Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
@Pimpeltje:
Juist Pimpeltje Anaisje en ik delen al meer dan dertig jaar lief en leed...en we doen heel graag dezelfde dingen. Waar de foto genomen is staat in de titel en heeft Saphi heel correct aangevuld.
@Jetfool: Bedankt voor de kritieken. Had hierboven al geschreven dat ik daar met een probleempje zit
@Pixxel: vond de hemel ook wat zwakjes...maar blijkbaar verkeerde technieken toegepast. Doorgedrukt à 20%, en snuifje tonemapping er boven op ...Al wat meer was leverde veel storende ruis op.
Tips zijn welkom hoor.
Bedankt aan: Palac,Renée,Medussa,Tom, en Edje C.
@Nelita: Als we met de motorfiets die kant uittrekken is dat best te doen op één dag hoor. Met de trein sta je vanuit Calais op een half uurtje aan de overzijde en dan nog wat doorrijden. Mocht je dat doen moet je ook eens gaan zien naar de "Long man of Wilmington"...is daar ook in de buurt en onderweg kun je de meridiaan van Greenwich ook nog kruisen...maar daar ben ik niet beter of slechter van geworden
Toevoeging: Voor geïnteresseerden: Er staat geen reling en overal bordjes dat de rand kan afkalven
Groetjes
Marc
Last edited by Brombeer; 20 februari 2011, 22:56.
Reden: Toevoeging
Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)
ja marc, dit is één van de mooiste beelden dat ik de laatste weken heb gezien in de beginnershoek.
ps: ik hoor hier regelmatig spreken over doordrukken ( zoals hier de wolken wat doordrukken) weet jij wat ze hier me bedoelen? ik heb die opmerking ook al enkele keren gekregen maar als ik meer uitleg vraag over het fenomeen doordrukken piepen ze niet meer.
... ps: ik hoor hier regelmatig spreken over doordrukken ( zoals hier de wolken wat doordrukken) weet jij wat ze hier me bedoelen? ik heb die opmerking ook al enkele keren gekregen maar als ik meer uitleg vraag over het fenomeen doordrukken piepen ze niet meer.
Doordrukken stamt uit de tijd van de analoge fotografie en de donkere kamers. Bij het
afdrukken van het negatief werd een deel van de afbeelding afgedekt (met een bewegend
papiertje om scherpe randen te vermijden). Het resterende deel kreeg dan meer licht. Daar
werd dan 'doorgedrukt'.
Maar hoe dit met PS moet, kan een ander beter uitleggen.
Francine, Bluespics, Mysty hartelijke dank voor de reply's.
Plaatwerker bedankt voor de opheldering...ga er nog een stukje aanbreien als je 't niet erg vind.
Bluespics: de termen stammen inderdaad nog uit de tijd van de analoge fotografie. Buiten "doordrukken" is er ook nog "tegenhouden."
Zoals Plaatwerker terecht zegt: bij doordrukken krijgt een bepaald gedeelte van de foto meer licht (destijds - via de vergroter) en werd dit deel dan ook donkerder weergegeven dan hadden zowel de lichte als de donkere tinten evenlang belicht geworden.
Bij tegenhouden is het net het omgekeerde.
Heden ten dage naargelang het soort software dat je gebruikt kun je dit resultaat op verschillende manieren bekomen.
Je zou bijvoorbeeld een laagmasker kunnen maken van een gedeelte dat te licht is en dit dan kunstmatig verdonkeren. Dan gaat het uiteindelijk resultaat ook niet weergeven zoals de foto oorspronkelijk belicht werd.
In één van de softwareprogramma's die ik gebruik (PSP X3) kun je hetzelfde bekomen met een penseeltje. Je gaat dan in eerste instantie een selectie maken van, in het geval van de foto hierboven, de hemel. Dan kies je het penseel om door te drukken. Daarbij is heel belangrijk dat je dit penseel op onnoemelijk veel manieren kunt aanpassen. De hardheid van het penseel, de kracht waarmee er moet verdonkerd worden, enz...
Met dit penseel, als de instellingen goed zijn, ga je gewoon de hemel inkleuren. Lees verdonkeren.
In het geval hierboven is de hemel al 20% verdonkerd op die manier. Evenwel, ik schrijf soms op bepaalde mensen hun topic "niet subtiel" genoeg... daarmee bedoel ik dan meestal dat het penseel niet fijn genoeg afgestemd werd op het beoogde resultaat. En dan...ga je natuurlijk lelijke dingen te zien krijgen...zoals ruis of andere onrechtmatigheden.
Uiteraard kun je met dergelijke penseeltjes ook het contrast wijzigen, de saturatie, de scherpte en noem maar op.
Ik hoop dat je hiermee al kunt beginnen experimenteren
Groetjes
Marc
Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)
En wat ben ik blij dat uitgerekend jij, mede Dalton, ook PSP X3 gebruikt... Met vragen kan ik dus bij jouw terecht.
Bedank trouwens je vrouwstje voor haar pm over vignetteringen. Ik heb er al veel gebruik van gemaakt, al doe ik het intussen weer lichtjes anders...
Groetjes!
Stel je kritieken niet te scherp...
Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander
Wat een schitterend beeld....mooie diepte, kleuren en comp!!
Maar die 2 mensen daar boven....de max hoor!!!
Proficiat met je welverdiende HOF!!
Gr Pascale
Comment