Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
De hond voor mij 2 x goed en in beweging op de foto. De rest volgt later wel weer
De eerste ziet er van kleur beter uit dan de tweede, zit wel op een laptopje te kijken.
Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.
Jij oefent blijkbaar veel met je hond ? De eerste is beter van kleur en contrast dan de tweede waarschijnlijk te wijten aan je opnamestandpunt als ik goed zie, ietsje hoger of lager kan een invloed hebben doch nadien wat corrigeren hé Tom
je zegt zelf al wat je van je compo denkt...dus daar gaan we niets meer moeten aan toevoegen hé.
De eerste bevalt mij het beste. Ga me niet uitspreken over kleuren...
Maar de scherpte die je hebt in de eerste op z'n ogen....gewoonweg zalig
Ook heeft hij een andere houding dan in de tweede waardoor zijn kop er een stuk imposanter uit ziet.
Mooi
Groetjes
Marc
Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)
Dank u wel voor de mooie comments! Blij dat het eens een goede is. Beide foto's zijn in RAW genomen en dan natuurlijk contrast en kleur bijgewerkt.
@G.R. Dit zijn nog altijd foto's van de vorige keer (had er toen zo'n stuk of 100) En het is ook een makkelijk en fijn onderwerp om te oefenen he. Als je die ergens mee naartoe neemt met een balletje, dan lopen ze zo vaak op en af als je wil, dus veel oefentijd
Als ik de compo zou willen aanpassen, waar moet ik dan juist snijden bij de eerste bv.? Vanboven denk ik net boven de oren en dan links of recht een stuk er vanaf?
Tom
Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II Mijn Website
Tom, niet te veel aan snijden. Ik zou enkel de huizen tot aan de groene omheining weg halen en een ongeveer 1 cm links afhalen. Niet op je origineel werken maar op een kopie. Zo kan je telkens herbeginnen tot je het gewenste resultaat bekomt
Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.
zou de linker kant van de foto dan wat snijden (loopt hij meer richting het "open"gedeelte van de foto.
Daarbij inderdaad bovenaan wat vanaf halen, alleen niet te krap maken boven de oren. Zo ongeveer op het begin van het dak van dat witte gebouwtje (dus niet de bovenste punt van dat dak, maar het onderste). Denk dat je dan ongeveer wel op een goede hoogte zit.
WillemClassensDesign: Mijn website Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro Flitsers:HVL-F42AM;
Tom, dit is echt een hele mooie,de hond is echt heel scherp,en de kleuren in de eerste foto vind ik heel mooi, nu nog een beetje aan je compo sleutelen en je bent er!! Wat een verbetering vergeleken bij je eerste foto's van je hond.Toffe dieren he die herders,mijn favoriete ras ook,heb er ook zo eentje gehad,helaas is die gestorven,jammer Grtjes Francine
Ik weet alleen nog steeds niet hoe het komt dat sommige uit die reeks scherp zijn en anderen weer niet. Zou het aan die 1/sluitertijd (*cropfactor) kunnen liggen? Deze zijn bv allebei op 70mm genomen en 1/320sec de vorige niet scherpe waren op 1/160sec en 300mm genomen. Kan het daaraan liggen?
En nog een klein vraagje ivm compo. Ik gebruik eigenlijk altijd het middelste AF-punt. Maar bij dit soort fotografie is dat niet altijd ideaal. Als je dan op de ogen mikt, staat de hond meestal in het midden (dus niet zo beste compo) en ook staan zijn poten er soms niet helemaal op. En bij zulke beelde kan je niet scherpstellen en dan je camera wat draaien omdat je in AI-Servo zit (lens stelt constant scherp) Dus neem ik hiervoor dan beter gewoon een ander AF-punt of hoe los je dit op?
Tom
Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II Mijn Website
De sluitertijd zorgt voor de scherpte/onscherpte.
Daarbij, hoe hard is het dier op dat moment in beweging. 1/320 of 1/160 is toch wel een verschil.
Sluitertijd is de duur dat een foto wordt geknipt. Hoe korter, hoe scherper de foto dus meestal. Bijkomend nadeel is natuurlijk dat hoe korter de sluitertijd is, hoe minder licht je toestel kan opvangen (en daardoor je foto's dus snel donker kunnen worden).
WillemClassensDesign: Mijn website Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro Flitsers:HVL-F42AM;
In dit geval met een 300mm lens is de minste beweging van je hand al genoeg om onscherpte te krijgen,mee door de afstand, 1mm bewegen over een verre afstand is na een paar m aleen hele beweging.Daarom is het best om vanaf een zoom van 200mm eigenlijk niet onder en s-tijd van 200 te gaan.doe je dit toch kan je onscherpte hebben en moet je een statief gebruiken.Dat van die scherpstelpunten zou ik ook wel eens graag weten want dat is me ook niet echt duidelijk. Grtjes FRancine
ivm het scherpstelpunt, je geeft hier zelf al exact aan waarvoor ze dienen.
Stel, je zet het scherpstelpunt naar links boven, dan kun je de compositie dus zo maken, dat de ogen van de hond bijvoorbeeld links boven in beeld staan terwijl je de foto maakt. Heb je 'm op het middelste punt staan, en de hond bevindt zich links boven, dan wordt er dus niet scherpsgesteld op de hond.
Bij stilstaande objecten kun je ook het middelste AF punt gebruiken, ontspanner half indrukken en vervolgens de compositie veranderen, zodat het onderwerp toch scherp blijft.
De andere AF punten gebruik je dus als het onderwerp niet centraal op de foto staat maar ergens anders (links, rechts, onder, boven, noem maar op).
Even je foto als voorbeeld, had je de AF linksboven geselecteerd, dan was dus scherpgesteld op het huis/afzetting.
Dank jullie beide! Dan lag de onscherpte van de vorige foto's gewoon aan een toch te trage sluitertijd.
Nu nog wachten tot iemand het antwoord weet op de vraag van die AF-punten he francine
Tom
Comment