Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste poging

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: eerste poging

Ik ben het helemaal eens met het "moeten" rechttrekken van gebouwen ed. Dit hoeft niet. Ik heb zelf zo al foto's naar de kl ... geholpen.

Verder mooie foto's, maar ik mis wat scherpte. (Kan ook zijn van de 2 trappistjes daarnet )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Anaisje Bekijk bericht
      Perspectief is nog een groot struikelblok voor mij. Bij sommige foto's vind ik het niet storend bij anderen weer wel. Dus daar spreek ik mij liever niet over uit tot ik er voor mezelf uitgekomen ben.
      foto 3 geniet uit deze serie wel mijn voorkeur. Mooi en rustig beeld
      thx voor de reactie anaisje.
      ik vind zelf de derde ook de beste. deze was ook wel het eenvoudigste
      een pessimist is een optimist met ervaring.
      Pentax K-5 en een beetje glas (door gegeven aan mijn dochter Lien)
      Pentax k-3II en nog meer glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
        Martijn, dank voor je originelen. Mij storen die perspectieven niet, heb dit al gezegd waarom, en zeker niet als je door het rechttrekken onrealistische verhoudingen krijgt. Je plaatst je foto's in 4:3 zie ik zoals ze opgenomen zijn. Schakel eens over op 3:2 formaat, dat is het klassieke standaard fotoformaat (20 op 30 cm). Een uitsnit maken met onderaan en rechts (tent) wat weg
        ik ga da direct regelen. ik maak inderdaad 4/3 foto"s omdat mijn camera een four/thirds is. ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk niet zozeer let op verhoudingen.
        meestal crop ik hetgeen ik niet nodig heb gewoon weg.
        mijn camera instellen op 3:2 ga ik niet doen want dan komt het beeld dat ik in mijn zoeker krijg niet meer overeen met het geen wat ik daadwerkelijk op foto krijg.
        ik kan natuurlijk wel in photoshop dit formaat verkrijgen
        de updates komen er dadelijk aan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pimpeltje Bekijk bericht
          Nu Martijn je hebt me weer helemaal ingepakt
          Alle drie zijn ze super mooi !!
          echt iets waar ik zeer van hou
          grt,
          Pimpeltje
          psst thx voor de reacrie pimpeltje.
          ik moet eigenlijk toegeven dat ik nieuwgierig ben naar je echte naam.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blieck Bekijk bericht
            Ik ben het helemaal eens met het "moeten" rechttrekken van gebouwen ed. Dit hoeft niet. Ik heb zelf zo al foto's naar de kl ... geholpen.

Verder mooie foto's, maar ik mis wat scherpte. (Kan ook zijn van de 2 trappistjes daarnet )
            thx voor de reactie blieck.
            P.S. door uw comment van de trapistjes heb ik weer zin in ne lekkere trippel westmalle

Comment

en hier zijn dan de final updates.

Comment

vandaag kom ik terug in De Pinte dus kan ik deze foto's eens overdoen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
                  Iedereen lijkt zo wat gefascineerd door het rechttrekken van perspectieven, een rage die al een tijdje hier de kop opsteekt. Ik kan dit goedkeuren waar het verantwoord is voor sommige presentaties, anders krijgt men dan de opmerkingen van "vallen", "hellen","uit proportie" enzovoort. Nergens staat een verplichting of regel deze techniek toe te passen en blijkbaar is een vogel- of kikkerperspectief niet meer aanvaardbaar.
                  Wat dat corrigeren van de perspectief betreft :

Op perspectief gecorrigeerde beelden worden als neutraler ervaren, niet gecorrigeerde beelden worden eerder als een interpretatie ervaren.
                  (Zoals een egaal grijze lucht neutraler is dan een felblauwe lucht.)
                  In het geval van architectuuropnamen en interieuropnamen is het verantwoord om de perspectief te corrigeren omdat men een neutrale weergave wenst.
                  Neem er maar eens een architectuurmagazine bij, de belangrijkste foto's zijn gecorrigeerd. (Meestal niet met Photoshop, maar door gebruik van een tiltshift lens of technische camera.)
                  Zie bijvoorbeeld foto's van “Falling Waters” van Frank Lloyd Wright.
                  Ook op postkaarten waar het om de architectuur draait, is de perspectief vrijwel steeds gecorrigeerd, omdat men een neutrale weergave wenst van het kasteel, kerk enz.

Als het daarentegen minder om het gebouw gaat, maar meer om de inhoud van de foto, als je de foto iets wil laten vertellen, er je eigen interpretatie inleggen, is het eerder aangewezen om de perspectief niet te corrigeren.
                  Het is dus van belang dat de fotograaf weet waar hij naar toe wil met zijn beeld.
                  Zodat hij met de presentatie ervan, de inhoud kan ondersteunen.

De rage van het streven naar symmetrie (= vooral tijdens de opname) vind ik overigens veel erger dan het rechttrekken van perspectief (= vooral met PS na de opname)
                  Omdat het een foto inhoudelijk erger kan verknoeien.
                  Tijdens de opname moet je aandacht in de eerste plaats gaan naar compositie en licht, niet naar het perfect symmetrisch positioneren van de camera.

Comment

Ben het voor een groot gedeelte eens met Control-Z over de intertpretatie en de neutraliteit.
                    Maar, het doel van perspectiefcorrectie is niet om de realiteit te "vervormen" maar om het onderwerp (in dit geval het gebouw) weer te geven zoals onze hersenen dat zien.
                    En ik zeg met opzet hersenen want onze ogen zien wel degelijk omvallende lijnen.
                    Maar, omdat onze hersenen "weten" dat die lijnen helemaal niet omvallen maar keurig parallel lopen corrigeren ze het beeld dat onze ogen waarnemen tot iets wat zo dicht mogelijk de realiteit benadert.
                    Dat is wat we ook doen met perspectief correctie. Het objectief en de camera geven perfect hun realiteit weer (dezelfde als die van onze ogen) zonder correctie (onze hersenen). Dit lossen we dan weer op met perspectief correctie.
                    Dus, het is geen sjoemelen of de waarheid vervormen, het is gewoon het objectief en de camera een beetje helpen om de "waarheid" zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven.

Groeten, Bert
                    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                    www.bertofotografie.be

Comment

Drie mooie foto's,maar mijn voorkeur gaat uit naar 1 en drie in de verbeterde versie, nr 1 omdat deze iets meer voorgrond heeft die je zo naar het gebouw toe leid,nr drie vind ik gewoon gevoelsmatig heel mooi Grtjes Francine
                      Zo veel mensen, zoveel meningen
                      Groetjes Francine

Comment

bedankt voor de reactie allemaal.
                        ik ben vandaag nog eens terug naar daar gegaan en heb de foto's eens over gedaan.
                        toevallig stonden hier 5 ferrari's voor de deur dus ik heb daar dan ook meteen een paar foto's van gemaakt.
                        deze foto's komen er aan na 24:00

groetjes

Comment

Working...
                        X