Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Janneke maan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Janneke maan

    Volgende foto plaats ik hier omdat het de eerste keer is dat ik dit onderwerp probeer :


    De maan bewoog vrij snel; dus vraag ik mij af of deze wel voldoende scherpte heeft ? Sluitersnelheid zit rond 1/20 met F8 iso 200 en misschien is dit te traag bij 400 mm.

    Was helaas al thuis anders had ik wat meer geexperimenteerd maar misschien is dit het max haalbare. Enlighten me
    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

  • #2
    Re: Janneke maan

    Je zegt het zelf,beetje onscherp,maar niet erg,het blijft een boeiende plaat,ik denk dat je dit zonder statief gedaan hebt,zeg het als ik fout ben,dat zou je onscherpte verklaren.Met een 400mm is je sluitertijd inderdaad niet voldoende wanneer je uit de hand fotografeerd,ik denk dat wat je hier ziet je eigen beweging is die de foto wat onscherp maakt,meer dan de beweging van de maan.1mm bewegen op die zoom geeft op het einde al een veel grotere beweging op die afstand.Volgens mij is dat de reden.Vergeef me als ik fout ben ,maar dat is wat ik geleerd heb. Grtjes Francine
    Zo veel mensen, zoveel meningen
    Groetjes Francine

    Comment


    • #3
      Re: Janneke maan

      Ik vind de maan ook wat overbelicht op sommige plaatsen (bvb onderaan). Als de maan vrij snel bewoog, dan is de sluitertijd van 1/20 volgens mij inderdaad te lang.
      Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

      Comment


      • #4
        Re: Janneke maan

        Goeie poging. Ik heb ook pas m'n eerste maanfoto gepost (in Fotobeoordeling Natuur & Landschappen). Mijn sluitertijd was wel een stuk korter dan deze.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Janneke maan

          Niet slecht, maar de maan geeft (of liever weerkaatst) heel wat licht. De sluitertijd kan dus inderdaad wel een heel stuk naar omlaag.

          Comment


          • #6
            Re: Janneke maan

            het kan misschien een domme vraag zijn, maar heb je deze foto gespiegeld?
            Ik ben gisteren ook wat aan het spelen geweest met de maan en mijn toestel, maar de bleke vlek onderaan zat precies aan de andere kant. kHeb even gegoogled en ik vind ook daar beide mogelijkheden.
            Gezien de maan altijd met dezelfde zijde naar de aarde staat, snap ik er niets van, daarom dus deze vraag en welk van beide is de juiste?
            groeten
            Maarten

            Comment


            • #7
              Re: Janneke maan

              Hé, goed gezien, dat lijkt inderdaad wel geroteerd.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Janneke maan

                Geroteerd is inderdaad een betere benaming. als je deze in portret zet (90graden naar links draaien), zit ie juist. Komt ook beter overeen met de toestand van de maan op 16.02 (is toen toch genomen volgens je exif)- bijna volle maan op een stukje links onder na.
                Ik heb thuis zitten proberen met een nikon D3000 + tamron 18-270 ( op F8.0, iso 400, en 1/640 sluitertijd wel bij valavond, dus ik had nog wel wat licht, de maan was toen ook nog geel ipv wit), maar dit resultaat krijg ik er niet uit. Hoewel dit ook uiteindelijk op een 405mm uitkomt (270mm * cropfactor 1.5). Heb je zelf nog wat gecropt aan deze foto?

                groeten
                Maarten
                Last edited by [Maarten]; 18 februari 2011, 16:09.

                Comment

                Working...
                X