 400 terugbrengen en hierdoor de ruis verkleinen.
Daarom zei ik ook dat je een paar stops op overschot had he (sluitertijdstops + iso-stops)
Ivm je f2.8 zou je inderdaad je hoek tov je onderwerp iets moeten veranderen zodat ze in je scherptediepte vallen. Nu kijk je er op zo'n 45° op, je zou er haaks moeten op staan. Kwestie van wat experiment tussen je kijkhoek en je diafragma-opening wat voor u aanvaardbaar is, he?
Comment